Dotácie na rozvoj priemyselných parkov
Dňa 18.07.2022 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva SR, z dôvodu, že aktuálne platné znenie zákona dostatočne nereflektuje význam miestnej infraštruktúry v priemyselných zónach, ktorá sa stáva čoraz dôležitejším faktorom ovplyvňujúcim rozhodnutie investorov umiestniť investíciu v priemyselnej zóne. Málo prehľadné a miestami nejednoznačné podmienky poskytnutia dotácie na tento účel vytvárajú pre samosprávy komplikácie nad rámec zložitej úlohy prilákania investora do priemyselnej zóny.
Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky poskytovania dotácií na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu, vývoja a služieb v reakcii na aplikačnú prax a posun v oblasti infraštruktúry priemyselných zón dosiahnutý v období od vyhlásenia zákona. Vedľajším cieľom návrhu zákona je zapracovať bežné zmeny týkajúce sa ostatných účelov dotácií v reakcii na aplikačnú prax a úpravy reagujúce na stav v oblasti banských činností.
Medzi najvýznamnejšie navrhované zmeny zákona o poskytovaní dotácií, ktorými sa sleduje naplnenie cieľa vo vzťahu k dotáciám na rozvoj priemyselnej výroby, vývoja, výskumu a služieb patria:
- zahrnutie dvoch nových účelov použitia dotácie: preložka elektronických komunikačných sietí alebo vybraných líniových stavieb a náklady na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb
Potreba zahrnutia preložky elektronických komunikačných sietí vyplýva zo zväčšujúceho sa územia pokrytého týmto druhom sietí, čo má za následok zväčšujúcu sa pravdepodobnosť, že daný typ sietí bude tvoriť prekážku v realizácii investície v priemyselnej zóne. Keďže výstavbu tohto druhu sietí zabezpečujú vo veľkej väčšine súkromné spoločnosti a vzhľadom na to, že pre podporu širokopásmových sietí platia špecifické podmienky štátnej pomoci, navrhuje sa iba zahrnutie preložky a nie zahrnutie výstavby, prestavby a rekonštrukcie.
Zahrnutie nákladov na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb vyplýva z veľkého záujmu obcí pripravovať tento druh projektov. Najmä menšie obce však nemajú dostatočné prostriedky pokryť náklady, ktoré súvisia so spracovaním štúdie realizovateľnosti. Pri pravidelne vyhlasovaných výzvach na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie sa dá predpokladať, že zahrnutie tohto účelu dotácie umožní obciam realizovať projekty v etapách.
2. zahrnutie odstránenia alebo zmiernenia negatívneho environmentálneho vplyvu spôsobeného priemyselnou výrobou zmenou doterajšieho účelu dotácie
3. ustanovenie pravidiel spolufinancovania účelu dotácie
4. pridanie novej kategórie úloh, na plnenie ktorých môže obec alebo vyšší územný celok žiadať dotáciu, a to úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií
Navrhuje sa úprava, podľa ktorej možno dotáciu poskytnúť obci alebo vyššiemu územnému celku, a to na plnenie úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií v zóne vyčlenenej na realizáciu projektov súvisiacich s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb alebo na plnenie mimoriadnych a naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora, ktorý zriadil alebo zriadi svoju prevádzku v zóne vyčlenenej na realizáciu projektov súvisiacich s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb.
Daná úprava reaguje na aplikačnú prax, z ktorej vyplýva, že čoraz menší počet investorov je ochotných čakať mesiace až roky na výstavbu alebo dostavbu miestnej infraštruktúry potrebnej pre realizáciu svojej investície. Väčšina investorov z vyspelých krajín preferuje príchod do exitujúceho priemyselného areálu. Súčasná úprava počíta s plnením mimoriadnych a naliehavých úloh, teda takých, ktoré sú neodkladné pre realizáciu investície investora. Návrh v reakcii na vyššie uvedené počíta aj s plnením úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií, teda takých, ktoré vytvoria vhodné podmienky na príchod investora.
5. Vytvorenie podmienok na podávanie žiadostí týkajúcich sa mimoriadnych a naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora aj mimo výzvy na predkladanie žiadostí,
6. úprava povinností prijímateľa a požadovaných príloh žiadosti v reakcii na uvedené zmeny.
Navrhovaná úprava taktiež počíta s povinnosťami prijímateľa dotácie. Základnou povinnosťou obce alebo vyššieho územného celku, ktorý je prijímateľom dotácie je realizácia účelu dotácie v súlade so zmluvou o poskytnutí dotácie. Zachováva sa povinnosť nepreviesť vlastnícke právo k stavebným objektom a k pozemkom pod infraštruktúrou, pričom sa navrhuje skrátenie lehoty neprevedenia vlastníckeho práva z 20 na 10 rokov od poskytnutia dotácie.
Pri nehnuteľnostiach, na ktoré prijímateľovi bola poskytnutá dotácia sa navrhuje zaviesť povinnosť zdržať sa zrušenia funkcie priemyselnej výroby z územného plánu obce alebo územného plánu zóny na ploche, na ktorej sa nachádza nehnuteľnosť alebo prístupová komunikácia počas obdobia pätnástich rokov od poskytnutia dotácie.
Návrh zároveň reaguje na povinnosť v platnom znení zákona, ktorá ukladá obci alebo vyššiemu územnému celku nepreviesť vlastnícke právo stavebných objektov podporených dotáciou po dobu ich účtovného odpisovania a pozemky podľa § 7 ods. 1 písm. m) platného znenia po dobu 20 rokov. Pri porušení povinnosti je prijímateľ dotácie povinný dotáciu vrátiť. Platné znenie nerieši pozemky podporené podľa § 7 ods. 1 písm. o) až q) platného znenia zákona, ktorých predaj súkromnému vlastníkovi by mohol znamenať porušenie pravidiel štátnej pomoci alebo minimálnej pomoci.
Navrhuje sa preto povinnosť, že v prípade, že ak dôjde k prevodu vlastníckych práv k nehnuteľnosti alebo prístupovej komunikácii, na ktorú prijímateľovi bola poskytnutá dotácia podľa odseku 1 písm. g), h) alebo i), je treba prevod vlastníckych práv vykonať pri dodržaní pravidiel štátnej pomoci a minimálnej pomoci (napr. prostredníctvom zvýhodneného prevodu nehnuteľného majetku podľa § 2 ods. 2 písm. d) zákona č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci) alebo za trhovú cenu v čase prevodu.
Predpokladaná účinnosť od: 01.01.2023
MPK končí: 05.08.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová