Zverejňovanie VZN počas koronakrízy

Obecné zastupiteľstvo by chceli prijať z dôvodu mimoriadnej situácie zmenu VZN. Musí obec zverejniť návrh VZN min. na 15 dní, alebo sa táto povinnosť v čase mimoriadnej situácie neuplatňuje?

Právny stav k 9.4.2020

Otázka: Obecné zastupiteľstvo by chceli prijať z dôvodu mimoriadnej situácie zmenu VZN. Musí obec zverejniť návrh VZN min. na 15 dní, alebo sa táto povinnosť v čase mimoriadnej situácie neuplatňuje?

Odpoveď:

Proces prijímania všeobecne záväzného nariadenia (VZN) upravuje § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.

Za štandardných okolností je obec povinná podľa § 6 ods. 3 zákona o obecnom zriadení návrh VZN vyvesiť na úradnej tabuli a na webovom sídle najmenej v lehote 15 dní. Týmto postupom sa umožňuje verejnosti participovať na obsahu VZN, a to tak, že jej § 6 ods. 4 zákona o obecnom zriadení umožňuje pripomienkovať obsah VZN nasledovne: „Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu nariadenia v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ nariadenia prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené.“

Podľa § 6 ods. 5 uvedeného zákona: "V prípade ohrozenia, mimoriadnej udalosti, odstraňovania následkov mimoriadnej udalosti, ak právny predpis, na základe ktorého sa nariadenie prijíma, nebol včas zverejnený v Zbierke zákonov alebo ak je potrebné zabrániť škodám na majetku, postup podľa odsekov 3 a 4 sa nepoužije."

Mimoriadnou udalosťou sa v zmysle § 3 ods. 1 a 2 osobitného zákona č. 42/1997 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva rozumie: „Na účely tohto zákona sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, ktorá je vyhlásená podľa tohto zákona; počas nej sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti. Na účely tohto zákona sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma, havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa1 alebo teroristický útok...“

Vzhľadom na to, že sú splnené podmienky uvedené v § 6 ods. 5 zákona o obecnom zriadení, obec nie je povinná potupovať podľa ods. 3 a 4.

Na záver už len dodávame, že v praxi sa viacero obcí rozhodlo prijať VZN, pričom napriek existujúcej mimoriadnej situácii postupovali podľa § 6 ods. 3 a 4 zákona o obecnom zriadení, čím umožnili verejnosti uplatniť jej právo spolupodieľať sa na tvorbe VZN, ktoré je však z dôvodu mimoriadnej udalosti obmedzené.

Mgr. Jana Kochan 


1§ 48 ods. 2 písm. a) zákona č.355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.