Zmeny v oblasti podnikateľského prostredia
Dňa 09.07. 2020 schválila NRSR vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej ako „Novela zákona)“.
Cieľom Novely zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19.
Právny stav k 22.07.2020
Dňa 09.07. 2020 schválila NRSR vládny návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej ako „Novela zákona)“.
Cieľom Novely zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19.
Novela zákona obsahuje opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov. Predmetné zásahy vyplývajú z požiadaviek aplikačnej praxe a boli v minulosti formulované adresátmi návrhu zákona na mnohých fórach.
Novela zákona nadobudla účinnosť 21.07. 2020.
Celá dokumentácia k Novele zákona je k dispozícii TU
Schválené znenie Novely zákona je k dispozícii TU
________________________________________
Novelou zákona boli pozmenené nasledovné právne predpisy:
1. Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník (ďalej ako „ObchZ“)
2. Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
3. Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch (ďalej ako „Zákon o správnych poplatkoch“)
4. Zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách
5. Zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách
6. Zákon č. 212/1997 Z. z. o povinných výtlačkoch periodických publikácií, neperiodických publikácií a rozmnoženín audiovizuálnych diel
7. Zákon č. 194/1998 Z. z. o šľachtení a plemenitbe hospodárskych zvierat
8. Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej ako „Zákon o účtovníctve“)
9. Zákon č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
10. Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení (ďalej ako „Zákon o sociálnom poistení“)
11. Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri (ďalej ako „Zákon o obchodnom registri“)
12. Zákon č. 595/2003 Z. z. o daní z príjmov (ďalej ako „Zákon o dani z príjmov“)
13. Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti (ďalej ako „Zákon o službách zamestnanosti“)
14. Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov (ďalej ako „Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov“)
15. Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike
16. Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (ďalej ako „Zákon o posudzovaní vplyvov“)
17. Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci (ďalej ako „Zákon o BOZP“)
18. Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
19. Zákon č. 39/2007 o veterinárnej starostlivosti
20. Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa (ďalej ako „Zákon o ochrane spotrebiteľa“)
21. Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov
22. Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (ďalej ako „Zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia“)
23. Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice
24. Zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve
25. Zákon č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve
26. Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (ďalej ako „Zákon o správe daní“)
27. Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácií v sieťových odvetviach
28. Zákon č. 314/2012 Z. z. o pravidelnej kontrole vykurovacích systémov a klimatizačných systémov
29. Zákon č. 94/2013 Z. z. o puncovníctve a skúšaní drahých kovov (puncový zákon)
30. Zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií
31. Zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej známke
32. Zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov
33. Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti
34. Zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky (ďalej ako „Zákon o tvorbe právnych predpisov“)
35. Zákon č. 290/2016 Z. z. o podpore malého a stredného podnikania
36. Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke (ďalej ako „Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke“)
37. Zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológií
38. Zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu
39. Zákon č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami
40. Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
________________________________________
Vzhľadom na množstvo zmien dávame do pozornosti nasledujúce zmeny:
1. Zmena v ObchZ spočíva v tom, že možno na nominálne zvýšenie základného imania v spoločnosti s ručením obmedzeným použiť nerozdelený zisk ako aj iné vlastné zdroje spoločnosti.
2. V Zákone o účtovníctve sa upravilo zvyšovanie veľkostných podmienok na povinnosť overenia individuálnej účtovnej závierky štatutárnym audítorom. Uvedené vyplýva zo súčasného vývoja znižovania administratívnej záťaže podnikateľských subjektov, najmä malých obchodných spoločností.
Riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku musí mať overenú audítorom účtovná jednotka, ktorá je spoločnosť resp. družstvo, ktorej celková suma majetku v relevantnom z hľadiska povinnosti zostavenia účtovnej závierky období presiahla 4 000 000 eur a čistý obrad presiahol 8 000 000 eur.
Vzhľadom na významné zvýšenie veľkostných podmienok oproti súčasnému stavu sa prechodnými ustanoveniami schválilo ich postupné zvyšovanie v čase (v roku 2021 a 2022).
3. V Zákone o sociálnom poistení sa Novelou zákona zaviedlo najmä:
a) povinnosť Sociálnej poisťovne poskytovať Rade pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) údaje napr. o poistencovi, sporiteľovi, poberateľovi dávky,vrátane osobných údajov, a o zamestnávateľovi z informačného systému Sociálnej poisťovne na účel súvisiaci s výkonom pôsobnosti RRZ,
b) sa zrušila povinnosť poistenca, príjemcu dávky písomne a samostatne zárobkovo činnej osoby (SZČO) oznámiť do ôsmich dní príslušnej organizačnej zložke Sociálnej poisťovne zmenu mena a priezviska, zmenu miesta trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, zrušenie trvalého pobytu alebo prechodného pobytu,
c) zrušenie povinnosti zamestnávateľa oznámiť Sociálnej poisťovni začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky zamestnancom,
d) predĺženie lehoty na splnenie povinnosti zamestnávateľa predložiť Sociálnej poisťovni evidenciu, ktorú vedie o svojich zamestnancoch na účely sociálneho poistenia,
e) zavedenie tzv. princípu druhej šance pre fyzickú a právnickú osobu, ktorá načas nesplní svoju povinnosť v lehotách určených jednotlivými ustanoveniami zákona o sociálnom poistení, ale dodatočne ju splní v ďalšej sedemdňovej lehote. Ak fyzická a právnická osoba povinnosť splní v „dodatočnej lehote“, Sociálna poisťovňa jej neuloží pokutu.
4. V Zákone o službách zamestnanosti sa vypustilo ukladanie pokuty za neplnenie povinnosti zamestnávateľa oznamovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny voľné pracovné miesta a ich charakteristiku.
5. V Zákone o spotrebnej dani z tabakových výrobkov sa umožňuje predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariet označeného kontrolnou známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri 2020.
6. V Zákone o posudzovaní vplyvov sa zabezpečilo, že verejné prerokovania sa budú môcť uskutočniť v takom režime, aby boli dodržané opatrenia nariadené Úradom verejného zdravotníctva.
7. V Zákone o obchodnom registri sa zaviedla povinnosť pre osoby zapísané v obchodnom registri, ktoré očakáva od 1. októbra 2020 povinnosť doplniť niektoré údaje. Ide najmä o údaje týkajúce sa identifikácie osôb zapisovaných do obchodného registra v určitom postavení. Doplnenie týchto údajov je do budúcna predpokladom, aby sa zapísané údaje automaticky zosúlaďovali s údajmi v referenčných registroch a to najmä v registri fyzických osôb. Vzhľadom na to, že veľké množstvo zapísaných osôb je v súčasnosti zasiahnuté dôsledkami šírenia pandémie, je dôvodné posunúť „tvrdé následky“ nesplnenia povinnosti o jeden rok a tým zmierniť aktuálnu záťaž
8. V Zákone o dani z príjmov sa prijala úprava, ktorou sa umožňuje automatické zvýšenie preukázateľne vynaložených výdavkov na spotrebu pohonných látok prepočítanú podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajov od výrobcu alebo predajcu o 20 % bez povinnosti dokladovania a zisťovania vyššej spotreby.
Ak sa skutočná spotreba pohonných látok nezhoduje so spotrebou uvádzanou v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo sa tam táto spotreba neuvádza, je možné vychádzať zo spotreby preukázanej dokladom vydaným autorizovanou organizáciou, tak ako doteraz.
V prípade nákladných automobilov a pracovných mechanizmov zostáva zachovaná možnosť preukazovať skutočnú spotrebu pohonných látok podľa vlastného vnútorného aktu riadenia. Zároveň aj pri týchto automobiloch a mechanizmoch sa zavádza možnosť uplatnenia nadspotreby výdavkov na pohonné hmoty vo výške 20 % oproti spotrebe uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze alebo v doplňujúcich údajov od výrobcu alebo predajcu, ak si daňovník nevyberie možnosť uplatňovať spotrebu pohonných látok podľa spotreby preukázanej vlastným vnútorným aktom riadenia.
9. V Zákone o BOZP:
a) bol zamestnávateľ povinný koncepciu politiky BOZP vypracovávať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať. Pravidelnosť vyhodnocovania nie je v zákone vymedzená presnými časovými intervalmi. V záujme spresniť túto neurčitú povinnosť, a to bez kladenia zbytočnej administratívnej záťaže na zamestnávateľa, sa výslovne upravilo, že koncepcia sa bude nielen aktualizovať „podľa potreby“, ale aj vyhodnocovať „podľa potreby“,
b) sa povinnosť vymenovať jedného zamestnanca alebo viacerých zamestnancov za zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť sa v záujme znižovania administratívnej záťaže ustanovilo, že táto povinnosť sa vzťahuje na zamestnávateľa, ktorý zamestnáva najmenej 10 zamestnancov alebo ktorého kód podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností.
10. V Zákone o tvorbe právnych predpisov sa prijalo ustanovenie, podľa ktorého právne predpisy upravujúce oblasť daní a odvodov môžu nadobudnúť účinnosť najskôr 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka; skorší dátum účinnosti možno ustanoviť, ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskej únie alebo z medzinárodnej zmluvy.
11. V Zákone o ochrane spotrebiteľa sa:
a) zavádza výnimka, aby predávajúci, ktorý nevykonáva predaj výrobkov na množstvo (tzv. vážený tovar), ale iba tovar predávaný na kusy (napr. zákusky), nemal povinnosť mať v predajni k dispozícii kalibrovanú váhu pre prípadný záujem zákazníka prekontrolovať si deklarovanú hmotnosť tovaru,
b) zrušila povinnosť predávajúcich baliť výrobky a poskytovať obalový materiál,
c) zrušila povinnosť predávajúceho mať vypracovaný reklamačný poriadok a zverejňovať ho na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi,
d) stanovenie o plynutí lehoty na vybavenie reklamácie sa dopĺňa o možnosť počítať túto lehotu až od momentu, kedy bol predmet reklamácie prevzatý predajcom,
e) zrušuje povinnosť zariadenia spoločného stravovania mať vypracovaný reklamačný poriadok,
f) zrušenie sankcie za oneskorené na vybavenie reklamácie (do 30 dní) v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie.
12. V Zákone o podpore a rozvoji verejného zdravia sa:
a) zrušuje povinnosť prevádzkovateľov ubytovacieho zariadenia, telovýchovno-športového zariadenia, zariadenia starostlivosti o ľudské telo a zariadenia spoločného stravovania predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie ako aj návrh na jeho zmenu,
b) povoľuje vstup osoby so spoločenským zvieraťom do priestorov určených na konzumáciu stravy zariadenia verejného stravovania, ak vstup povolí prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania,
c) zamestnávateľovi ukladá povinnosť zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika z expozície faktorom práce a pracovného prostredia na pracovisku, na ktorom zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie najmenej raz za 24 mesiacov,
d) odstraňuje sa povinnosť zamestnávateľa voči príslušnému orgánu verejného zdravotníctva oznámiť každoročne do 15. januára v elektronickej podobe údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie v stanovenom rozsahu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka.
Mgr. Vladimír Fujak