Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny zákonníka práce a kurzarbeit schválené Vládou SR

Dňa 24.02.2021 Vláda SR schválila zákon o podpore v čase skrátenej práce. Zákon je v súlade s Koncepciou zavedenia režimu skrátenej pracovnej práce „Kurzarbeit“, schválený Vládou SR dňa 21.10.2020. Zmeny majú dopad aj na Zákon o športe.

 

Najmä na základe skúseností z doterajšieho priebehu ekonomickej krízy v dôsledku pandémie spôsobenej šírením ochorenia COVID-19 a tiež skúseností z tzv. „Prvej pomoci“, vznikla dôvodná potreba ukotviť v slovenskom právnom poriadku stály, stabilný a samostatným zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce.
 
Podstatou tohto nástroja má byť poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá bude účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca a náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“.[1]
 
Účelom zákona je:

  1. zabezpečenie krytia časti náhrady mzdy zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu
  2. udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov (ďalej aj ako „žiadatelia“) v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie
  3. postupné zavádzanie stálych nástrojov „skrátenej práce“ vo všetkých krajinách Európskej únie, ktorý sa tak stáva kritériom konkurencieschopnosti krajiny, a aj tlak Európskej únie na zavádzanie trvalých nástrojov na udržanie zamestnanosti a kompenzáciu straty príjmov.[2]

Na účely identifikácie takejto situácie sa ustanovuje, aby podpora v čase skrátenej práce bola poskytovaná žiadateľom za:

  1. čas skrátenej práce čas od začatia obmedzenia činnosti vplyvom vonkajšieho faktora do skončenia tohto obmedzenia,
  2. obmedzenie činnosti zamestnávateľa prekážku v práci na strane zamestnávateľa v takom rozsahu, že zamestnávateľ nemôže najmenej jednej tretine zamestnancov zamestnávateľa alebo časti zamestnávateľa prideľovať prácu v rozsahu najmenej 10 % ustanoveného týždenného pracovného času,
  3. vonkajší faktor, ktorý má dočasný charakter, ktorý žiadatelia nemohli ovplyvniť alebo mu nemohli predísť a zároveň má negatívny vplyv na prideľovanie práce alebo má negatívny ekonomický vplyv na podnikanie (najmä mimoriadna situácia, výnimočný stav alebo núdzový stav, mimoriadna okolnosť alebo okolnosti vyššej moci[3]).

Vonkajším faktorom bude mimoriadna situácia, výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna okolnosť, ktorú bude môcť vyhlásiť Vláda SR na základe zverejnenia Štatistickým úradom SR, že hrubý domáci produkt za predchádzajúci štvrťrok vyjadrený v stálych cenách medziročne klesol a na základe bezprostredne nasledujúcej prognózy Výboru pre makroekonomické prognózy príslušný ročný hrubý domáci produkt vyjadrený v stálych cenách klesne medziročne aspoň o tri percentuálne body.

Osoby, ktoré sa považujú za zamestnancov zákon explicitne vymenúva. Ide konkrétne o fyzické osoby, ktoré sú v:

  1. pracovnom pomere
  2. štátnozamestnaneckom pomere
  3. fyzická osoba, ktorá je v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu
  4. fyzická osoba, ktorá je sudcom, prokurátorom alebo právnym čakateľom prokuratúry.

S cieľom zabezpečenia účelového poskytovania podpory v čase skrátenej práce sa bude podpora poskytovať žiadateľom ako nároková po splnení zákonom ustanovených podmienok. Ide o konkrétne podmienky:

  1. mať zaplatené poistné na sociálne poistenie a povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie za celé obdobie trvania povinnosti platiť poistné na sociálne poistenie a povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie a toto obdobie trvalo najmenej 24 kalendárnych mesiacov bezprostredne predchádzajúcich kalendárnemu mesiacu, za ktorý žiadateľ žiada poskytnutie podpory
  2. neporušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o poskytnutie podpory
  1. uzatvorená písomná dohoda so zástupcami zamestnancov alebo so  zamestnancom, ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia zamestnancov, o tom, že zamestnávateľ požiada o poskytnutie podpory.

Podpora v čase skrátenej práce sa bude poskytovať pre zamestnanca, ktorému:

  1. zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu v rozsahu najmenej 10 % ustanoveného týždenného pracovného času
  2. pracovný vzťah ku dňu podania žiadosti zamestnávateľa o podporu trval najmenej jeden mesiac
  3. neplynie výpovedná doba, výpovedná lehota
  4. sa vyčerpala dovolenka za predchádzajúci kalendárny rok a vyčerpaný kladný účet konta pracovného času a zamestnávateľ ho nemôže preradiť na inú prácu v rámci dohodnutého druhu práce a na ktorého sa mu na tie isté oprávnené náklady alebo na ten istý účel neposkytuje príspevok z iných zdrojov.

Novelou sa bude podpora v čase skrátenej práce poskytovať v úhrne najviac šesť mesiacov počas 24 po sebe nasledujúcich mesiacov. Zamestnávateľ, ktorému bola poskytnutá podpora, bude musieť zachovať pracovné miesto, na ktoré mu bola poskytnutá podpora, najmenej dva mesiace po skončení poberania podpory.

Vláda SR môže nariadením odchylne ustanoviť dlhšie obdobie poskytovania podpory v prípade vonkajšieho faktora, ktorým je mimoriadna situácia, výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna okolnosť, alebo ustanoviť poskytovanie podpory aj v období dvoch mesiacov po ich skončení.

Podporu poskytuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na základe žiadosti o poskytnutie podpory, ktorú zamestnávateľ podáva elektronickými prostriedkami podpísanú kvalifikovaným elektronickým podpisom.

Podpora bude v čase skrátenej práce vyplácaná zo základného fondu poistenia v nezamestnanosti. Sadzba poistného na financovanie podpory je pre zamestnávateľa 0,5 % z vymeriavacieho základu.

Poskytnutá podpora bude v čase skrátenej práce zamestnanca naviazaná na hrubú mzdu, t.j. bude zamestnancovi poskytovaná v sume najmenej 80 % priemerného zárobku a nebude oslobodená od dane.

Vzhľadom na uvedený zákon sa budú novelizovať najmä nižšie uvedené zákony:

  1. zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
  2. zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
  3. zákon č. 440/2015 Z. z. o športe.

Predpokladaná účinnosť zákona je 31.12.2021. Zákon ešte musí prerokovať a prijať NR SR.

Sprievodná dokumentácia

 

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania ustanovuje zákon.

[2] V tejto súvislosti sa zriaďuje samostatný poistný fond Sociálnej poisťovne pre skrátenú prácu, v ktorom sa budú akumulovať finančné prostriedky pre prípad ďalšej ekonomickej krízy. 

[3] Za vonkajší faktor sa nepovažuje čas vojny alebo vojnového stavu, sezónnosť vykonávanej činnosti alebo sezónnosť podnikania.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov