Národný program zlepšovania podmienok pre zdravotne postihnutých na 2021 -2030
Dňa 22.02.2021 Vláda SR schválila návrh Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 – 2030 (ďalej ako „Národný program“).
Právny stav k: 22.02.2021
Národným programom sa sleduje vytvoriť optimálne podmienky pre implementáciu Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a prostredníctvom definovaných úloh zabezpečiť dosahovanie pokroku v oblasti ochrany práv osôb so zdravotným postihnutím.[1]
Program je tvorený ako otvorený dokument s aktualizáciou a vyhodnocovaním každý rok. Bol pripravovaný za účasti viacerých odborníkov z rôznych oblastí tak, aby bolo pokryté nielen široké spektrum jednotlivých oblastí, ale zároveň, aby bola zabezpečená aj prepojenosť a kompatibilita všetkých opatrení a úloh.
Pracovná skupina navrhla do nového Národného programu množstvo opatrení a úloh (cca 100), ktoré boli prerokované s navrhovateľmi ako aj so zodpovednými gestormi. Program zasahuje širokú škálu ústredných orgánov štátnej správy, samosprávnych celkov a mnoho ďalších, ktorým sa určujú určité úlohy.
Obce a VÚC
- Podpora rozvoja sociálnej služby, ktorou je sprostredkovanie osobnej asistencie, s možnosťou jej vykonávania aj prostredníctvom agentúry osobnej asistencie.
- Zriaďovanie sociálnej služby podpora samostatného bývania VÚC a finančná podpora neverejných poskytovateľov sociálnej služby podpora samostatného bývania zo strany VÚC.
- Zriaďovanie a financovanie domácej opatrovateľskej služby obcami a finančná podpora neverejných poskytovateľov domácej opatrovateľskej služby.
- V rámci procesu plánovania rozvoja sociálnych služieb zintenzívniť spoluprácu medzi zástupcami štátnej správy, regionálnej a lokálnej samosprávy a poskytovateľmi sociálnych služieb s cieľom podpory a rozvoja služieb v komunite.
- Prijať v rámci reformy financovania sociálnych služieb také formy financovania, aby komunitné sociálne služby boli financované obligatórne tak, aby všetci žiadatelia mali dostupnú sociálnu službu vo svojom regióne v dostatočnej kvalite a rozsahu.
- Zabezpečiť odbornú podporu rozvoja komunitného plánovania sociálnych služieb na úrovni krajov ako aj obcí.
- Sledovať a podporovať dostupnosť nájomného bývania pre osoby so zdravotným postihnutím (a zvlášť mladých do 29 rokov).
- Osobitne sledovať a vyhodnocovať podporu a rast sociálnych služieb na komunitnej úrovni (v zmysle Prílohy 1 Národných priorít rozvoja sociálnych služieb 2015-2020) na úrovni krajov ako aj miestnej územnej samosprávy.
- Zabezpečenie účinnej koordinácie sociálnych, zdravotných a špeciálno-pedagogických intervencií v prospech dieťaťa so zdravotným postihnutím, spolu s požiadavkou zabezpečenia viaczdrojového spolufinancovania.
Združenie miest a obcí Slovenska
- Zasielanie informácií členským mestám a obciam ZMOS, ktoré sa týkajú problematiky obsiahnutej v programe rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
- Systematicky zvyšovať počet bezbariérových vozidiel verejnej osobnej dopravy a dráhových vozidiel a stanoviť termín odkedy nebude možné uvádzať do prevádzky nové vozidlá nespĺňajúce kritériá prístupnosti bezbariérovosti (všetky nové a modernizované vozidlá vybavovať informačnými systémami pre osoby so zrakovým postihnutím a informačnými systémami pre osoby so sluchovým postihnutím).
- Systematicky zvyšovať prístupnosť autobusových a železničných staníc a letísk prevádzkovaných letiskovými spoločnosťami, z ktorých sa vykonáva obchodná letecká doprava pre osoby s obmedzenou mobilitou a orientáciou (zabezpečiť prístup osôb so zdravotným postihnutím, osôb s obmedzenou mobilitou a orientáciou k informáciám o možnostiach bezbariérovej prepravy).
Ministerstvo kultúry SR
- Zabezpečiť vydávanie a sprístupňovanie periodických a neperiodických publikácií a ďalších dokumentov vo formátoch prístupných osobám so zrakovým postihnutím, rozvíjať aktivity v rámci digitálnej knižnice.
- Podporovať kultúrne aktivity Slovenskej knižnice pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči určené pre osoby so zrakovým postihnutím.
- Podpora projektov v oblasti živej kultúry a jej sprístupňovania, vydavateľskej a publikačnej činnosti, periodickej tlače, neformálneho vzdelávania a výskumu.
- Realizácia kultúrnych a umeleckých podujatí (v oblasti divadla, hudby, filmu, výtvarného umenia, tanečného umenia) vrátane sprístupňovania expozícií s titulkami pre osoby so sluchovým postihnutím, s tlmočením do slovenského posunkového jazyka, s videokomentárom pre osoby so sluchovým postihnutím, s audiokomentárom pre osoby so zrakovým postihnutím, s informáciami (napr. popisky, sprievodné texty a pod.) v Braillovom písme alebo s exponátmi, ktoré je možné vnímať hmatom.
- Realizácia vzdelávacích aktivít (besied, prednášok, diskusií, seminárov, tréningov, workshopov, konferencií).
- Vydávanie slovenských filmov s audiokomentárom pre osoby so zrakovým postihnutím, titulkami pre osoby so sluchovým postihnutím alebo s tlmočením do slovenského posunkového jazyka.
- Sprístupnenie digitalizovaných textov učebníc a ďalších monografií z fondu Slovenskej národnej knižnice v Martine a Centra vedecko-technických informácií SR v Bratislave prostredníctvom digitálnej knižnice Slovenskej knižnice pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči.
- Zabezpečenie hardvéru alebo softvéru, ktorý by umožňoval zabezpečenie skrytých titulkov relácií vysielaných naživo.
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR
- Zabezpečiť, aby v čase nadobudnutia účinnosti predpisov ukladajúcich povinnosti FO a PO týkajúce sa elektronickej komunikácie, boli prístupné pre osoby so zdravotným postihnutím príslušné informačné systémy, prípadne boli k dispozícii nástroje zabezpečujúce prístupnosť týchto informačných systémov pre osoby so zdravotným postihnutím.
- Presadzovať zvyšovanie povedomia v oblasti webovej prístupnosti prostredníctvom uskutočňovania konzultácií a školení v oblasti verejnej správy a zabezpečovanie monitoringu prístupnosti webových sídiel a mobilných aplikácií v oblasti verejnej správy.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
- Zriadiť pracovnú skupinu pre štandardizáciu terminológie súvisiacej so zdravotným postihnutím v oblasti sociálnych služieb, vzdelávania a kompenzácie.
- Predbežné posudzovanie veľkých investičných projektov a ich súladu s Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a zabezpečenia prístupnosti v súlade s jeho článkom 9.
- Zaviesť vzdelávanie tlmočníkov posunkového jazyka.
- Rozšíriť kapacitu služieb poskytovania tlmočenia do posunkového jazyka a zabezpečiť jej poskytovanie podľa oprávneného dopytu na území celého Slovenska.
- Vypracovať Stratégie deinštitucionalizácie (ďalej ako „DI“), ktoré budú obsahovať časový harmonogram procesu transformácie systému sociálnych služieb, alokáciu finančných zdrojov a oblasti podpory duševného zdravia a mediálnu kampaň na národnej úrovni o potrebe DI, o rovnakom prístupe ku všetkým členom spoločnosti
- Vytvoriť (obnoviť) aktívny a pravidelný dialóg medzi všetkými zúčastnenými stranami s cieľom urýchlenia procesu DI a posilnenia komunitných sociálnych služieb, služieb dlhodobej zdravotno-sociálnej starostlivosti a podpory duševného zdravia.
- Urýchliť proces DI a posilnenia komunitných sociálnych služieb, služieb dlhodobej zdravotno-sociálnej starostlivosti a podpory duševného zdravia. Za týmto účelom reštrukturalizovať existujúci Výbor expertov DI, prípadne pokračovať v dialógu a vychádzať z pracovnej skupiny pre aktualizáciu Stratégie DI.
- Pokračovať v poskytovaní podpory pri vzdelávaní a supervízii pracovníkov v sociálnych službách. Ďalej pokračovať v realizácii národných projektov podpory transformácie a DI. Vzdelávanie zamerať na všetky oblasti podpory nezávislého života.
- Realizovať celonárodnú informačnú kampaň. Kampaň zacieliť na verejnú správu ako aj na širšiu verejnosť s cieľom presadzovať nezávislý život osôb so zdravotným postihnutím a podporu ich duševného zdravia. V rámci kampane zdôrazňovať a poukazovať na negatíva inštitucionalizácie, prezentovať koncept služieb poskytovaných na komunitnej úrovni, podporovať pozitívny obraz ľudí so zdravotným postihnutím v spoločnosti a život v prirodzenom rodinnom prostredí.
- Vytvoriť jednotný posudzovací mechanizmus pre všetky druhy posúdení opierajúc sa o metodiku Svetovej zdravotníckej organizácie. Zaškolenie odborných zamestnancov na novú metódu posudzovania.
- Podporovať zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím a vytvárať legislatívne podmienky na podporu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím na otvorenom trhu práce prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce, vrátane implementovania inovovaných alebo nových aktívnych opatrení na trhu práce, vrátane využívania nástrojov v oblasti sociálnej ekonomiky.
- Zabezpečiť individuálnu prácu s občanmi so zdravotným postihnutím, aj prostredníctvom využívania neštátnych služieb zamestnanosti poskytovaných agentúrami podporovaného zamestnávania vytvorením legislatívnych podmienok potrebných pre ich fungovanie a nastavenie spolupráce s úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny v oblasti podporovaného zamestnávania.
- Zvyšovať informovanosť zamestnávateľov o možnostiach podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím v oblasti sociálneho podnikania a tvorby sociálnych podnikov, podpory zamestnancov so zdravotným postihnutím bez vytvorenia chráneného pracoviska.
- Novelizácia zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, v ktorej sa upraví percentuálna miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť pri niektorých ochoreniach tak, aby presvedčivo zodpovedala závažnosti poškodenia zdravia, a zaradiť nové druhy ochorení (v súlade s aktuálnymi medicínskymi poznatkami), čo bude mať pri niektorých ochoreniach vplyv na uznanie invalidity, resp. uznanie invalidity s vyššou percentuálnou mierou poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, a tým aj vplyv na nárok na invalidný dôchodok a jeho výšku.
- Uskutočniť prieskum zameraný na trávenie voľného času a rozvoj sebaobslužných zručností detí so zdravotným postihnutím v náhradnej starostlivosti, v porovnaní s deťmi so zdravotným postihnutím v domácom prostredí a deťmi bez zdravotného postihnutia.
- Identifikovať a realizovať opatrenia pre podporu nezávislého života detí so zdravotným postihnutím v náhradnej starostlivosti.
Ministerstvo spravodlivosti SR
- Pripraviť návrh novely antidiskriminačného zákona, ktorý by obsahoval definíciu diskriminácie na základe zdravotného postihnutia vo všetkých oblastiach života, definíciu primeraných úprav, definíciu viacnásobnej diskriminácie a neposkytnutie primeraných úprav ako diskrimináciu na základe zdravotného postihnutia.
- Predloženie materiálu, ktorý bude riešiť problematiku reformy opatrovníctva dospelých v SR (buď na základe výstupov z pracovných skupín pre občianske právo pripraviť návrh nového Občianskeho zákonníka a predložiť ho do legislatívneho procesu, alebo na základe výstupov z pracovných skupín pre občianske právo pripraviť návrh samostatného dokumentu, ktorý bude riešiť problematiku reformy opatrovníctva dospelých v SR a predložiť ho do legislatívneho procesu.
- Analýza možnosti zavedenia inštitútu podporovaného rozhodovania do právneho poriadku SR.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- Sprístupnenie vzdelávacích webových portálov a elektronických dokumentov na nich zverejnených v súlade s pravidlami prístupnosti platnými pre informačné systémy verejnej správy.
- Zabezpečiť prístupnosť a monitorovanie webových sídiel verejných vysokých škôl a ich obsahu vrátane mobilných aplikácií v súlade s pravidlami prístupnosti pre informačné systémy verejnej správy ako im to ukladá vysokoškolský zákon.
- Zabezpečiť rozvíjanie zručností pedagogických a odborných zamestnancov v školách a v školských zariadeniach.
Ministerstvo vnútra SR
- Zabezpečiť v budovách azylových zariadení a migračného úradu MV SR identifikáciu bariér, ktoré sú v rozpore s bezbariérovosťou a zabezpečiť možnosti technického odstránenia bariér a finančného krytia odstraňovania identifikovaných bariér v súlade s vypracovanými časovými plánmi.
- Podpora a realizácia spolupráce v prípade riešenia nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku, a to najmä prepravná služba, sprievodcovská a predčitateľská služba, tlmočnícka služba alebo zabezpečenie osobitných pomôcok.
- Zavedenie mobilnej aplikácie alebo ekvivalentného nástroja pre prístup k tiesňovým službám a zasielanie varovných správ prispôsobených špecifickým potrebám osôb so zdravotným postihnutím s dôrazom na osoby so sluchovým postihnutím.
Štatistický úrad SR
- Sledovať každoročne vývoj sociálnej situácie osôb so zdravotným postihnutím na základe údajov zo štatitstických zisťovaní - Spracovanie správy „Vybrané indikátory sociálnej situácie osôb so zdravotným postihnutím“.
Úrad pre verejné obstarávanie
- Sprístupniť informačný systém verejného obstarávania osobám so zdravotným postihnutím (dať ho do súladu so zákonom č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe).
Úrad komisára pre komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a Slovenské národné stredisko pre ľudské práva
- Realizácia monitoringu a prieskumu zamestnávania osôb so zdravotným postihnutím, výstup z výskumu a príklady dobrej praxe, publikácia monitorovacích správ, vypracovanie metodiky na sledovanie uplatňovania princípu rovnosti príležitostí a skúseností osôb so zdravotným postihnutím, s osobitným zameraním na oblasť zamestnávania.
- Kvalitatívna a kvantitatívna komparatívna analýza dodržiavania základných ľudských práv a slobôd a kvality života ľudí so zdravotným postihnutím v domácom, komunitnom a inštitucionálnom prostredí.
- Vypracovanie obsahu, resp. náplne vzdelávacích podujatí a príslušnej metodiky o právach a dôstojnosti osôb so zdravotným postihnutím s cieľom zvyšovania povedomia cieľových skupín a odstraňovania a prevencie predsudkov voči osobám so zdravotným postihnutím, vrátane žien so zdravotným postihnutím.
- Realizácia vzdelávacích podujatí (besedy, semináre, kurzy, ...) pre cieľové skupiny (žiaci základných a stredných škôl; študenti stredných a vysokých škôl; odborní a pedagogickí zamestnanci a členovia akademickej obce; zamestnanci verejnej správy; zamestnanci a zamestnávatelia súkromného sektora).
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Vykonávanie a uplatňovanie predmetného Dohovoru je jednou zo základných podmienok pre čerpanie finančných prostriedkov z fondov EÚ v Programovom období 2021 – 2027.