Evidenčná a ohlasovacia povinnosť v odpadovom hospodárstve
Dňa 23.11.2022 bol v MPK zverejnený návrh vyhlášky MŽP SR o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti. Návrh vyhlášky, ktorou sa nahrádza súčasne platná vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti, zabezpečuje naplnenia cieľa v oblasti informatizácie a elektronizácie odpadového hospodárstva. Dôvod, prečo ministerstvo nepristúpilo k jej novelizácii, ale rozhodlo sa nahradiť ju novou vyhláškou, spočíva vo veľkom rozsahu zmien, ktoré bolo potrebné vykonať v nadväznosti na elektronizáciu odpadového hospodárstva.
Potreba prijatia návrhu vyhlášky spočíva primárne v sledovaní materiálového toku odpadu, ktorý je v súčasnosti len ťažko sledovateľný. Návrh vyhlášky umožní ministerstvu a orgánom dohľadu lepšiu prístupnosť k získaným dátam od povinných osôb, tzn. subjektov pôsobiacich v oblasti odpadového hospodárstva.
Potreba prijatia návrhu vyhlášky spočíva primárne v sledovaní materiálového toku odpadu, ktorý je v súčasnosti len ťažko sledovateľný. Návrh vyhlášky umožní ministerstvu a orgánom dohľadu lepšiu prístupnosť k získaným dátam od pôvodcov odpadu a ďalších subjektov, nakoľko do Informačného systému odpadového hospodárstva budú tieto dáta zasielané pri presne určených prílohách výlučne elektronicky, čím sa zníži administratívna záťaž, ako na strane pôvodcov odpadu, tak aj na strane okresných úradov – odborov starostlivosti o životné prostredie. V súčasnosti musia okresné úrady tieto dáta prepisovať z listinnej podoby do elektronického systému RISO, čo je nepraktické, zdĺhavé a zvyšuje chybovosť. Prijatím návrhu vyhlášky sa tieto vady odstránia a taktiež sa zefektívni a urýchli práca s dátami, nakoľko k údajom z registrov budú mať po plnom spustení ISOH automatizovaný alebo priamy prístup okrem ministerstva aj Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady a okresné úrady v sídle kraja vo veciach štátnej správy odpadového hospodárstva, colné orgány a Policajný zbor.
Návrhom vyhlášky sa zabezpečuje transpozícia viacerých európskych smerníc, ako napr. smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpade, smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení, smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/56/EÚ, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch, smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti atď.
Vyhláškou sa:
- definujú osoby, ktoré sú povinné viesť si evidenciu o nakladaní s odpadom. Na účely vedenia evidencie sa za pôvodcu komunálneho odpadu z domácností považuje obec, ktorá je povinná viesť evidenciu za svojich poplatníkov, a za pôvodcu komunálneho odpadu vykúpeného alebo vyzbieraného od fyzickej osoby podľa § 16 zákona a prevzatého stavebného odpadu od fyzickej osoby sa pre účely evidencie odpadu považuje ten, kto odpad od fyzickej osoby prevzal. V oblasti povinných osôb, ktoré si musia viesť evidenciu tak prichádza k istým zmenám oproti povinným osobám, ktoré definovala vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška č. 366/2015“), ktorú návrh vyhlášky nahrádza,
- ustanovuje, že povinné osoby majú presne definované, kedy majú povinnosť viesť evidenciu elektronicky, resp. kedy majú na výber z elektronického alebo listinného vedenia evidencie. Povinné osoby vedú evidenciu v prípade, že v priebehu roka nakladajú s odpadom.
- ustanovuje, že za osobu pri prvom prevzatí odpadu, zasiela elektronickú dávku až povinná osoba, čím sa predíde k duplicitnému zasielaniu informácii do informačného systému a zároveň sa zníži byrokratická záťaž pre podnikateľské subjekty,
- ustanovuje, že miestom výskytu odpadu sa rozumie každé miesto, na ktorom odpad fyzicky vzniká, nakladá sa s ním alebo sa tam nachádza. Každé miesto výskytu odpadu je jednoznačne identifikovateľné pomocou priradeného identifikátora, ktorým môže byť IČO (identifikačné číslo organizácie) alebo IMVO (identifikátor miesta výskytu odpadu),
- uvádza spôsob, akým spôsobom povinné osoby majú nahlasovať údaje z evidencií z oblasti nakladania s odpadom,
- uvádza periodicita zasielania elektronických dávok do informačného systému povinnými osobami,
- vymedzujú osoby, ktoré nezasielajú údaje z evidencie odpadu formou elektronických dávok do informačného systém,
- doplnila položka stavu koncu odpadu, tzn. stavu, ktorý dosiahne odpad, ak prejde niektorou z činností zhodnocovania odpadu alebo recyklácie, a zároveň spĺňa podmienky uvedené v § 2 ods. 5 písm. a) až d) zákona,
- definuje povinná osoba, tzn. prevádzkovateľ skládky odpadov, ktorý je povinný poslať údaje z evidenčného listu skládky odpadov formou elektronického ohlásenia do informačného systému najneskôr do 28. februára za predchádzajúci kalendárny rok,
- ustanovuje dobu, počas ktorej musí prevádzkovateľ skládky odpadov uchovávať kópiu elektronického evidenčného listu skládky odpadov,
- zavádza sa vedenie evidencie odpadu výlučne elektronickou formou,
- zavádza spôsob vedenia a podávania evidencie výlučne elektronicky, prostredníctvom elektronických formulárov informačného systému. Súčasná možnosť podávania sprievodného listu nebezpečného odpadu v listinnej forme sa ruší.
Navrhovaný dátum účinnosti: 01.01.2024
MPK končí: 13.12.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš