Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny v poskytovaní ústavnej zdravotnej starostlivosti v nemocniciach

Dňa 14.12.2021 NRSR schválila zákon o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorý predstavuje novú koncepciu ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorej cieľom je zabezpečenie kvalitnej a dostupnej ústavnej starostlivosti pre pacienta.

 

Cieľom prijatej právnej úpravy zvýšenie kvality ústavnej starostlivosti a lepšie výsledky pre pacientov, stabilizácia zdrojov (vyššia kvalita za rovnaké zdroje, zníženie potreby na personál optimalizáciou poskytovania ústavnej starostlivosti), vyššia spokojnosť personálu nemocnice.
Rozsah a predmet zákona; zákon upravuje:

  1. kategorizáciu ústavnej zdravotnej starostlivosti a kategorizáciu nemocníc,
  2. podmienky pre tvorbu siete kategorizovaných nemocníc,
  3. vyhodnotenie siete,
  4. povinnosti zdravotnej poisťovne pri kategorizácii ústavnej starostlivosti a pri vedení zoznamu poistencov čakajúcich na poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti,
  5. povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý je držiteľom povolenia na prevádzkovanie všeobecnej nemocnice alebo povolenia na prevádzkovanie špecializovanej nemocnice pri kategorizácii nemocníc a pri zozname čakajúcich poistencov,
  6. správne delikty a pod.

Nové termíny v zdravotníckej legislatíve

Cieľom definovania niektorých pojmov je vymedziť ich na účely tohto zákona, nakoľko ich používanie je zaužívané v ďalších zákonoch (napríklad spádové územie alebo plánovaná zdravotná starostlivosť), zatiaľ čo účelom definovania ďalších pojmov je zadefinovať ich komplexne pre celý právny rámec v zdravotníctve (napríklad medicínske služby, medicínsky program, programový profil, hlavná nemocnica, partnerská nemocnica), nakoľko na tieto pojmy budú odkazovať aj existujúce právne predpisy. Jednými z kľúčových pojmov sú medicínska služba, program a programový profil. Medicínska služba a aj program môže byť povinný, nepovinný alebo doplnkový, pričom aj medicínska služba, aj program, môžu mať rôzne úrovne. Úrovne každého z nich určuje ministerstvo zdravotníctva kategorizáciou ústavnej starostlivosti, a to na základe odborného stanoviska orgánu, ktorým je Kategorizačná komisia pre ústavnú zdravotnú starostlivosť. Ďalšími dôležitými pojmami konceptu optimalizácie siete nemocníc sú podmienky a ich rôzne druhy. V návrhu zákona sa rozlišuje medzi dvomi hlavnými typmi podmienok, a to medzi podmienkami kategorizácie ústavnej starostlivosti a podmienkami pre tvorbu kategorizovaných nemocníc.  

Pôsobnosť ministerstva zdravotníctva SR

Nový zákon vymedzuje činnosti a pôsobnosť ministerstva zdravotníctva, ktoré bude plniť v koncepte kategorizácie ústavnej starostlivosti dôležitú rolu, a to nie len pri samotnej kategorizácii ústavnej starostlivosti, ale aj pri tvorbe siete kategorizovaných nemocníc. Dôležitou súčasťou tvorby siete kategorizovaných nemocníc je vydávanie rozhodnutí, prostredníctvom ktorých bude ministerstvo zdravotníctva formovať sieť nemocníc napríklad tým, že tú ktorú nemocnicu riadne zaradí do siete, resp. určitú nemocnicu zo siete kategorizovaných nemocníc vyradí, ak neplní stanovené podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosti.
Pokiaľ ide o kategorizáciu ústavnej starostlivosti, minister zdravotníctva zriadi kategorizačnú komisiu pre ústavnú starostlivosť. Tejto komisii bude patriť významná funkcia, nakoľko ministrom vymenovaní členovia komisie budú vypracovávať odborné stanovisko na účely kategorizácie ústavnej starostlivosti. Konania týkajúce sa tvorby siete nemocníc bude odborne usmerňovať Komisia pre tvorbu siete kategorizovaných nemocníc, ktorá bude orgánom na konanie v prvom stupni. Jej úlohou bude predložiť ministerstvu zdravotníctva odborné posúdenie v konkrétnych konaniach prvého stupňa, ktorých výsledkom budú rozhodnutia ministerstva zdravotníctva. Podobne ako pri odbornom stanovisko kategorizačnej komisie pre ústavnú starostlivosť, aj výstupy komisie pre tvorbu siete budú pre ministerstvo zdravotníctva záväzné. Orgánom v druhom stupni konaní týkajúcich sa kategorizácie nemocníc bude Rada pre tvorbu siete kategorizovaných nemocníc.
Cieľom takéhoto nastavenia záväznosti výstupov oboch komisií ja zabezpečenie transparentnosti a vysokej miery odbornosti bez toho, aby ich mohlo ministerstvo zdravotníctva zmeniť prostredníctvom politických vplyvov.

