Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela k opatreniam na úseku environmentálnej záťaže

Dňa 23.10.2024 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže, ktorého cieľom je vysporiadanie sa s niektorými aplikačnými problémami súčasného znenia zákona, napríklad v konaní o určení povinnej osoby (§ 5) a plánu prác (§ 8 a 9). Súčasťou návrhu zákona je aj vymedzenie a úprava režimu štátnej pomoci na úseku environmentálnej záťaže.

 

Najdôležitejšie zmeny, ktoré má novela priniesť:

1. Mechanizmus vymáhania pohľadávky

Novelou sa má zaviesť mechanizmus vymáhania pohľadávky vyplývajúcej z vynaloženia verejných prostriedkov v prípade bezprostredného ohrozenia života alebo zdravia ľudí alebo životného prostredia namiesto pôvodcu.

Návrhom sa majú zaviesť nové ustanovenia zákona, v zmysle ktorých:

a) Príslušné ministerstvo má písomne vyzvať  pôvodcu do 60 dní odo dňa schválenia záverečnej správy zo sanácie environmentálnej záťaže, aby v lehote do 60 dní odo dňa doručenia výzvy uhradil pohľadávku, ktorá vznikla z dôvodu vynaloženia verejných prostriedkov v prípade bezprostredného ohrozenia života alebo zdravia ľudí alebo životného prostredia namiesto pôvodcu.

b) Ak pôvodca, ktorý je vlastníkom pozemku, na ktorom boli realizované práce podľa § 3 ods. 4, neuhradí pohľadávku v lehote podľa vyššie uvedeného bodu, uplynutím 60-dňovej lehoty poskytnutej na úhradu pohľadávky má vzniknúť v prospech štátu záložné právo na pozemok.

c) Záložné právo má zaniknúť dňom uhradenia celej pohľadávky; vznik a zánik záložného práva sa vyznačí v katastri nehnuteľností. Počas existencie záložného práva bude možné založený pozemok previesť iba po uhradení celej pohľadávky.

d) Správcom pohľadávky má byť príslušné ministerstvo. Pohľadávka sa má premlčiť po uplynutí desiatich rokov odo dňa uplynutia 60-dňovej lehoty. Pohľadávku nebude možné previesť ani odpustiť.

e) Úhrada pohľadávky má byť príjmom príslušného ministerstva a nebude možné ju nahradiť nepeňažným plnením.

2. Opätovne určený prevodca ako povinná osoba?

Novela precizuje mechanizmus prechodu povinností povinnej osoby na nadobúdateľa nehnuteľnosti, na ktorej sa nachádza environmentálna záťaž, v prípade jej prevodu a stanovuje, že v takomto prípade nemôže byť povinnou osobou opätovne určený prevodca.

V zmysle navrhovaného znenia, za povinnú osobu nebude možné určiť osobu, u ktorej sa preukáže, že povinnosti vyplývajúce z jej určenia ako povinnej osoby z nej prešli na nadobúdateľa pozemku, na ktorej sa nachádza environmentálna záťaž.

3. Povinné náležitosti návrhu na určenie povinnej osoby a rozhodnutia o určení povinnej osoby

Zoznam povinných náležitostí návrhu vlastníka, užívateľa alebo správcu nehnuteľnosti na začatie konania o určení povinnej osoby sa rozširuje o záverečnú správu s analýzou rizika znečisteného územia preukazujúcu existenciu environmentálnej záťaže.

Novelou sa zároveň ustanovuje, že okresný úrad konanie o určení povinnej osoby nezačne v prípade absencie niektorej z náležitostí návrhu

Zoznam povinných náležitostí rozhodnutia o určení povinnej osoby sa rozširuje o vymedzenie nehnuteľnosti, na ktorej sa nachádza environmentálna záťaž.

4. Nový dôvod zastavenia konania o určení povinnej osoby a zrušenia rozhodnutia o určení povinnej osoby

Okruh situácií, pri ktorých okresný úrad v sídle kraja zastaví konania o určení povinnej osoby sa rozširuje o prípady, kedy by ako povinná osoba mohla byť určená osoba, ktorej majetkové pomery nasvedčujú tomu, že nebude schopná plniť povinnosti z určenia ako povinnej osoby vyplývajúce. Navrhovaná zmena má reflektovať problémy aplikačnej praxe.

Okruh situácií, kedy okresný úrad v sídle kraja zruší rozhodnutie o určení povinnej osoby, sa rozširuje o prípady, kedy povinná osoba zomrela alebo zanikla bez právneho nástupcu. Navrhovaná zmena má reflektovať problémy aplikačnej praxe.

5. Zákaz prevodu nehnuteľností počas konania o určení povinnej osoby

Stanovuje sa zákaz prevodu nehnuteľnosti, na ktorej sa nachádza environmentálna záťaž, v priebehu konania o určení povinnej osoby. Navrhovaná zmena reflektuje doterajšie aplikačné problémy v súvislosti s prevodmi nehnuteľností zasiahnutých environmentálnymi záťažami v priebehu takéhoto konania a z nich vyplývajúcich zmien v procese určovania povinnej osoby. 

6. Nová lehota predloženia plánu prác na schválenie

Mení sa lehota predloženia plánu prác na schválenie príslušnému okresnému úradu v sídle kraja na 2 roky. Navrhovaná zmena je výsledkom aplikačnej praxe. Podľa dôvodovej správy k návrhu plán prác obsahuje konkrétne údaje, ktoré vychádzajú z príslušnej geologickej dokumentácie. Túto dokumentáciu musí vypracovať odborne spôsobilá osoba, ktorú je potrebné (v prípade príslušného ministerstva) vybrať v procese verejného obstarávania. Lehota jedného roka sa podľa doterajších skúseností z aplikačnej praxe javí pre celý proces nedostačujúcou.

7. Konkrétne plošné vymedzenie environmentálnej záťaže v pláne prác

Podľa aktuálneho znenia zákona, plán prác má obsahovať predpokladané plošné vymedzenie environmentálnej záťaže na základe geologickej preskúmanosti environmentálnej záťaže s uvedením parcelných čísiel pozemkov, na ktorých sa environmentálna záťaž nachádza, a parcelných čísiel pozemkov, ktoré sú environmentálnou záťažou dotknuté.

Novelizované ustanovenie už predpokladá konkrétne plošné vymedzenie environmentálnej záťaže v pláne prác.

Na druhej strane sa však vypúšťa požiadavka na obsah plánu prác v rozsahu časového a vecného vymedzenia vykonávania geologického prieskumu životného prostredia a náležitostí ustanovených v geologickom zákone.

8. Precizovanie podmienok na požiadanie schválenia zmeny schváleného plánu prác

Novelou sa majú precizovať podmienky, za ktorých je pôvodca, povinná osoba alebo príslušné ministerstvo oprávnený požiadať o schválenie zmeny schváleného plánu prác; súčasné znenie ustanovenia sa rozširuje o prípady, kedy sa pri samotnej realizácii schváleného plánu prác zistí potrebu použitia inej metódy sanácie environmentálnej záťaže.

9. (Ne)potreba aktualizácie plánu prác a zmena frekvencie kontroly

Novelou sa vypúšťa požiadavka aktualizácie plánu prác každých 6 rokov.

Mení sa aj frekvencia vykonávania kontroly realizácie plánu prác okresným úradom v sídle kraja. Dôvodom navrhovanej zmeny je personálna poddimenzovanosť okresných úradov a taktiež neúčelnosť každoročne vykonávanej kontroly v prípade, ak sú sanačné práce naplánované na dlhšie časové obdobie a počas jedného roka nedôjde k výraznej zmene.

V zmysle navrhovanej úpravy, okresný úrad v sídle kraja bude kontrolovať realizáciu plánu prác priebežne počas realizácie plánu prác, najmenej jedenkrát počas realizácie plánu prác.

10. Ukončenie a zrušenie realizácie plánu prác

Ustanovenie § 9 zákona sa rozširuje o možnosť zrušenia plánu prác v prípadoch, kedy sa analýzou rizika znečisteného územia alebo na základe dvojročného monitorovania geologických faktorov životného prostredia vykonaným po schválení záverečnej správy z geologického prieskumu životného prostredia preukáže, že nie je potrebné vykonať sanáciu environmentálnej záťaže. Navrhovaná zmena vychádza z aplikačnej praxe.

V súvislosti s predchádzajúcimi úpravami zákona je potrebné vypustiť aj zasielanie rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác na príslušný kataster, keďže mechanizmus zápisu existencie environmentálnej záťaže na list vlastníctva už bol predchádzajúcimi právnymi úpravami zo zákona vypustený.

11. Obsah žiadosti o vydanie rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác

Precizuje sa obsah žiadosti pôvodcu, povinnej osoby alebo príslušného ministerstva o vydanie rozhodnutia o ukončení realizácie plánu prác, ktorá má obsahovať posanačnú analýzu rizika znečisteného územia. Podmienky monitorovania po ukončení sanácie (posanačné monitorovanie) sú určené v rozhodnutí o schválení záverečnej správy zo sanácie environmentálnej záťaže, ktoré vydáva Komisia pre posudzovanie a schvaľovanie záverečných správ s analýzou rizika znečisteného územia.

12. Dôvody zrušenia už schváleného plánu prác

V návrhu sa vymedzujú dôvody, kedy je možné zrušiť už schválený plán prác. V zmysle dôvodovej správy, plán prác bol doposiaľ často schvaľovaný bez  toho, aby analýzou rizika znečisteného územia bolo preukázané, že environmentálna záťaž predstavuje závažné riziko (doposiaľ nebola požadovaná záverečná správa s analýzou rizika znečisteného územia). 

Zrušenie plánu prác sa teda bude týkať prípadov, kedy sanáciu environmentálnej záťaže nie je potrebné vykonať v zmysle záverov analýzy rizika znečisteného územia alebo na základe dvojročného monitorovania geologických faktorov životného prostredia vykonaným po schválení záverečnej správy z geologického prieskumu životného prostredia (aj pri monitorovaní prirodzenou atenuáciou).

13. Poskytovanie štátnej pomoci

V nových §§9a a 9b sa zavádza mechanizmus poskytovania štátnej pomoci, ktorej účelom je zabezpečiť sanáciu horninového prostredia a pôdy, ako súčasti sanácie environmentálnej záťaže, na pozemkoch vo vlastníctve podnikov v prípadoch,  v ktorých nebolo možné určiť povinnú osobu a za sanáciu environmentálnej záťaže  je zodpovedné  príslušné ministerstvo  určené uznesením Vlády SR.

Rovnako tak sa stanovuje mechanizmus určovania výšky nadmernej pomoci spočívajúcej v zvýšení hodnoty sanovaného pozemku stanovenej znaleckým posudkom. Nadmernú pomoc je  príslušné ministerstvo následne od príjemcu povinné vymáhať, z dôvodu efektívnosti vynaloženia prostriedkov na vymáhanie od výšky 10.000 eur. Do dňa uhradenia pohľadávky vyplývajúcej z poskytnutia  nadmernej pomoci sa na dobu 5 rokov zo zákona zriaďuje záložné právo na pozemok príjemcu štátnej pomoci, ktoré sa  vyznačí v katastri nehnuteľností.

14. Účastníci konania o určení povinnej osoby

Zavádza sa demonštratívny výpočet účastníkov konania o určení povinnej osoby.

15. Vypracovanie záverečnej správy z geologického prieskumu životného prostredia

Stanovuje sa podmienka vypracovania záverečnej správy z geologického prieskumu životného prostredia pre vydanie rozhodnutia o určení povinnej osoby.

16. Zrušenie informačnej povinnosti vo vzťahu k obci

Vypúšťa sa povinnosť orgánu štátneho dozoru o jeho výkone informovať príslušnú obec v lehote aspoň sedem dní vopred.

Novelou má dôjsť k zmene aj ďalších právnych predpisov, konkrétne:

- Zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch (zavádza sa poplatok za vydanie rozhodnutia o schválení záverečnej správy z posanačného monitorovania -  50 eur),

- Zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach:

a) rozširuje sa definícia monitorovania geologických faktorov životného prostredia

b) spresňuje sa požiadavka vypracovať analýzu rizika znečisteného územia aj po ukončení sanácie environmentálnej záťaže alebo po sanácii znečisteného územia

c) rozširuje sa doterajší režim núteného obmedzenia vlastníckeho práva o režim dočasného obmedzenia a pod.

Predpokladaná účinnosť od: 01.01.2025

MPK končí: 13.11.2024

Sprievodná dokumentácia

 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov