Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny Obchodného zákonníka účinné od 1.10.2020

Od 1.10.2020 nadobúda účinnosť časť zákona č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „Novela“).

 

Od 1.10.2020 nadobúda účinnosť časť zákona č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „Novela“).

Sprievodná dokumentácia k zmenám

Novela bola prijatá najmä za účelom realizácie opatrení na zlepšenie fungovania Obchodného registra a na zefektívnenie procesu likvidácie obchodných spoločností a družstiev. Novela sa okrem zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“) a zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o OR“) dotýka aj ďalších právnych predpisov, a to:

  • zák. č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 455/1991 o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 71/1992 o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 145/1995 z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 147/1997 z. o neinvestičných fondoch v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 213/1997 z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 483/2001 z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 34/2002 z. o nadáciách v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 7/2005 z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 563/2009 z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 371/2014 z. o riešení krízových situácií na finančnom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
  • zák. č. 346/2018 z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zmeny v Obchodnom zákonníku

Novelou sa upravuje znenie ust.  § 2 ods. 3 Obchodného zákonníka a pri preukazovaní oprávnenia na užívanie nehnuteľnosti alebo jej časti, kde je umiestnené sídlo resp. miesto podnikania sa vyžaduje písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti alebo jej časti s úradne osvedčeným podpisom alebo písomným súhlasom väčšiny podielových spoluvlastníkov nehnuteľnosti alebo jej časti, ak ide o podielové spoluvlastníctvo k nehnuteľnosti alebo jej časti počítanej podľa veľkosti ich podielov s úradne osvedčenými podpismi.

Upravuje sa definícia organizačnej zložky v ust. § 7 Obchodného zákonníka, nakoľko organizačnou zložkou nemusí byť len odštepný závod.
Zápis organizačnej zložky podniku do OR (už len pri právnických osobách) je fakultatívny a jeho účelom ostáva najmä „intabulácia“ poverenia vedúceho organizačnej zložky podniku konať za podnikateľa vo veciach týkajúcich sa tejto organizačnej zložky.

Novela precizuje zápis spôsobu konania štatutárneho orgánu do OR. Je potrebné rozlišovať medzi určením spôsobu konania v mene spoločnosti a obmedzením oprávnenia konať v mene spoločnosti. Ak ide o podnikateľa, ktorý sa zapisuje do OR, obmedzenie štatutárneho orgánu sa do OR nezapisuje.

Novelizované znenie § 27 ods. 2 Obchodného zákonníka jednoznačne vymedzuje, ktoré osoby sa do OR zapisujú. Táto právna úprava v spojení s úpravou   prechodných ustanovení zabezpečí, že z OR bude možné vymazať niektoré historické právne formy, ktoré boli do OR prevzaté ešte z tzv. podnikového registra. Ide napr. o obecné podniky, či národné výbory. Novela taktiež prináša vylúčenie zapisovania fyzických osôb, ktoré doteraz bolo možné zapísať fakultatívne alebo na podklade povinnosti vyplývajúcej z osobitného zákona.

Novela sprísňuje požiadavky na výkon funkcie konateľa s. r. o., ktorý v čase zápisu do OR nemôže byť vedený v registri poverení na vykonanie exekúcie. Obdobné požiadavky sú aj v prípade spoločníkov, konkrétne spoločník nemôže previesť svoj podiel, ak je v registri poverení na vykonanie exekúcie a podiel spoločnosti nemôže byť prevedený na osobu, ktorá je v registri poverení na vykonanie exekúcie.

Novelizované znenie § 67a ods. 1 Obchodného zákonníka považuje za spoločnosť v kríze aj spoločnosť v čase od jej zrušenia do vstupu do likvidácie. Táto úprava odstraňuje stav právnej neistoty, ktorý mohli pociťovať veritelia spoločnosti ohľadne nakladania s aktívami spoločnosti v takomto medziobdobí.

Novela upravuje ustanovenia o zrušovaní a zániku obchodných spoločností a družstiev. Významným nedostatkom doterajšej právnej úpravy likvidácie obchodných spoločností a družstiev je neadekvátna motivácia pre zúčastnené osoby proces likvidácie úspešne iniciovať, viesť a efektívne ukončiť. Nový systém (okrem prípadu zrušenia spoločnosti podľa § 69) by mal zabezpečiť vyváženú ochranu záujmov veriteľov na uspokojení ich nárokov voči spoločnosti, ale rovnako aj ochranu záujmov prípadného „núteného likvidátora“ na uspokojení aspoň minimálnych nákladov na vykonanie šetrenia majetkových pomerov zrušenej spoločnosti. Spoločníci môžu rozhodnúť o zrušení spoločnosti len v prípadoch zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia spoločnosti. V ostatných situáciách len tak, že vyvolajú proces likvidácie tým, že zároveň ustanovia likvidátora. Nie je možné, aby spoločníci rozhodli o tom, že spoločnosť sa zrušuje bez likvidácie.

Oproti súčasnému stavu sa likvidácia ako proces začne „konštitutívnym“ zápisom prvého likvidátora do OR. Vstupom spoločnosti do likvidácie prechádza na likvidátora pôsobnosť štatutárneho orgánu konať v mene spoločnosti okrem oprávnenia zvolať zasadnutie najvyššieho orgánu spoločnosti a zanikajú jednostranné právne úkony spoločnosti, najmä jej príkazy, poverenia, splnomocnenia a prokúry okrem splnomocnení udelených na zastupovanie spoločnosti v súdnych konaniach. Likvidátor robí v mene spoločnosti len úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti. Likvidátor ustanovený súdom má pri zisťovaní majetku spoločnosti rovnaké oprávnenia ako správca konkurznej podstaty pri zisťovaní majetku úpadcu podľa osobitného zákona.

Zmeny v zákone o OR

Za účelom zabezpečenia jednoznačnej identifikácie fyzických osôb sa zapisuje identifikátor fyzických osôb, a to rodné číslo alebo iný identifikačný údaj, ak rodné číslo nebolo pridelené.  Tento údaj nebude verejný.

Novelou sa zaviedol aj zápis dátumu zrušenia právnickej osoby do OR.

Návrh na zápis údajov do OR, návrh na zápis zmeny zapísaných údajov a návrh na výmaz zapísaných údajov z OR sa podáva výlučne elektronickými prostriedkami súčasne s listinami, z ktorých vyplývajú údaje, ktoré sa majú do OR zapísať a listinami, z ktorých vyplývajú skutočnosti, ktoré sa majú podľa tohto zákona preveriť v elektronickej podobe. Ukladanie listín do zbierky listín sa uskutočňuje len v elektronickej podobe. Tak, ako pri návrhu na zápis, aj listiny, ktoré sa do zbierky listín ukladajú, je potrebné predložiť cez elektronické služby OR. Zbierka listín sa vedie v elektronickej forme s upravením výnimky, kedy je možné zbierku viesť aj naďalej v listinnej forme. Pri listinách ukladaných do zbierky sa nepoužijú ustanovenia osobitného zákona o zaručenej konverzii.

Odštepné závody alebo iné organizačné útvary podniku, ktoré sú už zapísané v OR sa budú považovať za organizačnú zložku podniku.

V priamej súvislosti so zmenou Obchodného zákonníka sa zavádza povinnosť registrového súdu preveriť pred zápisom zmeny s. r. o. v registri vydaných poverení na vykonanie exekúcie, či spoločník alebo nadobúdateľ obchodného podielu nie je v registri vydaných poverení na vykonanie exekúcie evidovaný ako povinný.

Fyzické osoby oprávnené konať v mene zapísanej slovenskej právnickej osoby, o ktorej organizačnú zložku podniku ide, a fyzické osoby oprávnené konať v mene zapísanej zahraničnej právnickej osoby, o ktorej podnik alebo organizačnú zložku podniku ide, sú povinné do 30. septembra 2021 podať návrh na zápis, ktorým potvrdia zapísané údaje o podniku zahraničnej právnickej osoby, organizačnej zložke podniku zahraničnej právnickej osoby a o organizačnej zložke podniku slovenskej právnickej osoby v OR alebo navrhnú zmenu zapísaných údajov v OR.

Zmeny v CMP

Novela upravuje aj ustanovenia CMP. V zmysle novely námietky proti odmietnutiu zápisu spoločnosti do OR možno podať výlučne v elektronickej podobe. Zmeny v CMP nadväzujú na zmeny v Obchodnom zákonníku. Novela upravuje povinnosti súdu pri zrušení a výmaze spoločnosti.

Zákon o súdnych poplatkoch

V súvislosti so zavedením nového konania o zrušení obchodnej spoločnosti alebo družstva sa zavádza súdny poplatok za predĺženie lehoty na odstránenie dôvodu, pre ktorý sa toto konanie začalo a osobitný spôsob jeho úhrady. Nezavádza sa nová osobitná sadzba súdneho poplatku pre toto konanie, ale sa dopĺňa poznámka k položke 1 v Sadzobníku súdnych poplatkov. Novela upravuje poplatky za podania do OR. Nakoľko podania do OR je možné robiť už len elektronickými prostriedkami, bola vypustená výnimka zo zníženia sadzby súdneho poplatku vo veciach OR a boli upravené sadzby súdnych poplatkov vo veciach OR na polovicu tak, že zodpovedajú poplatkom, ktoré sa už v súčasnosti uhrádzajú za návrhy do OR podávané elektronickými prostriedkami.

Zmeny v zákone o dani z príjmov

V nadväznosti na novú úpravu v Obchodnom zákonníku sa dopĺňajú nové zdaňovacie obdobia. Pri zrušení daňovníka zamietnutím návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku sa zdaňovacie obdobie končí dňom zamietnutia návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku daňovníka. Pri zrušení daňovníka zastavením konkurzného konania pre nedostatok majetku sa zdaňovacie obdobie končí dňom zverejnenia oznamu o nadobudnutí právoplatnosti uznesenia o zastavení konkurzného konania pre nedostatok majetku v Obchodnom vestníku. Ak bolo vydané rozhodnutie o zrušení daňovníka a zverejnené oznámenie o predpoklade úpadku spoločnosti alebo družstva a nebol podaný návrh na ustanovenie likvidátora spolu so zloženým preddavkom a nebol ani podaný návrh na vyhlásenie konkurzu na majetok daňovníka, zdaňovacie obdobie sa končí dňom výmazu daňovníka z OR. Ak bola nariadená dodatočná likvidácia, zdaňovacie obdobie sa začína dňom obnovenia zápisu spoločnosti alebo družstva v OR končí sa dňom výmazu daňovníka z OR z dôvodu skončenia dodatočnej likvidácie.

 

30.9.2020, Bratislava, Mgr. Monika Ivanová

 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov