Dôležité zmeny v zákone o odpadoch
Dňa 30.09.2021 bol schválený návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 79/2015 Z.z. o odpadoch (ďalej len ako „novela zákona“). Novela zákona bola prijatá z dôvodu riešenia nevyhnutných problémov, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe.
Najdôležitejšie zmeny zavedené novelou zákona:
I. Zavedenie novej povinnosti uviesť v záväznej časti programu kraja aj konkrétne ciele a opatrenia na podporu predchádzania vzniku odpadu (§ 9 ods. 6)
Pre implementáciu hierarchie odpadového hospodárstva[1] je dôležité, aby boli ciele a opatrenia na predchádzanie vzniku odpadu realizované na nižšej ako na celoštátnej úrovni. Práve preto bola zavedená nová povinnosť, v zmysle ktorej si kraje na základe informácií v regióne môžu zvoliť najúčinnejšie opatrenia a ciele, ktoré im pomôžu znižovať množstvo odpadu.
II. Zakazuje sa zneškodňovať skladovaním biologicky rozložiteľný odpad z veľkoobchodu, maloobchodu a distribúcie (§ 13 písm. e) bod 7)
Doplnenie nového zákazu do ust. 13 písm. e) bolo navrhnuté na základe Programu predchádzania vzniku odpadu SR na roky 2019-2025. Účinnosť tohto ustanovenia je nastavená na 01.01.2023.
III. Nemožnosť predlžovať lehotu na zhromažďovanie odpadu (§ 14 ods. 1 písm. i))
Zmena súvisí s vypustením súhlasu na zhromažďovanie odpadu dlhšie ako jeden rok pred jeho zneškodnením alebo dlhšie ako tri roky pred jeho znehodnotením.[2] Po novom, odpad bude možné zhromažďovať najdlhšie jeden rok alebo tri roky, pričom uvedenú lehotu nebude možné predlžovať, a to ani pre pôvodcu odpadu.
IV. Vznik informačnej povinnosti o nezákonnom umiestnení odpadu a konanie o overovaní rozsahu nezákonne umiestneného odpadu (§ 15 ods. 4 až ods. 6)
V odseku 4 sa dopĺňa povinnosť toho, kto oznámenie o nezákonnom umiestnení odpadu do vodného toku, na pobrežných pozemkoch alebo v inundačných územiach prijal, bezodkladne o uvedenej skutočnosti informovať príslušnú štátnu organizáciu ochrany prírody a krajiny. V odseku 5 – povinnosť prítomnosti zástupcu obce pri overovaní rozsahu nezákonne umiestneného odpadu je v tomto ustanovení zbytočná, keďže samotná obec je orgánom štátnej správy odpadového hospodárstva. Preto nie je potrebné, aby pri overovaní rozsahu nezákonne umiestneného odpadu konali dva subjekty. Konať má ten, ktorému bolo doručené oznámenie o protiprávnom konaní alebo sa o ňom dozvedel ako prvý a zároveň je vecne príslušný konať. Odsek 6 upravuje postup príslušného orgánu štátnej správy pre prípad, ak z oznámenia o nezákonnom umiestnení odpadu vyplýva, že bol spáchaný trestný čin.
V. Povinnosť prevádzkovateľa skládky vykonávať monitorovanie počas prevádzkovania skládky a po jej uzavretí, uchovávať záznamy z monitoringu a ohlasovať výsledky monitoringu (§ 19 ods. 1 písm. g))
Novelou zákona sa precizuje text ustanovenia, aby bolo jednoznačné, že monitorovanie sa realizuje aj počas prevádzky skládky. Došlo aj k zmene termínu ohlasovania výsledkov monitoringu z 31.01. na 28.02. To znamená, že prevádzkovateľ skládky je povinný každoročne do 28.02. nasledujúceho roka ohlasovať výsledky monitoringu za predchádzajúci kalendárny rok.
VI. Nová povinnosť výrobcu vyhradeného výrobku, ktorý chce vypovedať zmluvu s organizáciou zodpovednosti výrobcov (ďalej len ako „OZV“) (§ 27 ods. 16)
Výpoveď podľa ods. 14 písm. a) bod. 2 sa musí odoslať preukázateľným spôsobom OZV do 20.08. v roku, v ktorom má byť zmluvný vzťah ukončený. V zmysle doterajšej právnej úpravy, výrobcovia museli doručiť výpoveď do 30.09. V praxi sa stávalo, že výrobca, ktorý chcel ukončiť zmluvný vzťah poslal výpoveď napr. 25.09. a niektoré OZV si ju zámerne prevzali až v októbri, čím výpoveď nebola „doručená“ a museli ostať v danej OZV aj nasledujúci rok. Preto bolo potrebné slovo „doručiť“ zmeniť na „odoslať“.
