K využitiu neprevádzkovaných železničných tratí obcou
Železničná sieť obsahuje niekoľko tratí, ktoré sú dlhodobo nevyužívané a nepremáva na nich žiadny vlak, prípadne je na nich vlak vedený len príležitostne a udržiavanie takýchto tratí je nehospodárne. Návrh novely zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach umožňuje využitie neprevádzkovaných tratí na účely vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu.
Dňa 5. októbra 2016 bola vládou SR ako uznesenie schválená Revízia výdavkov v doprave, z ktorej záverov jasne vyplýva, že železničná sieť obsahuje niekoľko tratí, ktoré sú dlhodobo nevyužívané a nepremáva na nich žiadny vlak, prípadne je na nich vlak vedený len príležitostne a udržiavanie takýchto tratí je nehospodárne.
Zároveň sa v spoločnosti čoraz častejšie vyskytuje požiadavka na to, aby boli takéto trate využívané na iný účel, než je vlaková doprava.
Súčasná platná právna úprava obsiahnutá v zákone č. 513/2009 Z. z. o dráhach a doplnení niektorých zákonov (ďalej len “zákon o dráhach”) neumožňuje po vyčerpaní možností predaja alebo prenájmu iný postup, než úplné zrušenie trati.
Na základe uvedeného bol Národnej rade SR predložený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o dráhach (ďalej len “návrh zákona”). Návrh zákona umožňuje využitie neprevádzkovaných tratí na účely vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu, čo zároveň prispieva k eliminácii prípadov ohrozenia bezpečnosti verejnosti.
Podľa návrhu zákona, dráhu, ktorá je v štátnom vlastníctve, môže vlastník ponúknuť za odplatu samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí (ďalej len “obec”).
Návrh zákona ust. § 28 zákona o dráhach rozširuje o odseky 8 až 13, v ktorých zákonodarca stanovuje, že zmluvu o využití dráhy na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu (ďalej len “zmluva”) je možné uzatvoriť len za odplatu a po predchádzajúcom súhlase ministerstva minimálne na 3 roky a maximálne na 10 rokov s možnosťou predĺženia.
Úprava takejto dráhy sa vykoná na náklady obce a rovnako tak sa postupuje aj pri odstraňovaní stavby po ukončení času trvania zmluvy, ak sa zmluvné strany nedohodnú inak.
Prevádzkovateľ dráhy je oprávnený z dôvodu obnovy prevádzkovania dráhy vypovedať zmluvu a výpovedná lehota je v takomto prípade 12 mesiacov. Ak by došlo k vypovedaniu zmluvy pre porušenie povinnosti zo strany obce, je výpovedná lehota 1 mesiac. Po uplynutí výpovednej lehoty je obec povinná bezodkladne odstrániť na vlastné náklady dočasnú stavbu miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu.
Podľa návrhu zákona manažér infraštruktúry zabezpečí zamedzenie zachádzania dráhových vozidiel na upravenú dráhu a zabezpečí vyňatie upravenej dráhy zo zoznamu prevádzkovaných železničných tratí.
Ak sa neuplatní postup podľa ust. § 28 ods. 7, alebo nedôjde k uzavretie zmluvy s obcou (ods. 8), vlastník dráhy je povinný dráhu zrušiť a odstrániť stavbu dráhy.
Predpokladá účinnosť zákona je 1. november 2018.
Návrh zákona je dostupný TU.
Dôvodová správa k návrhu zákona je dostupná TU.
Zdroj: NR SR
Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, Bc. Lucia Maliková, dňa 28. 9. 2018