Kategorizácia ústavnej starostlivosti

V súčasnosti nie je jednoznačne určené, aké spektrum zdravotnej starostlivosti poskytujú jednotlivé nemocnice. Tento jav môže viesť k tomu, že poskytovatelia zdravotnej starostlivosti v určitom regióne prestanú poskytovať základné služby a pacient síce bude mať dostupných niekoľko nemocníc, ale žiadna z nich nebude vedieť vyriešiť jeho zdravotný problém. Z toho dôvodu sa zavádza kategorizácia ústavnej starostlivosti, ktorej cieľom je zabezpečiť chýbajúcu definíciu nároku pacienta pri poskytovaní ústavnej starostlivosti. Definíciou nároku sa určuje, akú zdravotnú starostlivosť musí mať pacient dostupnú v akej vzdialenosti, do akého času a v akej kvalite. Poskytovaná zdravotná starostlivosť bude popísaná prostredníctvom medicínskych služieb, ktoré budú zaradené do programov. Pre každý program budú stanovené podmienky, za akých ich musí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti vykonávať, ako aj kritériá kvality, na základe ktorých sa bude každý program vyhodnocovať. Kategorizáciou ústavnej starostlivosti ministerstvo zdravotníctva je povinné ustanoviť:

  1. programový profil pre každú úroveň nemocnice,
  2. spôsob určenia medicínskej služby,
  3. zoznam medicínskych služieb, a pre každú medicínsku službu zaradenie medicínskej služby do programu, úroveň medicínskej služby a označenie, či je medicínska služba povinná, nepovinná alebo doplnková,
  4. indikátory kvality pre ústavnú starostlivosť a ich cieľové hodnoty,
  5. časovú dostupnosť ústavnej starostlivosti; časová dostupnosť ústavnej starostlivosti sa nesmie stanoviť pre neodkladnú zdravotnú starostlivosť.

Zákon určuje aj to, čo ministerstvo zdravotníctva môže ustanoviť. Pôjde predovšetkým o špeciálne personálne zabezpečenie, ktoré rozširuje pôvodne vymedzené personálne zabezpečenie ustanovené v zákone č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ako aj špeciálne materiálno-technické vybavenie, ktoré rozširuje minimálne materiálno-technické vybavenie určené totožným zákonom.
Pokiaľ ide o možnosť určiť aj iné programy alebo medicínske služby, ktoré sa musia v nemocnici súčasne poskytovať, takýmito sa rozumejú programy a medicínske služby bez ktorých nie je možné poskytovať určitú povinnú medicínsku službu efektívne. Inými slovami, ide o  medicínske služby zaradené do iných programov, bez zabezpečenia ktorých by bola ohrozená bezpečnosť pacienta, napríklad pri výskyte komplikácií, alebo ide o medicínske služby, ktoré patria do iných programov, ale priamo nadväzujú na zdravotnú starostlivosť poskytovanú v predmetnom programe alebo medicínskej službe.
Ministerstvo zdravotníctva môže kategorizáciou ústavnej starostlivosti ustanoviť prechodné obdobie na splnenie podmienok kategorizácie ústavnej starostlivosti.
Návrh na zmeny kategorizácie ústavnej starostlivosti môžu zaslať zdravotné poisťovne, komory, odborné spoločnosti v zdravotníctve, združenia zastupujúce poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, pacientske organizácie alebo úrad pre dohľad ministerstvu zdravotníctva každoročne do 31. marca v elektronicky spracovateľnej podobe podľa štruktúry zverejnenej na webovom sídle ministerstva zdravotníctva.

Medicínska služba
Jednou z podmienok, ktoré ministerstvo zdravotníctva ustanoví kategorizáciou ústavnej starostlivosti, je medicínska služba. V nadväznosti na zavedenie tejto konkrétnej podmienky je nevyhnutné určiť spôsob určenia medicínskej služby, ako aj kritériá na základe ktorých sa určuje jej úroveň.
Spôsob určenia medicínskej služby sa kategorizáciou ústavnej starostlivosti ustanoví na základe:

  1. poskytnutého zdravotného výkonu zo zoznamu zdravotných výkonov pre klasifikačný systém,
  2. poskytnutého zdravotného výkonu v zariadení na poskytovanie jednodňovej zdravotnej starostlivosti,13)
  3. hlavnej choroby a vedľajšej choroby poistenca,
  4. veku poistenca,
  5. hmotnosti poistenca pri prijatí na hospitalizáciu, ak ide o dieťa do jedného roku veku,
  6. ďalších údajov o poskytnutej ústavnej starostlivosti vykázaných pre klasifikačný systém.

 Úroveň medicínskej služby sa ustanoví s prihliadnutím na:

  1. skutočnosť, či je medicínska služba neodkladnou zdravotnou starostlivosťou,14)
  2. medicínsku náročnosť medicínskej služby vyjadrenú špecializáciou lekára, dĺžkou jeho odbornej praxe a mierou potrebnej zručnosti pri poskytovaní medicínskej služby,
  3. potrebu ústavnej starostlivosti (§ 2 ods. 5),
  4. finančnú udržateľnosť a finančnú náročnosť na špeciálne personálne zabezpečenie a špeciálne materiálno-technické vybavenie pri zohľadnení efektívneho hospodárenia s prostriedkami verejného zdravotného poistenia,
  5. potrebný rozsah inej zdravotnej starostlivosti, ktorý sa musí v nemocnici poskytovať súčasne.

Programový profil
V súčasnosti platí, že nemocnica sa môže rozhodnúť neposkytovať pacientom určité medicínske služby, napríklad z dôvodu ich finančnej nevýhodnosti. Z toho dôvodu sa navrhuje, aby nemocnica zaradená do siete v rámci určitej úrovne musela poskytovať všetky povinné programy a medicínske služby, čím sa zabezpečí reálna geografická dostupnosť ústavnej zdravotnej starostlivosti pre poistencov ale aj komplexnosť poskytovanej ústavnej starostlivosti. V nadväznosti na vyššie uvedené, sa definuje programový profil, ktorý musí nemocnica spĺňať v rámci úrovne, v ktorej je zaradená do siete kategorizovaných nemocníc. Programový profil v podstate združuje všetky programy a medicínske služby, ktoré sa poskytujú v nemocnici tej ktorej úrovne.

Úrovne nemocníc

V. úrovne

V nemocnici V. úrovne sa vykonávajú povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu V. úrovne a povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnice IV., III., II. a I. úrovne. Nemocnica V. úrovne môže vykonávať doplnkový program, ktorý bol ustanovený kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu V. úrovne, za podmienok ustanovených v § 6 písm. c).[1]

VI. Úrovne

V nemocnici IV. úrovne sa vykonávajú povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu IV. úrovne a povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnice III., II., I. úrovne. Nemocnica IV. úrovne môže vykonávať doplnkový program, ktorý bol ustanovený kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu IV. úrovne, za podmienok ustanovených v § 6 písm. c).

III. úrovne

V nemocnici III. úrovne sa vykonávajú povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu III. úrovne a povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnice II. a I. úrovne. Nemocnica III. úrovne môže vykonávať doplnkový program, ktorý bol ustanovený kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu III. úrovne, za podmienok ustanovených v § 6 písm. c).

II. úrovne

V nemocnici II. úrovne sa vykonávajú povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu II. úrovne a povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnice I. úrovne. Nemocnica II. úrovne môže vykonávať doplnkový program, ktorý bol ustanovený kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu II. úrovne, za podmienok ustanovených v § 6 písm. c).

I. úrovne

V nemocnici I. úrovne sa vykonávajú povinné programy ustanovené kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu I. úrovne. Nemocnica I. úrovne môže vykonávať doplnkový program, ktorý bol ustanovený kategorizáciou ústavnej starostlivosti pre nemocnicu I. úrovne, za podmienok ustanovených v § 6 písm. c). 

Podmienky pre tvorbu siete
Predmetné ustanovenie vymedzuje také podmienky, ktoré musí ministerstvo zdravotníctva zohľadňovať pri tvorbe siete kategorizovaných nemocníc. V aplikačnej praxi to bude znamenať, že ministerstvo zdravotníctva sa pri zaraďovaní konkrétnej nemocnice do siete nemocníc riadi podmienkami pre tvorbu siete, ktorými sú geografická dostupnosť, počet poistencov v spádovom území nemocnice a minimálny počet lôžok.  

Vyhodnotenie siete
Zákon uvádza aj proces vyhodnotenia siete kategorizovaných nemocníc. Tak ako musí určité podmienky spĺňať nemocnica, tak musí spĺňať určité podmienky aj samotná sieť nemocníc. Plnenie týchto podmienok bude každoročne vyhodnocované vo forme tzv. vyhodnocovania siete, pričom jeho výsledok bude ministerstvo zdravotníctva zverejňovať na svojom webovom sídle. Pacient si tak bude vedieť pred nástupom do nemocnice overiť kvalitu, ktorú garantuje tá-ktorá nemocnica zaradená v sieti, a podľa toho si bude môcť vybrať konkrétneho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.

Kategorizácia nemocníc
Kategorizácia nemocníc je procesom na to, aby mohla byť určitá nemocnica zaradená do siete kategorizovaných nemocníc. Zaraďovanie nemocnice do siete kategorizovaných nemocníc je priamo spojené aj s úhradou ústavnej starostlivosti z verejného zdravotného poistenia. Súčasne sa zavádzajú dva druhy zaradenia nemocnice do siete, a to podmienené zaradenie a riadne zaradenie nemocnice. Pokiaľ ide o podmienené zaradenie nemocnice do siete, rozumie sa ním také zaradenie, počas ktorého prevádzkovateľ nemocnice musí preukázať splnenie podmienok kategorizácie ústavnej starostlivosti. Ak prevádzkovateľ nemocnice podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosti splní, ministerstvo zdravotníctva následne riadne zaradí nemocnicu do siete. Ak ministerstvo zdravotníctva zaradí nemocnicu do siete, následne má povinnosť uviesť túto nemocnicu prostredníctvom zoznamu na svojom webovom sídle. Zároveň sa ustanovuje, že nemocnica, ktorá je zaradená do siete tvorí časť verejnej minimálnej siete podľa osobitného zákona. Pokiaľ ide o zverejňovanie zoznamu, ktorý obsahuje aj osobné údaje, ministerstvo zdravotníctva je povinné postupovať v súlade so zásadami ochrany osobných údajov a anonymizovať osobné údaje.

Postup pri kategorizácii nemocníc
V procese kategorizácie nemocníc môže nastať situácia, kedy v rovnakom spádovom území požiadajú o zaradenie do siete dve nemocnice tej istej úrovne. Nakoľko optimalizácia siete nemocníc kladie dôraz na kvalitu poskytovania ústavnej starostlivosti, ako aj na bezpečnosť pacienta, do siete kategorizovaných nemocníc bude z týchto dvoch žiadateľov zaradená tá nemocnica, ktorá plní podmienky tvorby siete a podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosť najlepšie. Výnimkou takému postupu pri kategorizácii nemocníc kritérium potreby ústavnej starostlivosti; ak bude potreba ústavnej starostlivosti dostatočná a umožní, aby boli do siete zaradené obe nemocnice, ministerstvo zdravotníctva ich do siete kategorizovaných nemocníc zaradí. Totožné posudzovanie bude prebiehať aj pri umožnení poskytovať doplnkový program. Hlavná Nemocnica zaradená do siete, ktorá nebude schopná zabezpečiť kompletné poskytovanie povinných programov samostatne, bude môcť poskytovať povinné programy v spolupráci s partnerskou nemocnicou. Predpokladom spolupráce bude ich územná blízkosť, splnenie podmienok kategorizácie ústavnej starostlivosti pre každú nemocnicu osobitne, a napokon aj uzatvorená zmluva o spolupráci.

