Efektívnejšia regulácia cien tepla
Dňa 23.06.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike, ktorá upravuje ceny tepla ako aj postupy v rámci výstavby tepelných zariadení.
Právny stav k: 23.06.2021
V praxi sa vyskytujú prípady vedúce k nežiaducemu navyšovaniu koncových cien tepla v dôsledku tzv. reťazenia dodávateľov v reťazci dodávky tepla od výroby až po koncový odber, ktoré je vyvolané aj absenciou vhodnej zákonnej úpravy v oblasti definícií zariadení na rozvod tepla, jej primárnej a sekundárnej časti.
Novelou sa do zákona zaviedli nové definície pojmov, ktoré už sú zaužívané v praxi:
Pri výstavbe sústavy tepelných zariadení na vymedzenom území držiteľa povolenia na rozvod tepla, ktorý zabezpečuje centralizované zásobovania teplom, je tento držiteľ povolenia v konaní účastníkom konania.
Skončiť odber tepla môže odberateľ aj dohodou s dodávateľom, ak odberateľ splní podmienky a uhradí dodávateľovi ekonomicky oprávnené náklady vyvolané odpojením odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa.
Precizujú sa ustanovenia zákona (§20) upravujúce podmienky skončenia odberu tepla z dôvodov výstavby zariadení na výrobu tepla využívajúcich vyšší podiel obnoviteľných zdrojov energie a to tak, že sa jasne odkazuje na podmienky, ktoré musia byť splnené v prípade vypovedania zmluvy a dodávke tepla bez toho, aby sa takáto výpoveď podmieňovala dohodou s doterajším dodávateľom tepla, pričom však ukončenie dodávky tepla dohodou aj naďalej zostane spôsobom, akým možno ukončiť zmluvu o dodávke tepla, a to pri zachovaní doterajších podmienok ustanovených zákonom.
Výstavbu sústavy tepelných zariadení alebo jej časti s celkovým inštalovaným tepelným výkonom 10 MW a viac možno uskutočniť len na základe osvedčenia o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných zariadení. Novelou sa osvedčenie a záväzné stanovisko obce môže vydať iba v prípade, ak sú splnené podmienky skončenia odberu tepla v zmysle § 20 zákona.
S poukazom na aplikačnú prax sa zaviedla povinnosť, aby sa v konaní o vydaní osvedčenia a záväzného stanoviska obce podľa § 12 zákona skúmala aj otázka splnenia podmienok skončenia odberu tepla (§20) predovšetkým skutočnosť, že nový zdroj tepla využíva vyššie % tepla z obnoviteľných zdrojov energie.
Z § 12 zákona č. 657/2004 Z. z. sa najmä v záujme odberateľov a následne aj konečných spotrebiteľov vypúšťa problematická prvá veta z odseku 10 účinného od 1. mája 2014.[4]
Aplikačná prax ukazuje, že niektorí dodávatelia tepla využívajú ustanovenia na ochranu svojich súkromných a nie verejných záujmov, a teda sa pri vydávaní záväzného stanoviska nesprávajú ako dotknuté orgány v zmysle stavebného zákona, ale ako účastníci konania; pritom ako dotknuté orgány by sa dodávatelia tepla mali v záväznom stanovisku vyjadrovať len k veciam podľa ustanovenia § 22 a § 36 zákona č. 657/2004 Z. z., čo nakoniec konštatoval aj Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojom aktuálnom náleze (sp. zn. PL ÚS 6/2019-78). Návrh zákona preto zosúlaďuje ustanovenia zákona č. 657/2004 Z. z. s uvedeným nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky, a to tak, že záväzné stanovisko dotknutému orgánu naďalej ponecháva, ale upravuje ho v novom odseku 11 v § 36 (bod 11 tohto návrhu zákona), čo zodpovedá systematike tohto zákona.
Účinnosť od: 01.08.2021
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Súbor zariadení určený na rozvod tepla, ktorý tvorí potrubie s príslušenstvom pozostávajúcim najmä z meracích, ochranných, riadiacich a informačných zariadení, a pokiaľ sú vybudované, aj odovzdávacie stanice tepla.
[2] Časť zariadenia na rozvod tepla, ktorá slúži na prepravu tepla zo zariadenia na výrobu tepla alebo z odovzdávacej stanice tepla do odovzdávacej stanice tepla.
[3] Časť zariadenia na rozvod tepla, ktorá slúži na prepravu tepla z odovzdávacej stanice tepla do zariadenia na spotrebu tepla.
[4] Pri výstavbe sústavy tepelných zariadení na vymedzenom území je dodávateľ v konaní podľa osobitného predpisu 13) dotknutým orgánom,13a) ktorého stanovisko je záväzné.12b).