VII. Doplnenie povinných náležitostí do zmluvy medzi OZV pre obaly a tým, ktorý vykonáva triedený zber odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v obci (§ 59 ods. 4 písm. d) a e))
Zmluva má obsahovať okrem iného aj:
d) podrobnosti o minimálnej úrovni dotriedenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré sú súčasťou oddelene vyzbieraných zložiek komunálnych odpadov na účely materiálového zhodnotenia v súlade s vykonávacím predpisom;
e) spôsob a špecifikáciu zabezpečenia a vykonávania zberu komunálnych odpadov pre papier, platy, kovy, sklo a kompozitné obaly na báze lepenky najmenej v rozsahu vyplývajúcom z požiadaviek ustanovených na triedený zber komunálnych odpadov.
VIII. Ďalšie dôvody vypovedania zmluvy medzi OZV pre obaly a obcou (§ 59 ods. 11 písm. c)
Podľa doterajšej právnej úpravy OZV pre obaly bola oprávnená písomne vypovedať zmluvu s obcou okrem výpovedných dôvodov v zmluve (§ 59 ods. 2) len pri naplnení 2 taxatívne stanovených dôvodov. Dopĺňajú sa ďalšie výpovedné dôvody v písm. c) a d). OZV je oprávnená písomne vypovedať zmluvu s obcou aj:
c) v dôsledku toho, ak súhrnný počet obyvateľov v jej zmluvných obciach na nasledujúci kalendárny rok od januára kalendárneho roka nezodpovedá trhovému podielu organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly, lebo je väčší, a to k 31. decembru kalendárneho roka; výpoveď sa musí doručiť obci najneskôr do 30. novembra v kalendárnom roku, v ktorom má byť zmluvný vzťah ukončený, alebo
d) kedykoľvek, ak to vyžaduje potreba dosiahnutia súhrnného počtu obyvateľov v zmluvných obciach zodpovedajúceho trhovému podielu organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly podľa 28 ods. 5 písm. f); výpovedná lehota uplynie ku koncu kalendárneho mesiaca, v ktorom bola výpoveď obci doručená.
IX. Zavedenie základnej povinnosti obcí zaviesť zber textilu (§ 81 ods. 7 písm. c)
Smernicou EÚ bola zavedená povinnosť mať zavedený zber textilu do 01.01.2025. Novelou sa preto zaviedla povinnosť obcí zaviesť zber textilu, pričom konkrétny spôsob bude určený až na základe vypracovaných analýz a štúdií k danej téme.
X. Povinnosť obce zverejňovať na webovom sídle údaje o komunálnom odpade z obce v rozsahu štátneho štatistického zisťovania podľa osobitného predpisu[3] za obdobie predchádzajúceho kalendárneho roka do 31.05. príslušného kalendárneho roka (§ 81 ods. 7 písm. j))
XI. Nová povinnosť pre zberové spoločnosti (§ 81 ods. 27)
Ide o povinnosť zabezpečiť, aby odpad z obalov a neobalových výrobkov vyzbieraných v obci končil v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva v zariadení určenom na materiálové zhodnotenie.
XII. Vypustenie súhlasu na nakladanie s nebezpečnými odpadmi (§97 ods. 1, písm. f))
Dôvodom vypustenia súhlasu na nakladanie s nebezpečnými odpadmi vrátane ich prepravy je skutočnosť, že tieto činnosti sú už súčasťou iných súhlasov (okrem prepravy). Vypustením súhlasu dochádza k zníženiu administratívnej záťaže na strane podnikateľských subjektov, ako aj na strane príslušných orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva. V prípade súhlasu na nakladanie s azbestom, ktorý sa udeľoval pre firmu vykonávajúcu nakladanie s odpadom obsahujúci azbest, sa už nebude udeľovať súhlas podľa písm. f), avšak takáto firma bude môcť svoju činnosť vykonávať len po udelení súhlas podľa písm. b). V prípade prepravy nebezpečných odpadov, ten, kto vykonáva prepravu odpadov (akýchkoľvek) pre vlastnú aj cudziu potrebu je povinný sa zaregistrovať podľa § 98.
XIII. Vypustenie súhlasu podľa na zhromaždenie odpadu dlhšie ako jeden rok pred jeho zneškodnením alebo dlhšie ako tri roky pred jeho zhodnotením (§ 97 ods. 1 písm. t))
XIV. Zmena obsahu súhlasu udeleného orgánmi štátnej správy odpadového hospodárstva (§ 97 ods. 2 písm. a))
Novelou zákona sa má zabezpečiť jednotnosť pri aplikácii § 97 ods. 2 písm. a) zákona zo strany orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva pri vydávaní rozhodnutí o udelení predmetných súhlasov. V zmysle novej právnej úpravy „Súhlas podľa ods. 1 okrem súhlasu podľa ods. 1 písm. k), o) a p) obsahuje všetky druhy a kategórie odpadov, s ktorými bude nakladané v rámci súhlasu a ak ide o súhlas podľa odseku 1 písm. a) až c), f), l) až n) a s), t) a u) aj množstvo odpadov.“.
XV. Udelenie súhlasu na spätné zasypávanie zhotoviteľovi geologických prác (§ 97 ods. 20)
Novela zákona zaviedla možnosť udelenia súhlasu na spätné zasypávanie aj zhotoviteľovi geologických prác, ak ide o spätné zasypávanie pri sanácii environmentálnej záťaže alebo sanácii geologického prostredia podľa zákona č. 569/2007 Z.z. o geologických prácach.
XVI. Ustanovenie súvisiace so zriadením účtu v štátnej pokladnici (§ 105 ods. 2 písm. an) a ao))
Cieľom je, aby každá skládka mala jednoznačný identifikátor pre prijatie platby. Preto je nevyhnutné vytvoriť zoznam identifikátorov platieb účelovej finančnej rezervy, zabezpečiť jeho zverejnenie atď. Taktiež bola doplnená nová kompetencia ministerstva monitorovať cezhraničnú prepravu použitých batérií a akumulátorov, ktoré nie sú odpadom podľa § 42 ods. 6 zákona.
XVII. Povinnosť okresného úradu zverejňovať zoznam subjektov, ktoré sa zaregistrovali na činnosť nakladania s odpadom podľa § 98 zákona (§ 108 ods. 1 písm. c))
Cieľom je zvýšiť transparentnosť v nakladaní s odpadmi činnosťami, ktoré sú predmetom registrácie podľa § 98 zákona. Aj verejná dostupnosť zoznamu umožní slovenským aj zahraničným spoločnostiam ľahší výber subjektu na zabezpečenie činností, ktoré sú predmetom registrácie.
XVIII. Zmeny súvisiace s priestupkami a ukladaním pokút a sankcií (§ 115 až § 117)
XIX. Zvýšenie vytriedenosti odpadov a ciele pre komunálne odpady
V zmysle príloh zákona č. 3 a 3a, sú upravené % vytriedenosti odpadov ako aj ciele pre komunálne odpady. Vzhľadom na to, že v roku 2022, resp. 2023 dôjde k výraznejšiemu poklesu plastových fliaš v triedenom zbere v dôsledku zavedenia zálohového systému, cieľ zberu v týchto rokoch sa nezvyšuje výrazným spôsobom.
Ciele odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov sú:
1. Do roku 2020 zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu odpadu z domácností ako papier, kov, plasty a sklo a podľa možnosti z iných zdrojov, pokiaľ tieto zdroje obsahujú podobný odpad ako odpad z domácností, najmenej na 50 % podľa hmotnosti takéhoto odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
2. Zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu komunálneho odpadu do roku 2025 najmenej na 55 %, do roku 2030 najmenej na 60 % a do roku 2035 najmenej na 65 % podľa hmotnosti komunálneho odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.
Účinnosť od: 01.11.2021,
okrem čl. I bodov 8, 15, 16, 17, 18, 21, 90 a 93, ktoré nadobúdajú účinnosť 01.01.2022. Článok I body 4 a 34 nadobúdajú účinnosť 01.01. 2023 a bod 32 nadobúda účinnosť 01.01.2025.
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] § 6 ods. 1 zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch.
[2] § 97 ods. 1 písm. t) zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch.
[3] Zákon č. 540/2001 Z.z. o Štátnej štatistike