Bytová politika SR do roku 2030 (1)
Dňa 08.12.2021 vláda schválila Bytovú politiku SR do roku 2030 (ďalej len ako „Bytová politika“), ktorá definuje komplexné ciele štátu v oblasti bytovej politiky a nástroje na ich dosiahnutie. Bytová politika 2030 je rámcovým dokumentom štátu, ktorý definuje víziu a ciele štátu v oblasti bývania a koncipuje úlohy, ktoré je potrebné realizovať do roku 2025, resp. v horizonte do roku 2030.
Realizáciou navrhnutých opatrení má byť dosiahnutie nasledujúcich čiastkových cieľov:
1. zvýšenie ponuky bývania prostredníctvom vytvorenia stabilného prostredia
S ohľadom na uvedené je z pozície štátu nevyhnutné: prijať nový zákon o výstavbe a zákon o územnom plánovaní s cieľom zefektívniť stavebný proces, zmeniť súčasnú právnu úpravu s cieľom zabezpečiť vzájomnú rovnováhu právneho postavenia medzi vlastníkom a nájomcom pri nájme bytu, finančne stabilizovať podporu rozvoja nájomného bývania a podpory obnovy bytových budov s dôrazom na energetickú hospodárnosť bytových budov, realizovať legislatívne zmeny, ktorými sa zabezpečí efektívnejší výkon vlastníckeho práva a správy a údržby bytových domov.
2. zvýšenie dostupnosti všetkých foriem nájomného bývania
v zmysle Bytovej politiky je nevyhnutné prijať špecifické opatrenia, ako napr.: vytvoriť systém pre objektívne stanovenie ceny nájmu v bytoch obstaraných z verejných zdrojov, prijať opatrenia, ktoré umožnia efektívnejší prístup samospráv najmä k štátnym pozemkom a nevyužívaným nehnuteľnostiam na účel sociálneho nájomného bývania, analyzovať možnosti a následne zaviesť podporu pre opätovné zaradenie nevyužívaného bytového fondu pre účely (sociálneho) nájomného bývania, rozvinúť ekonomické nástroje na stimulovanie motivácie súkromného sektora podieľať sa na výstavbe a poskytovaní nájomného bývania, definovať možnosti projektov verejno-súkromného partnerstva určených na riešenie problémov súvisiacich so zvyšovaním počtu dostupných nájomných bytov, prijať potrebnú právnu úpravu, ktorou sa zabezpečí efektívne a transparentné nastavenie modelu a prevádzky štátnom podporovaného nájomného bývania atď.
3. zvyšovanie kvality bývania
V tejto oblasti sú navrhnuté nasledovné opatrenia: zvýšiť synergie jednotlivých opatrení v oblasti obnovy rodinných domov, zjednotiť podmienky v systéme stavebného sporenia, prijímať a realizovať opatrenia na znižovanie spotreby energie budov na bývanie, a to najmä v oblasti konštrukcií budov, vykurovacích systémov, prípravy teplej vody, na zvýšenie podielu využívania obnoviteľných a nízkoemisných zdrojov energie, ako aj vytvárať riešenia podporujúce prispôsobovanie sa zmene klímy.
Hlavným cieľom Bytovej politiky je zvyšovanie celkovej úrovne bývania tak, aby bolo pre obyvateľstvo dostupné a aby si každá domácnosť mohla zabezpečiť primerané bývanie.
Pre naplnenie tejto vízie je potrebné vytvárať rámec pre zapojenie všetkých subjektov procesu rozvoja bývania pri riešení navrhovaných úloh, vytvárať priestor pre participáciu všetkých úrovní rozhodovania a posilňovať partnerstvo medzi verejným, súkromným a mimovládnym sektorom na horizontálnej i vertikálnej úrovni.
Dokument pozostáva zo siedmych kapitol, pričom prvá až piata kapitola sú venované východiskám bytovej politiky na vnútroštátnej a medzinárodnej úrovni a analýze súčasného stavu v oblasti bývania. Šiesta kapitola sa zaoberá jednotlivými oblasťami Bytovej politiky, formuluje ciele a navrhuje opatrenia.
Bytová politika upravuje aj úlohy aktérov v oblasti bývania:
V súlade s princípmi trhovej ekonomiky je najdôležitejším prvkom bytovej politiky jednotlivec, ktorý je primárne zodpovedný za zabezpečenie si zodpovedajúceho bývania.
Štát zohráva aj naďalej dôležitú úlohu, avšak jeho primárnou povinnosťou je formulovanie bytovej politiky a následná tvorba nástrojov pre umožnenie jej realizácie.
Obce sú zodpovedné za obstaranie koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce, teda aj bývania, spolupôsobia pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci a obstarávajú a schvaľujú územnoplánovacie dokumentácie, ako aj programy rozvoja bývania obce. S uvedenou pôsobnosťou obcí súvisí aj koordinácia a zabezpečovanie pozemkov a technickej vybavenosti pre výstavbu bytov, iniciovanie vlastnej výstavby, plnenie úloh v oblasti sociálnych služieb a v neposlednom rade hospodárenie s obecným bytovým fondom. Na obce bola prenesená zodpovednosť za formuláciu a výkon bytovej politiky na ich území.
VÚC si nevytvárajú konkrétne dokumenty venujúce sa bývaniu, avšak vytvárajú strategické rozvojové dokumenty krajov, v ktorých sa problematiky bývania dotýkajú. VÚC doteraz neboli výrazne aktívne v oblasti rozvoja bývania vo svojom území. Právne vymedzenie ich však predurčuje na to, aby spolupracovali pri koordinácii rozvoja územia a jednotlivých záujmov v ňom, bývanie nevynímajúc.
Súkromný sektor, ktorý reprezentujú napr. bankové a investičné inštitúcie, inžinierske, projektové a stavebné spoločnosti, technologické inovatívne spoločnosti, správcovské spoločnosti, ale zároveň aj subjekty mimovládneho sektora v podobe občianskych združení, nadácií a neziskových organizácií, zastáva významnú úlohu pri činnostiach zabezpečujúcich rozvoj bývania. Tento status vyplýva z prirodzeného postavenia súkromných subjektov na trhu ako hlavných hráčov ekonomického rozvoja krajiny. Medzi základné úlohy, ktoré patria do ich portfólia, je možné zaradiť zabezpečenie financovania bytovej výstavby, investičnú prípravu pozemkov pre predpokladanú výstavbu, projektovú prípravu, stavebnú činnosť, údržbu a spravovanie bytového fondu, hľadanie a navrhovanie alternatívnych riešení v technickej a technologickej časti stavebných procesov a poskytovanie ďalších služieb v oblasti bývania.
Súčasťou materiálu je aj prílohová časť, ktorá obsahuje vyhodnotenie plnenia Koncepcie štátnej bytovej politiky do roku 2020, ako aj dokumentuje ďalšie skutočnosti uvedené v spracovaných textoch vo forme tabuliek, grafov a máp.
Mgr. Helena Laposová