ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny vo verejnom obstarávaní od augusta 2024

Dňa 19.06.2024 NRSR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní. Novela prináša viaceré významné zmeny.

 

1. Zákazky malého rozsahu

Zákon o VO sa nebude vzťahovať na zákazky, ktorých predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur (namiesto súčasných 10 000 eur) v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.

2. Zjednotenie pravidiel pre zákazky s nízkou hodnotou a podlimitné zákazky

Zo zákona o VO sa vypúšťa kategória zákaziek s nízkou hodnotou. Budú teda už len nadlimitné zákazky a podlimitné zákazky. Podlimitnou civilnou zákazkou bude zákazka zadávaná verejným obstarávateľom, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit ustanovený pre nadlimitnú zákazku v závislosti od typu verejného obstarávateľa a typu zákazky a súčasne je rovnaká alebo vyššia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.

3. Výnimky pri podlimitných zákazkách na potraviny

Zákon o VO sa po novom nebude vzťahovať na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom bude

a) dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania, čiže školská jedáleň a školská výdajná jedáleň alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie, a potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorú zadáva vyšší územný celok, obec alebo poskytovateľ sociálnej služby

b) tvorba a vydanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov alebo nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, ktorú zadáva škola (doteraz táto výnimka platila pre zákazky s nízkou hodnotou, ktoré sa však rušia).

4. Povinnosť predlžovať lehotu na predkladanie ponúk

Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ predĺžia lehotu na predkladanie ponúk, lehotu na predloženie žiadostí o účasť alebo lehotu na predkladanie návrhov

a) primerane, ak vysvetlenie informácií potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu alebo na preukázanie splnenia podmienok účasti nie je poskytnuté v lehotách podľa tohto zákona aj napriek tomu, že bolo vyžiadané dostatočne vopred, alebo

b) o celú jej pôvodnú dĺžku, ak v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky, návrhu alebo na preukázanie splnenia podmienok účasti vykonajú podstatnú zmenu.

5. Podmienky účasti

Podmienky účasti týkajúce sa osobného postavenia podľa § 32 odseku 1 písm. a) Zákona o VO bude musieť spĺňať aj iná osoba ako osoba uvedená v tomto ustanovení, ak táto osoba má právo za ňu konať, práva spojené s rozhodovaním alebo kontrolou v hospodárskom subjekte, ktorý sa chce zúčastniť verejného obstarávania. Splnenie podmienky účasti podľa prvej vety preukazuje uchádzač alebo záujemca verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi predložením čestného vyhlásenia alebo vyhlásenia podľa odseku § 32 ods. 5, ak právo štátu uchádzača alebo záujemcu so sídlom, miestom podnikania alebo obvyklým pobytom mimo územia Slovenskej republiky neupravuje inštitút čestného vyhlásenia, ako súčasť ponuky alebo v žiadosti o účasť. V čestnom vyhlásení alebo vyhlásení uchádzač alebo záujemca uvedie zoznam osôb podľa prvej vety. Nové ustanovenie § 32 ods. 8 Zákona o VO potom ustanovuje, kto sa za takúto osobu považuje.

6. Vylúčenie

Ak bude mať uchádzač alebo záujemca nedoplatky na poistnom alebo daniach nepresahujúce 200 eur alebo ich zaplatí alebo mu bolo povolené platenie v splátkach, nebude to dôvod na jeho vylúčenie z účasti v súťaži.

7. Nové pravidlá zadávania podlimitnej zákazky

Verejný obstarávateľ pri zadávaní podlimitnej zákazky postupuje tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky, boli hospodárne. Verejný obstarávateľ na účel zadania podlimitnej zákazky vyzve na predloženie ponuky aspoň tri hospodárske subjekty na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy. Namiesto postupu podľa prvej vety môže verejný obstarávateľ dobrovoľne postupovať podľa § 110 (bežný postup pre podlimitné zákazky). Pre zadávanie podlimitnej zákazky na dodanie tovarov alebo poskytnutie služieb bežne dostupných na trhu môže verejný obstarávateľ použiť na to určenú funkcionalitu elektronickej platformy a postupuje podľa § 109 (zjednodušený postup pre podlimitné zákazky).

8. Možnosť podania námietok

Námietky nebude možné podať

a) Pri zadávaní podlimitnej zákazky na dodanie tovaru alebo poskytnutie služby, alebo postupe zadávania podlimitnej koncesie

b) Pri zadávaní podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia ako 1 500 000 eur

c) Pri zadávaní zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti, ak je predpokladaná hodnota zákazky nižšia ako finančný limit podľa § 5 ods. 4.

9. Zrušenie inštitútu žiadosti o nápravu (účinné od 27.06.2024)

Uchádzači budú môcť žiadať verejných obstarávateľov a obstarávateľov o vysvetlenie.

10. Zmena výšky pokút za porušenie zákona

S účinnosťou novely budú pokuty v rozpätí 0,1 až 5 % zo zmluvnej ceny, resp. súčtu zmluvných cien, čím sa má umožniť zohľadniť špecifiká každého prípadu a zabezpečiť, aby sankcia zodpovedala aj závažnosti porušenia.

11. Zmeny v kontrole zákaziek financovaných z fondov EU

Ak pôjde o zákazku, rámcovú dohodu, koncesiu alebo inú zmluvu, na ktorú sa poskytuje  prijímateľovi poskytovateľom príspevku alebo poskytovateľom príspevku na finančný nástroj príspevok alebo príspevok na finančný nástroj podľa osobitných predpisov z fondov EU, vykonáva sa predbežná kontrola a kontrola po uzavretí alebo zmene zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, po ukončení súťaže návrhov, po zadaní zákazky na základe rámcovej dohody, po zadaní zákazky s využitím dynamického nákupného systému, alebo po ukončení postupu inovatívneho; ak ide o zákazku, rámcovú dohodu, koncesiu, alebo inú zmluvu úplne alebo sčasti financovanú z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov v programovom období 2014 – 2020, na ktorú sa poskytuje  prijímateľovi poskytovateľom príspevok alebo príspevok na finančný nástroj, kontrolu po uzavretí zmluvy orgán kontroly vykoná na základe posúdenia rizík vyplývajúcich z rizikovej analýzy vykonanej poskytovateľom. Predbežná kontrola pred vyhlásením zákazky bude dobrovoľná aj v prípade nadlimitných zákaziek. Skracujú sa lehoty na vykonanie predbežnej kontroly (zo 40 na 30 dní) aj kontroly po uzavretí zmluvy (z 55 na 45 dní).

Touto novelou sa menia aj ďalšie právne predpisy, a to:

  • zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  • zákon č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Účinnosť: od 01.08.2024

Schválené znenie zákona

JUDr. Henrieta Bicáková

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov