Novela zákona o ochrane prírody a krajiny
Dňa 17.02.2023 bol v MPK zverejnený návrh ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch.
Návrh zákona sa predkladá v nadväznosti na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie C-661/20, v ktorom Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 6 ods. 3 smernice Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín v spojení s jej článkom 7, z článku 6 ods. 2 smernice o ochrane biotopov v spojení s jej článkom 7, ako aj z článku 4 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva a to tým, že vyňala programy starostlivosti o lesy a ich zmeny, náhodnú ťažbu dreva a opatrenia na predchádzanie ohrozeniu lesov a odstránenie následkov škôd spôsobených prírodnými katastrofami z požiadavky, aby v prípade, že môžu mať pravdepodobne významný vplyv na územia sústavy Natura 2000, podliehali primeranému posúdeniu ich vplyvov na príslušné územia z hľadiska cieľov ochrany týchto území, neprijala vhodné opatrenia na zabránenie poškodzovaniu biotopov a podstatnému rušeniu v chránených vtáčích územiach vyhlásených na ochranu hlucháňa hôrneho a neprijala osobitné ochranné opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa hôrneho v rámci chránených vtáčích území vyhlásených na jeho ochranu, aby sa zabezpečilo jeho prežitie a rozmnožovanie v oblasti jeho rozšírenia.
Návrhom zákona sa sleduje zabezpečenie náležitej transpozície a uplatnenia príslušných ustanovení smerníc Európskej únie v súlade s uvedeným rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie. Uvedené sa týka predovšetkým vykonávania ťažby dreva podľa schválených programov starostlivosti o lesy, ktoré neboli posúdené z hľadiska vplyvov na územie sústavy Natura 2000, ako aj vykonávania náhodnej ťažby, ktorá podľa platnej právnej úpravy taktiež nepodlieha posúdeniu z hľadiska vplyvov na územie sústavy Natura 2000 tak ako sa to vyžaduje podľa uvedených smerníc Európskej únie. Návrhom zákona sa zabezpečuje, aby boli tieto činnosti predmetom posúdenia v súlade s čl. 6 ods. 3 smernice o ochrane biotopov. Návrhom zákona sa tiež upravujú ustanovenia týkajúce sa uplatňovania čl. 6 ods. 2 smernice o ochrane biotopov a čl. 4 ods. 1 smernice o ochrane vtáctva tak, aby bola zabezpečená ochrana biotopov európskeho významu a druhov európskeho významu a ich biotopov pred ich poškodzovaním, a to nielen v prípade biotopov hlucháňa hôrneho, ktorý je len jedným z mnohých druhov, ktorým Slovenská republika nezabezpečila ochranu v zmysle záväzkov, ktoré má ako členský štát Európskej únie.
Návrhom zákona sa tiež upravujú podmienky územnej ochrany, dokumentácia ochrany prírody a krajiny, pôsobnosť orgánov štátnej správy ochrany prírody a krajiny a organizácií ochrany prírody a krajiny, konanie na úseku ochrany prírody a krajiny, zodpovednosť za porušenie povinností na úseku ochrany prírody a krajiny a tiež náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania pozemkov a za škody spôsobené určenými chránenými živočíchmi.
Návrhom zákona sa:
- spresňujú ustanovenia, ktoré ustanovujú povinnosti týkajúce sa zabezpečenia migrácie živočíchov v prípade stavebných činností tak, aby sa tieto vzťahovali aj na samotné umiestňovanie stavieb, resp. iných konštrukcií tvoriacich prekážku,
- spresňujú ustanovenia na predchádzanie poškodeniu alebo zničeniu biotopov európskeho významu a biotopov národného významu,
- dopĺňajú konania, v ktorých sa vyžaduje záväzné stanovisko orgánu ochrany prírody, konkrétne ide o schválenie projektu starostlivosti o lesný pozemok,
- ustanovuje, že súhlas orgánu ochrany prírody v druhom stupni ochrany sa nevyžaduje na pozemnú aplikáciu chemických látok a hnojív na ploche menšej ako 0,5 ha,
- vypúšťa zákaz pohybu v územiach s tretím stupňom ochrany z dôvodu, že plošný zákaz pre tieto územia, kde je možné vykonávať aj hospodárske činnosti, nie je nutný. Uvedený zákaz zostáva zachovaný pre územia so štvrtým a piatym stupňom ochrany a dočasne aj pre územia národných parkov, kde bude možné regulovať pohyb verejnosti na základe návštevných poriadkov národných parkov,
- dopĺňajú nové zákazy týkajúce sa stavebnej činnosti a vykonávania terénnych úprav, ktoré je nutné zaviesť z dôvodu ochrany biotopov v národných parkoch, ako aj maloplošne chránených územiach,
- vymedzuje, kedy sa zákazy neuplatňujú v treťom stupni ochrany,
- vymedzuje, kedy sa zákazy uplatňujú a neuplatňujú v štvrtom a piatom stupni ochrany,
- dopĺňa zákaz vypúšťania živočíchov v piatom stupni ochrany,
- stanovuje, že územia európskeho významu schválené Európskou komisiou a ustanovené vo všeobecne záväznom právnom predpise budú považované za chránené územia, tak ako to vyžaduje smernica o ochrane biotopov,
- ustanovuje, akým spôsobom sa vymedzujú hranice chráneného územia, jeho zón a ochranného pásma vo všeobecne záväznom právnom predpise,
- ustanovuje presun pôsobnosti na vyhlasovanie vybraných kategórií chránených území z vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky,
- ustanovuje, aby pod ciele ochrany národného parku definované v zákone o ochrane prírody a krajiny podliehali aj iné ako lesohospodárske činnosti, keďže účelom ochrany národných parkov je ochrana veľkoplošných ekosystémov a nie je viazaná výlučne na lesné biotopy,
- ustanovuje, že ak si to vyžaduje záujem ochrany jaskyne alebo prírodného vodopádu, môže okresný úrad v sídle kraja vyhláškou vyhlásiť ich ochranné pásmo,
- zosúlaďujú postupy pri schvaľovaní národného zoznamu území európskeho významu a vyhlasovaním chránených území európskeho významu so smernicou o ochrane biotopov v nadväznosti na konanie, ktoré Európska komisia vedie voči Slovenskej republike vo veci porušenia smernice o ochrane biotopov v súvislosti s nevyhlásením území európskeho významu za osobitne chránené územia,
- zabezpečuje ochrana chránených území pred činnosťami, ktoré môžu poškodiť predmet ich ochrany vrátane území sústavy Natura 2000,
- určuje postup, aby uložené opatrenia boli aplikovateľné čo najskôr a predišlo sa tak vzniku, resp. zväčšeniu rozsahu negatívnych vplyvov,
- Umožňuje sa uplatniť výnimky z podmienok územnej ochrany aj vo vzťahu k ťažbe dreva a teda vykonávať takúto činnosť aj vo vybraných prípadoch aj bez súhlasu orgánu ochrany prírody,
- zlučujú dôvodov pre povolenie výnimky zo zákazov stanovených v rámci jednotlivých stupňov ochrany tak, aby zakázané činnosti bolo možné vykonať, len ak nie sú v rozpore so záujmami ochrany prírody a krajiny v chránenom území, resp. z naliehavých dôvodov vyššieho verejného záujmu,
- upravujú ustanovenia týkajúce sa využívania chránených území návštevníkmi/verejnosťou, osobitne ich pohybu v týchto územiach a možnosti okresného úradu v sídle kraja na takúto reguláciu,
- ustanovuje sa ponechanie existujúcej kategórie obecného chráneného územia s tým, že zákonné podmienky pre vyhlásenie tohto chráneného územia budú obdobné, ako je tomu v prípade súkromného chráneného územia, t. j. obecné chránené územie bude možné vyhlásiť len v existujúcich kategóriách maloplošne chránených území,
- umožňuje prerokovanie vybraných pripomienok k zámeru na vyhlásenie chráneného územia organizáciou ochrany prírody za účelom zefektívnenia procesu,
- ustanovuje lehota pre oznámenie plánovanej činnosti, ktorá v zákone o ochrane prírody a krajiny absentovala a ktorá je nevyhnutná pre uplatnenie ďalšieho postupu orgánom ochrany prírody,
- dopĺňa ustanovenie o vedení štátneho zoznamu osobitne chránených častí prírody a krajiny aj vo vzťahu k obecným chráneným územiam a ich ochranným pásmam,
- ustanovuje, že strategické dokumenty vytvárajúce rámec pre schválenie ďalšej dokumentácie na regionálnej alebo miestnej úrovni budú definované ako súčasť dokumentácie ochrany prírody a krajiny,
- zavádza nová dokumentácia ochrany prírody a krajiny - dokumenty ekologickej konektivity s cieľom najmä identifikácie ekologických koridorov na regionálnej úrovni a zabezpečenia ich funkcií s ohľadom aj na potrebu zabezpečenia koherencie sústavy Natura 2000,
- v rámci novej úpravy tiež ustanovuje, že vybrané povinnosti vyplývajúce zo zákona o lesoch týkajúce sa obnovy a výchovy lesa, ťažby dreva a ochrany lesa sa neuplatnia, ak programy starostlivosti o chránené územie, resp. územie medzinárodného významu ustanovujú iný postup,
- spresňuje zavedený pojem dokument starostlivosti o lesy tým, že ho návrh zákona definuje ako projekt starostlivosti o lesný pozemok a program starostlivosti o lesy,
- špecifikuje, ktorú dokumentáciu ochrany prírody a krajiny schvaľuje vláda a ktorú orgány ochrany prírody, pričom v pôsobnosti vlády budú dokumenty schvaľované na úrovni Slovenskej republiky, v prípade ostatných dokumentov je daná pôsobnosť Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky, resp. ostatným orgánom ochrany prírody v závislosti od typu dokumentácie,
- ustanovuje možnosť, aby v prípade potreby prerokovania pripomienok k programom starostlivosti o chránené územia, mohla prerokovanie na základe poverenia orgánu ochrany prírody uskutočniť aj organizácia ochrany prírody,
- ustanovuje, že dokumentácia ochrany prírody a krajiny je podkladom pre činnosť a rozhodovanie orgánov verejnej správy,
- umožňuje zamestnancom organizácii vstupovať na pozemky za účelom vykonania opatrení podľa schválenej dokumentácie ochrany prírody a krajiny, a to najmä v súvislosti so starostlivosťou o neobhospodarované pozemky,
- ustanovuje poskytovanie finančného príspevku s cieľom umožniť, aby tento mohol byť poskytnutý organizáciou ochrany prírody, ktorá je jednou zo zmluvných strán dohody o poskytnutí finančného príspevku. Súčasne sa spresňuje, v akých prípadoch a za akých podmienok je možné tento finančný príspevok poskytnúť,
- upravuje postup a podmienky zámeny, výkupu, nájmu a predkupného práva k pozemkom,
- upravuje pôsobnosť MŽP SR a Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky. Pre MŽP SR sa tiež ustanovuje pôsobnosť zriadiť radu chránenej krajinnej oblasti a prírodného parku, ktorá v prípade jej zriadenia bude fungovať pri jednotlivých správach Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky. Táto bude mať obdobnú pôsobnosť a zloženie ako rada národného parku. Cieľom je zapojiť obce, vlastníkov pozemkov a iné záujmové skupiny do rozhodovania o záležitostiach týkajúcich sa veľkoplošných chránených území,
- upravuje pôsobnosť okresných úradov v sídle kraja a okresných úradov,
- spresňuje postup zverejňovania informácií o začatých správnych konaniach. Tieto budú zverejňované na webovom sídle ministerstva okrem konaní vedených obcami, ktoré budú zverejňované na webovom sídle obcí,
- upravuje najnižšia a najvyššia výška pokuty, ktorú je možné uložiť za priestupok, resp. iný správny delikt,
- zavádza rozkazné konanie,
- upravuje sa zodpovednosť a náhrada škody,
- v zákone o lesoch sa upravujú ustanovenia týkajúce sa ohlasovania náhodnej ťažby s cieľom znížiť administratívnu záťaž pre obhospodarovateľov lesa, ako aj z dôvodu zosúladenia ustanovení v nadväznosti na zmeny v zákone o ochrane prírody a krajiny.
Navrhovaný dátum účinnosti: 01.08.2023 s určitými výnimkami
MPK končí: 09.03.2023
Mgr. Adam Mikuš