Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela zákona o ochrane prírody a krajiny

Dňa 17.02.2023 bol v MPK zverejnený návrh ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch.

 

Návrh zákona sa predkladá v nadväznosti na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie C-661/20, v ktorom Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 6 ods. 3 smernice Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín v spojení s jej článkom 7, z článku 6 ods. 2 smernice o ochrane biotopov v spojení s jej článkom 7, ako aj z článku 4 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne žijúceho vtáctva a to tým, že vyňala programy starostlivosti o lesy a ich zmeny, náhodnú ťažbu dreva a opatrenia na predchádzanie ohrozeniu lesov a odstránenie následkov škôd spôsobených prírodnými katastrofami z požiadavky, aby v prípade, že môžu mať pravdepodobne významný vplyv na územia sústavy Natura 2000, podliehali primeranému posúdeniu ich vplyvov na príslušné územia z hľadiska cieľov ochrany týchto území, neprijala vhodné opatrenia na zabránenie poškodzovaniu biotopov a podstatnému rušeniu v chránených vtáčích územiach vyhlásených na ochranu hlucháňa hôrneho a neprijala osobitné ochranné opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa hôrneho v rámci chránených vtáčích území vyhlásených na jeho ochranu, aby sa zabezpečilo jeho prežitie a rozmnožovanie v oblasti jeho rozšírenia.

Návrhom zákona sa sleduje zabezpečenie náležitej transpozície a uplatnenia príslušných ustanovení smerníc Európskej únie v súlade s uvedeným rozsudkom Súdneho dvora Európskej únie. Uvedené sa týka predovšetkým vykonávania ťažby dreva podľa schválených programov starostlivosti o lesy, ktoré neboli posúdené z hľadiska vplyvov na územie sústavy Natura 2000, ako aj vykonávania náhodnej ťažby, ktorá podľa platnej právnej úpravy taktiež nepodlieha posúdeniu z hľadiska vplyvov na územie sústavy Natura 2000 tak ako sa to vyžaduje podľa uvedených smerníc Európskej únie. Návrhom zákona sa zabezpečuje, aby boli tieto činnosti predmetom posúdenia v súlade s čl. 6 ods. 3 smernice o ochrane biotopov. Návrhom zákona sa tiež upravujú ustanovenia týkajúce sa uplatňovania čl. 6 ods. 2 smernice o ochrane biotopov a čl. 4 ods. 1 smernice o ochrane vtáctva tak, aby bola zabezpečená ochrana biotopov európskeho významu a druhov európskeho významu a ich biotopov pred ich poškodzovaním, a to nielen v prípade biotopov hlucháňa hôrneho, ktorý je len jedným z mnohých druhov, ktorým Slovenská republika nezabezpečila ochranu v zmysle záväzkov, ktoré má ako členský štát Európskej únie.

Návrhom zákona sa tiež upravujú podmienky územnej ochrany, dokumentácia ochrany prírody a krajiny, pôsobnosť orgánov štátnej správy ochrany prírody a krajiny a organizácií ochrany prírody a krajiny, konanie na úseku ochrany prírody a krajiny, zodpovednosť za porušenie povinností na úseku ochrany prírody a krajiny a tiež náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania pozemkov a za škody spôsobené určenými chránenými živočíchmi.

Návrhom zákona sa:

  1. spresňujú ustanovenia, ktoré ustanovujú povinnosti týkajúce sa zabezpečenia migrácie živočíchov v prípade stavebných činností tak, aby sa tieto vzťahovali aj na samotné umiestňovanie stavieb, resp. iných konštrukcií tvoriacich prekážku,
  2. spresňujú ustanovenia na predchádzanie poškodeniu alebo zničeniu biotopov európskeho významu a biotopov národného významu,
  3. dopĺňajú konania, v ktorých sa vyžaduje záväzné stanovisko orgánu ochrany prírody, konkrétne ide o schválenie projektu starostlivosti o lesný pozemok,
  4. ustanovuje, že súhlas orgánu ochrany prírody v druhom stupni ochrany sa nevyžaduje na pozemnú aplikáciu chemických látok a hnojív na ploche menšej ako 0,5 ha,
  5. vypúšťa zákaz pohybu v územiach s tretím stupňom ochrany z dôvodu, že plošný zákaz pre tieto územia, kde je možné vykonávať aj hospodárske činnosti, nie je nutný. Uvedený zákaz zostáva zachovaný pre územia so štvrtým a piatym stupňom ochrany a dočasne aj pre územia národných parkov, kde bude možné regulovať pohyb verejnosti na základe návštevných poriadkov národných parkov,
  6. dopĺňajú nové zákazy týkajúce sa stavebnej činnosti a vykonávania terénnych úprav, ktoré je nutné zaviesť z dôvodu ochrany biotopov v národných parkoch, ako aj maloplošne chránených územiach,
  7. vymedzuje, kedy sa zákazy neuplatňujú v treťom stupni ochrany,
  8. vymedzuje, kedy sa zákazy uplatňujú a neuplatňujú v štvrtom a piatom stupni ochrany,
  9. dopĺňa zákaz vypúšťania živočíchov v piatom stupni ochrany,
  10. stanovuje, že územia európskeho významu schválené Európskou komisiou a ustanovené vo všeobecne záväznom právnom predpise budú považované za chránené územia, tak ako to vyžaduje smernica o ochrane biotopov,
  11. ustanovuje, akým spôsobom sa vymedzujú hranice chráneného územia, jeho zón a ochranného pásma vo všeobecne záväznom právnom predpise,
  12. ustanovuje presun pôsobnosti na vyhlasovanie vybraných kategórií chránených území z vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky,
  13. ustanovuje, aby pod ciele ochrany národného parku definované v zákone o ochrane prírody a krajiny podliehali aj iné ako lesohospodárske činnosti, keďže účelom ochrany národných parkov je ochrana veľkoplošných ekosystémov a nie je viazaná výlučne na lesné biotopy,
  14. ustanovuje, že ak si to vyžaduje záujem ochrany jaskyne alebo prírodného vodopádu, môže okresný úrad v sídle kraja vyhláškou vyhlásiť ich ochranné pásmo,
  15. zosúlaďujú postupy pri schvaľovaní národného zoznamu území európskeho významu a vyhlasovaním chránených území európskeho významu so smernicou o ochrane biotopov v nadväznosti na konanie, ktoré Európska komisia vedie voči Slovenskej republike vo veci porušenia smernice o ochrane biotopov v súvislosti s nevyhlásením území európskeho významu za osobitne chránené územia,
  16. zabezpečuje ochrana chránených území pred činnosťami, ktoré môžu poškodiť predmet ich ochrany vrátane území sústavy Natura 2000,
  17. určuje postup, aby uložené opatrenia boli aplikovateľné čo najskôr a predišlo sa tak vzniku, resp. zväčšeniu rozsahu negatívnych vplyvov,
  18. Umožňuje sa uplatniť výnimky z podmienok územnej ochrany aj vo vzťahu k ťažbe dreva a teda vykonávať takúto činnosť aj vo vybraných prípadoch aj bez súhlasu orgánu ochrany prírody,
  19. zlučujú dôvodov pre povolenie výnimky zo zákazov stanovených v rámci jednotlivých stupňov ochrany tak, aby zakázané činnosti bolo možné vykonať, len ak nie sú v rozpore so záujmami ochrany prírody a krajiny v chránenom území, resp. z naliehavých dôvodov vyššieho verejného záujmu,
  20. upravujú ustanovenia týkajúce sa využívania chránených území návštevníkmi/verejnosťou, osobitne ich pohybu v týchto územiach a možnosti okresného úradu v sídle kraja na takúto reguláciu,
  21. ustanovuje sa ponechanie existujúcej kategórie obecného chráneného územia s tým, že zákonné podmienky pre vyhlásenie tohto chráneného územia budú obdobné, ako je tomu v prípade súkromného chráneného územia, t. j. obecné chránené územie bude možné vyhlásiť len v existujúcich kategóriách maloplošne chránených území,
  22. umožňuje prerokovanie vybraných pripomienok k zámeru na vyhlásenie chráneného územia organizáciou ochrany prírody za účelom zefektívnenia procesu,
  23. ustanovuje lehota pre oznámenie plánovanej činnosti, ktorá v zákone o ochrane prírody a krajiny absentovala a ktorá je nevyhnutná pre uplatnenie ďalšieho postupu orgánom ochrany prírody,
  24. dopĺňa ustanovenie o vedení štátneho zoznamu osobitne chránených častí prírody a krajiny aj vo vzťahu k obecným chráneným územiam a ich ochranným pásmam,
  25. ustanovuje, že strategické dokumenty vytvárajúce rámec pre schválenie ďalšej dokumentácie na regionálnej alebo miestnej úrovni budú definované ako súčasť dokumentácie ochrany prírody a krajiny,
  26. zavádza nová dokumentácia ochrany prírody a krajiny - dokumenty ekologickej konektivity s cieľom najmä identifikácie ekologických koridorov na regionálnej úrovni a zabezpečenia ich funkcií s ohľadom aj na potrebu zabezpečenia koherencie sústavy Natura 2000,
  27. v rámci novej úpravy tiež ustanovuje, že vybrané povinnosti vyplývajúce zo zákona o lesoch týkajúce sa obnovy a výchovy lesa, ťažby dreva a ochrany lesa sa neuplatnia, ak programy starostlivosti o chránené územie, resp. územie medzinárodného významu ustanovujú iný postup,
  28. spresňuje zavedený pojem dokument starostlivosti o lesy tým, že ho návrh zákona definuje ako projekt starostlivosti o lesný pozemok a program starostlivosti o lesy,
  29. špecifikuje, ktorú dokumentáciu ochrany prírody a krajiny schvaľuje vláda a ktorú orgány ochrany prírody, pričom v pôsobnosti vlády budú dokumenty schvaľované na úrovni Slovenskej republiky, v prípade ostatných dokumentov je daná pôsobnosť Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky, resp. ostatným orgánom ochrany prírody v závislosti od typu dokumentácie,
  30. ustanovuje možnosť, aby v prípade potreby prerokovania pripomienok k programom starostlivosti o chránené územia, mohla prerokovanie na základe poverenia orgánu ochrany prírody uskutočniť aj organizácia ochrany prírody,
  31. ustanovuje, že dokumentácia ochrany prírody a krajiny je podkladom pre činnosť a rozhodovanie orgánov verejnej správy,
  32. umožňuje zamestnancom organizácii vstupovať na pozemky za účelom vykonania opatrení podľa schválenej dokumentácie ochrany prírody a krajiny, a to najmä v súvislosti so starostlivosťou o neobhospodarované pozemky,
  33. ustanovuje poskytovanie finančného príspevku s cieľom umožniť, aby tento mohol byť poskytnutý organizáciou ochrany prírody, ktorá je jednou zo zmluvných strán dohody o poskytnutí finančného príspevku. Súčasne sa spresňuje, v akých prípadoch a za akých podmienok je možné tento finančný príspevok poskytnúť,
  34. upravuje postup a podmienky zámeny, výkupu, nájmu a predkupného práva k pozemkom,
  35. upravuje pôsobnosť MŽP SR a Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky. Pre MŽP SR sa tiež ustanovuje pôsobnosť zriadiť radu chránenej krajinnej oblasti a prírodného parku, ktorá v prípade jej zriadenia bude fungovať pri jednotlivých správach Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky. Táto bude mať obdobnú pôsobnosť a zloženie ako rada národného parku. Cieľom je zapojiť obce, vlastníkov pozemkov a iné záujmové skupiny do rozhodovania o záležitostiach týkajúcich sa veľkoplošných chránených území,
  36. upravuje pôsobnosť okresných úradov v sídle kraja a okresných úradov,
  37. spresňuje postup zverejňovania informácií o začatých správnych konaniach. Tieto budú zverejňované na webovom sídle ministerstva okrem konaní vedených obcami, ktoré budú zverejňované na webovom sídle obcí,
  38. upravuje najnižšia a najvyššia výška pokuty, ktorú je možné uložiť za priestupok, resp. iný správny delikt,
  39. zavádza rozkazné konanie,
  40. upravuje sa zodpovednosť a náhrada škody,
  41. v zákone o lesoch sa upravujú ustanovenia týkajúce sa ohlasovania náhodnej ťažby s cieľom znížiť administratívnu záťaž pre obhospodarovateľov lesa, ako aj z dôvodu zosúladenia  ustanovení v nadväznosti na zmeny v zákone o ochrane prírody a krajiny. 

Navrhovaný dátum účinnosti: 01.08.2023 s určitými výnimkami
MPK končí: 09.03.2023

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Adam Mikuš

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov