Navrhované zmeny výdavkov k voľbám
Dňa 13.12.2021 bol v MPK zverejnený návrh zmeny vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami, ktorá reaguje na zmeny volebných zákonov.
Návrh vyhlášky spresňuje oprávnenosť:
1. výdavkov na tlmočnícku činnosť spojenú s tlmočením do posunkového jazyka pre osoby plniace funkciu člena volebnej komisie so sluchovým postihnutím
Výdavky na tlmočenie do/zo slovenského posunkového jazyka pre osoby so sluchovým postihnutím vykonávajúce funkciu člena volebnej komisie boli hradené z prostriedkov štátneho rozpočtu aj pri financovaní predchádzajúcich volieb. Návrhom sa nezakladá nový výdavok, ale sa jednoznačne určuje oprávnenosť jeho úhrady z prostriedkov štátneho rozpočtu vyčlenených na financovanie volieb.
2. výdavkov na energie uhrádzaných prostredníctvom samosprávneho kraja
Navrhovanou úpravou sa nezakladá nový druh výdavku, ale sa osobitne vyčleňuje oprávnenosť jeho úhrady. Výdavky za energiu boli prostredníctvom samosprávneho kraja refundované aj pri financovaní predchádzajúcich volieb.
Zároveň návrh vyhlášky zaraďuje výdavky spojené s realizáciou elektronického zasielania zápisníc o výsledku hlasovania volebnej komisii vyššieho stupňa, vrátane nájomného za výpočtovú a komunikačnú techniku pre miestnu volebnú komisiu a okrskové volebné komisie, používanú pri zabezpečení volieb k výdavkom hradeným z prostriedkov štátneho rozpočtu. Výdavky spojené s elektronizáciou zasielania zápisníc tak nebudú znášať obce, ale budú hradené z prostriedkov štátneho rozpočtu vyčlenených na zabezpečenie volieb.[1]
Upresňuje sa, že obci a samosprávnemu kraju sa neposkytujú preddavky na úhradu výdavkov spojených s tzv. doplňujúcimi voľbami ktoré predseda NR SR vyhlasuje vtedy, ak:
- sa v niektorej obci alebo samosprávnom kraji z akýchkoľvek dôvodov nevykonali voľby podľa volebného zákona,
- Ústavný súd Slovenskej republiky vyhlásil voľby za neplatné alebo zrušil výsledok volieb,
- kandidáti na starostu obce alebo predsedu samosprávneho kraja získali rovnaký počet hlasov,
- zanikol mandát poslanca a na toto miesto nie je náhradník alebo zanikol mandát starostu obce alebo predsedu samosprávneho kraja.
Obci a samosprávnemu kraju sú výdavky refundované po vykonaní volieb na základe predloženého vyúčtovania skutočne vynaložených výdavkov.
Návrh vyhlášky priznáva členovi okresnej volebnej komisie, členovi obvodnej volebnej komisie a členovi volebnej komisie samosprávneho kraja nárok na odmenu. Rovnako sa určujú aj subjekty, ktoré sú podľa stupňa volebnej komisie povinné uhradiť odmenu za výkon funkcie člena volebnej komisie a zapisovateľa volebnej komisie. Má sa predĺžiť aj termín vyplatenia odmeny do 45 dní po vykonaní volieb.
Predpokladaná účinnosť od: dňom vyhlásenia
MPK končí: 03.01.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] Povinnosť zabezpečiť prístup do siete internet sa nevzťahuje iba na volebný deň, ale túto povinnosť bude nevyhnutné plniť v dostatočnom časovom predstihu aj pred voľbami, a to za účelom vykonania skúšky zasielania zápisníc prostredníctvom informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky. Realizácia elektronizácie zasielania zápisníc si tak vyžaduje nielen zabezpečenie prístupu na internet, ale aj zabezpečenie výpočtovej a komunikačnej techniky pre miestnu volebnú komisiu a okrskové volebné komisie na čas potrebný na úspešné a bezporuchové zabezpečenie zasielania zápisníc a spracovania výsledkov volieb. Preto návrh novely vyhlášky reaguje na túto zavedenú povinnosť a v prípade, že obec nemá pre miestnu volebnú komisiu a okrskové volebné komisie zabezpečený prístup do siete internet, výdavky spojené s pripojením do siete internet si uplatní podľa § 3 ods. 4 písm. g) vyhlášky. Ak obec nedisponuje potrebným počtom výpočtovej a komunikačnej techniky, nájomné za výpočtovú a komunikačnú techniku používanú pri zabezpečovaní volieb si uplatní podľa nového znenia§ 3 ods. 4 písm. h) vyhlášky ako oprávnený výdavok.