Nariadenie vlády k rozpisu finančných prostriedkov pre školy a školské zariadenia
Návrh nariadenia vlády je vykonávacím predpisom k novému Zákonu č. o financovaní škôl a školských zariadení, ktorým sa ruší aktuálne nariadenie vlády č. 630/2008 Z. z. ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia. Vzhľadom na skutočnosť, že právna úprava financovania škôl v nadväznosti na zavedenie inštitútu verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania nadobudne účinnosť až od 1. septembra 2028, podmienky úpravy normatívneho príspevku podľa § 14 ods. 13 zákona o financovaní škôl a školských zariadení a poskytovania príspevku na špecifiká za plnenie záväzkov z dohody o verejnej službe budú predmetom úpravy nariadenia vlády až v rámci jeho neskorších novelizácií.
Návrh nariadenia vlády upravuje podrobnosti normatívneho financovania, spôsobu určovania normatívov, normatívnych príspevkov, úpravy normatívneho príspevku na základe dohodovacieho konania, určovania garantovaného minima a postup a podrobnosti financovania záujmového vzdelávania prostredníctvom vzdelávacích poukazov.
V návrhu nariadenia vlády sa oproti súčasnému nariadeniu vlády navrhuje najmä:
1. Osobitná úprava na určovanie normatívov pre materské školy, základné školy a stredné školy, vrátane špeciálnych škôl
- Normatív na dieťa materskej školy sa bude zvyšovať o veľkostný príspevok v prípade, ak súčet počtu detí v materských školách všetkých zriaďovateľov na území obce je menší ako 25.
- Nový normatív na dieťa materskej školy do 3 rokov veku, ktorý bude zohľadňovať vyššiu finančnú nákladovosť výchovy a vzdelávania takéhoto dieťaťa a navrhuje sa vo výške 140 %.
- Normatív na dieťa materskej školy v povinnom predprimárnom vzdelávaní, ktoré je individuálne vzdelávané zo zdravotných dôvodov, sa navrhuje zvýšiť na 30 %, aby reálnejšie zohľadňoval náklady na výchovu a vzdelávanie týchto detí.
- Normatív na dieťa materskej školy s autizmom alebo s inou pervazívnou poruchou, hluchoslepé alebo s viacnásobným postihnutím sa navrhuje zvýšiť na 300%, aby zohľadňoval vyššiu finančnú nákladovosť výchovy a vzdelávania takéhoto dieťaťa.
- Normatív na dieťa materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, sa navrhuje zvýšiť na 130 %.
- Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné sa navrhuje zvýšiť na 120 %.
- Normatív na žiaka základnej školy sa zvýši o veľkostný príspevok v prípade, ak súčet počtu žiakov v základných školách všetkých zriaďovateľov na území obce je menší ako 250.
- Normatív na žiaka základnej školy, ktorý sa učí jazyk národnostnej menšiny sa navrhuje zvýšiť na 105 % zodpovedajúceho normatívu.
- Normatív na žiaka základnej školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským jazykom sa navrhuje zvýšiť na 114 % zodpovedajúceho normatívu.
Úprava postupu pri výpočte normatívov pre školské internáty. Pri výpočte normatívu pre školské internáty sa bude postupovať rovnako, ako pri výpočte normatívu pre iné školské výchovno-vzdelávacie zariadenia (centrá voľného času a školské kluby detí).
Úprava postupu pri dohodovacom konaní v nadväznosti na možnosť ministerstva, podmieniť pridelenie a poskytnutie finančných prostriedkov zriaďovateľovi na základne dohodovacieho konania predložením plánu rozvoja školy, optimalizácie alebo racionalizácie výchovno-vzdelávacieho procesu.
Príloha č. 3 – Kategórie škôl s jednotným normatívom na teplo a koeficienty tepelnej náročnosti. Na základe aktualizovaných údajov o dennostupňoch sa znižuje počet teplotných pásiem na účely určovania normatívu na teplo na šesť teplotných pásiem.
Príloha č. 4, časť B – Koeficienty kvalifikačnej štruktúry pedagogických zamestnancov školy podľa zaradenia pedagogického zamestnanca do platovej triedy pracovnej triedy, dĺžky praxe a výšky príplatku za profesijný rozvoj. Úprava koeficientov bola zrealizovaná v súlade s valorizáciou miezd a platov pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení od 1. septembra 2025 a od 1. januára 2026.
Príloha č. 10 – Hodnoty koeficientov k výkonom odbornej činnosti pre zariadenia poradenstva a prevencie. Na základe požiadaviek z aplikačnej praxe sa upravujú koeficienty pre jednotlivé výkony zariadení poradenstva a prevencie tak, aby reálnejšie zohľadňovali finančnú nákladovosť jednotlivých výkonov odbornej činnosti.
MPK končí: 21.11.2025
Sprievodná dokumentácia