Zmeny v sieti nemocníc
Každá nemocnica zaradená do siete nemocníc musí spĺňať podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosti, ktoré ustanovuje ministerstvo zdravotníctva. Ak nemocnica nespĺňa podmienky, ministerstvo zdravotníctva ju zo siete kategorizovaných nemocníc vyradí. Na tento postup sa vzťahujú výnimky. Nakoľko musí byť rešpektované ústavné právo na ochranu zdravia a princíp bezplatnej zdravotnej starostlivosti na základe verejného zdravotného poistenia podľa čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky, pravidlo vyradenia nemocnice zo siete pri neplnení podmienok nie je absolútne. Ak nastane situácia kedy nemocnica neplní podmienky kategorizácie ústavnej starostlivosti, pričom uplynie lehota na odstránenie nedostatkov bez ich odstránenia, avšak podmienky pre tvorbu siete nie sú splnené, ministerstvo zdravotníctva takúto nemocnicu nemôže vyradiť zo siete kategorizovaných nemocníc. Je samozrejmé, že v takomto prípade návrh zákona zavádza sankčný mechanizmus vo forme zníženej úhrady poskytnutej zdravotnej starostlivosti zdravotnou poisťovňou. Navyše, vytvára sa tým priestor pre vstup novej nemocnice, ktorá môže požiadať o podmienené zaradenie nemocnice do siete. Ďalšou výnimkou k ustanovenému pravidlu vyraďovania je plnenie verejného záujmu pri zabezpečovaní ochrany ústavného zriadenia, verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, obrany SR. Predmetná výnimka sa vzťahuje aj na nemocnicu zabezpečujúcu poskytovanie ústavnej starostlivosti pre obvinených a odsúdených.

Účastníci konania
Účastníkmi konania v konaniach pri kategorizácii nemocníc sú:

a) prevádzkovateľ nemocnice,

b) prevádzkovateľ nemocnice, ktorá je hlavnou nemocnicou,

c) prevádzkovateľ nemocnice, ktorá je partnerskou nemocnicou,

d) zdravotné poisťovne.
Účastník konania sa môže dať zastupovať zástupcom, ktorého si zvolí a ktorý koná v rozsahu plnomocenstva udeleného písomne alebo ústne do zápisnice. Plnomocenstvo je voči ministerstvu zdravotníctva účinné odo dňa jeho doručenia. Zastupovanie účastníka konania zástupcom nevylučuje, aby ministerstvo zdravotníctva vykonávalo úkony v nevyhnutných prípadoch s účastníkom konania priamo alebo aby ministerstvo zdravotníctva vyzvalo účastníka konania na vykonanie niektorých úkonov, ak z povahy týchto úkonov vyplýva, že ich musí vykonať účastník konania osobne. Účastník konania je povinný výzve ministerstva zdravotníctva na poskytnutie súčinnosti vyhovieť. Ministerstvo zdravotníctva je povinné o tomto konaní informovať zástupcu účastníka konania.

Konania pri kategorizácii nemocníc – postup
Konanie sa začína na základe žiadosti účastníka konania alebo z vlastného podnetu ministerstva zdravotníctva. Žiadateľ zasiela ministerstvu zdravotníctva žiadosť v písomnej forme. Na doručovanie písomností ministerstva zdravotníctva sa vzťahuje zákon o e-Governmente. Podkladom pre rozhodnutie je:

  1. odborné posúdenie komisie pre tvorbu siete a vyhodnotenie splnenia podmienok pre tvorbu siete,
  2. splnenie predpokladov na poskytovanie povinných programov v rámci programového profilu a vyhodnotenie siete.

Ministerstvo zdravotníctva zverejňuje na účely kategorizácie ústavnej starostlivosti, vyhodnotenia siete a  kategorizácie nemocníc rozhodnutie na svojom webovom sídle každoročne do 31. augusta. Ak boli proti prvostupňovému rozhodnutiu podané námietky, ministerstvo zdravotníctva zverejní rozhodnutie o námietkach do 31. októbra kalendárneho roka. Osobné údaje v rozhodnutiach sa na webovom sídle nezverejňujú. Rozhodnutie sa stáva vykonateľným vždy k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka, ak nie je v rozhodnutí stanovené inak. Výrok právoplatného rozhodnutia je záväzný pre každého. Proti rozhodnutiu ministerstva zdravotníctva vo veci samej môže účastník konania podať námietky do 15 dní od doručenia rozhodnutia, ak je daný aspoň jeden z dôvodov, ktorý stanovuje zákon.
Ten, kto podáva námietky, je povinný zložiť na účet ministerstva zdravotníctva kauciu v sume 5 000 eur. Ministerstvo zdravotníctva kauciu vráti, ak minister zdravotníctva námietkam čo aj len čiastočne vyhovel, ak súd napadnuté rozhodnutie zrušil alebo ak minister zdravotníctva nerozhodol o námietkach do 45 dní odo dňa ich doručenia. V opačnom prípade kauciu ministerstvo zdravotníctva nevráti. Takáto kaucia je príjmom štátneho rozpočtu.

Vzťah k správnemu poriadku
Na konania o kategorizácii nemocníc podľa tohto zákona sa nevzťahuje správny poriadok, okrem počítania lehôt podľa § 28 a konania o správnych deliktoch podľa § 43.

Podmienky pri uzatváraní zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti
V súčasnosti platí, že zdravotná poisťovňa má povinnosť uzatvárať zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti najmenej v rozsahu verejnej minimálnej siete poskytovateľov. Ak je verejná sieť poskytovateľov na príslušnom území menšia ako verejná minimálna sieť poskytovateľov, je povinná uzatvárať zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti v rozsahu verejnej siete poskytovateľov.
Nový zákon stanovuje, že nárok na úhradu z verejného zdravotného poistenia bude mať nemocnica až vtedy, ak bude zaradená do siete kategorizovaných nemocníc. Zdravotné poisťovne budú povinne uzatvárať zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s prevádzkovateľmi nemocníc určitej úrovne na všetky povinné programy a medicínske služby v nemocniciach príslušnej úrovne. Pokiaľ však ide o uzatváranie zmlúv v rozsahu nepovinných programov, zdravotné poisťovne si budú môcť vybrať z dostupných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v sieti nemocníc danej úrovne alebo vyššej, a to podľa vlastných transparentne zverejnených podmienok a v súlade s legislatívnym rámcom.
Ďalej sa ustanovujú podmienky, za ktorých môže zdravotná poisťovňa vypovedať prevádzkovateľovi nemocnice zaradenej do siete zmluvu, ako aj podmienky zníženej výšky úhrady.

Správne poplatky
Došlo aj k doplneniu zákona o správnych poplatkoch:

Rozhodovanie o žiadosti o podmienenom zaradení nemocnice do siete kategorizovaných nemocníc, o žiadosti o podmienenom zvýšení úrovne nemocnice zaradenej do siete kategorizovaných nemocníc a o žiadosti o podmienenom poskytovaní doplnkového medicínskeho programu

 

 

                              400 EUR

Rozhodovanie o žiadosti o zmene údajov o mieste prevádzkovania nemocnice, o žiadosti o počte lôžok a o žiadosti o rozdelení povinných medicínskych programov medzi hlavnou nemocnicou a partnerskou nemocnicou

 

 

                               100 EUR

Rozhodovanie o žiadosti o znížení úrovne nemocnice zaradenej do siete kategorizovaných nemocníc, o žiadosti o zrušení doplnkového medicínskeho programu v nemocnici zaradenej do siete kategorizovaných nemocníc a o žiadosti o vyradení nemocnice zo siete kategorizovaných nemocníc

 

 

 

                               200 EUR

 

Úprava zdravotného obvodu
V zákone o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa upravuje spôsob prideľovania zdravotných obvodov a to tak, aby sa zohľadňovalo kritérium rovnomerného pracovného zaťaženia poskytovateľov. Zároveň sa ustanovuje povinnosť pre samosprávny kraj prideliť zdravotný obvod vždy novému poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ak bolo v čase žiadosti o povolenie na činnosť aspoň jedno neobsadené miesto v okrese. Samosprávny kraj pri prideľovaní zdravotných obvodov spôsobom, aby zabezpečil rovnomernú pracovnú záťaž poskytovateľov, bude využívať informácie o počte a vekovej štruktúre poistencov na úroveň ulíc a súpisných a orientačných čísel domov z registrov poistencov zdravotných poisťovní o trvalom a prechodnom pobyte v jednotlivých obciach v jeho pôsobnosti. Samosprávnemu kraju sa ukladá povinnosť poskytnúť:

  1. údaje týkajúce sa ordinačných hodín poskytovateľov,
  2. údaje potrebné na vydanie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia a
  3. ďalšie údaje o poskytovateľoch všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktoré umožňujú identifikovať kapacitu poskytovateľa

ministerstvu zdravotníctva, zdravotným poisťovniam a na vyžiadanie aj iným samosprávnym krajom.

Účinnosť od: 01.01.2022 okrem niektorých ustanovení
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia  

Mgr. Helena Laposová  

[1] § 6 písm. c): Ministerstvo zdravotníctva kategorizáciou ústavnej starostlivosti ustanoví pre každú úroveň nemocnice programový profil, ktorý obsahuje zoznam možných doplnkových programov a ich úrovní; o vykonávanie doplnkových programov musí prevádzkovateľ nemocnice požiadať ministerstvo zdravotníctva (§ 12).

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov