Novela zákona o odpadoch
Od 7. 5. 2019 sa v medzirezortnom pripomienkovom konaní nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/ 2015 Z. z. o odpadoch v platnom znení (ďalej ako „návrh zákona“). Ukončenie pripomienkovania je stanovené na 28. 5. 2019. Návrh zákona predkladá Ministerstvo životného prostredia aj z dôvodu transpozície tzv. „odpadového balíka“, ktorý tvoria nasledujúce smernice.1
Návrhom zákona sa:
- upravujú základné definície komunálneho odpadu2, definícia stavu konca odpadu či vedľajšieho produktu,
- dopĺňajú sa ciele recyklácie komunálneho odpadu pre roky 2025, 2030 a 2035 a ciele recyklácie odpadov z obalov pre roky 2025 a 2030,
- ustanovuje povinnosť pre výrobcov vyhradeného výrobku a organizácie zodpovednosti výrobcov zriadiť finančnú zábezpeku na zabezpečenie systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov,
- prijímajú opatrenia na zvýhodnenie výrobcov uvádzajúcich na trh recyklovateľné výrobky, ako aj opatrenia na podporu opätovného použitia odpadu, recyklácie a iných činností zhodnocovania,
- prijímajú sa opatrenia na zníženie tvorby plastového odpadu, t. j. zakazuje sa uvádzať na trh Slovenskej republiky niektoré jednorazové plastové výrobky,
- zároveň riešia aj ustanovenia týkajúce sa informačného systému odpadového hospodárstva.
Komunálny odpad je zmesový komunálny odpad a oddelene vyzbieraný odpad z domácností vrátane papiera a lepenky, skla, kovov, plastov, biologického odpadu, dreva, textílii, obalov, odpadu z elektrických a elektronických zariadení, použitých batérií a akumulátorov a objemného odpadu vrátane matracov a nábytku a zmesový odpad a oddelene vyzbieraný odpad z iných zdrojov, ak je takýto odpad svojím charakterom a zložením podobný odpadu z domácností.
S cieľom predchádzať vzniku odpadu na miestnej úrovni, obce budú môcť do svojich programov odpadového hospodárstva zapracovať aj opatrenia, ktoré budú súčasťou prílohy vykonávacieho.
Zabezpečenie zhodnotenia alebo zneškodnenia nezákonne umiestneného odpadu v prípade komunálnych a drobných stavebných odpadov (ak o to prejaví záujem držiteľ, prípadne vlastník, správca alebo nájomca nehnuteľnosti) sa musí uskutočniť výlučne prostredníctvom osoby, ktorá ma na túto činnosť uzatvorenú zmluvu s obcou alebo prostredníctvom obce, ak túto činnosť obec zabezpečuje sama.
Z aplikačnej praxe ďalej vyplynula potreba zriadenia finančnej zábezpeky, nakoľko sa stávalo, že Organizácia zodpovednosti výrobcov (ďalej ako „OZV“) nezabezpečila funkčný systém a nakladanie s odpadom v niektorých obciach bolo ohrozené. S prihliadnutím na to, že proces určenia náhradnej OZV môže trvať aj niekoľko mesiacov, je potrebné zabezpečiť aby náhradná OZV mala finančné prostriedky na plnenie povinností za inú OZV.
Skládkovanie nespracovaného biologicky rozložiteľného odpadu má výrazne negatívny environmentálny vplyv z hľadiska emisií skleníkových plynov a znečisťovania povrchových vôd, podzemných vôd, pôdy a ovzdušia. V súčasnosti sa na obce umožňuje uplatniť výnimka z povinnosti zavedenia a zabezpečovania vykonávania triedeného zberu komunálneho odpadu pre biologicky rozložiteľný kuchynský odpad a umiestňovanie biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov do nádob na zmesový komunálny odpad. Táto výnimka bola vytýkaná aj zo strany Európskej komisie a návrh zákona s ňou už neráta.
Návrh zákona je dostupný TU
Dôvodová správa je dostupná TU
Spracovala: Mgr. Miroslava Kušníriková, dňa 22.5. 2019
1 smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/849 z 30. mája 2018, ktorou sa menia smernice 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti, 2006/66/ES o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch a 2012/19/EÚ o odpade z elektrických a elektronických zariadení, ďalej smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/850 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov, smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/851 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 2008/98/ES o odpade a smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/852 z 30. mája 2018, ktorou sa mení smernica 94/62/ES o obaloch a odpadoch z obalov.
2 V záujme toho, aby sa v rámci Európskej únie vychádzalo zo spoľahlivých a porovnateľných údajov je potrebné zosúladiť definíciu „komunálneho odpadu“, ktorú na štatistické účely používajú Eurostat a OECD. Vymedzenie pojmu komunálny odpad sa zavádza aj na účely určenia rozsahu uplatňovania cieľov prípravy na opätovné použitie a recyklácie a pravidiel ich výpočtu.