Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela zákona o odpadoch schválená v NR SR

Dňa 24.09.2020 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 74/2020 Z. z.

 

Právny stav k: 28.09.2020

    1. Novela zákona upravujúca oblasť zálohovania a odpadov

Dňa 24.09.2020 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 74/2020 Z. z. (ďalej ako „Novela zákona“).

Dôvodom prijatia predmetnej novely je najmä riešenie nevyhnutných problémov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.

Novelou zákona sa predovšetkým:

    a) upravujú ustanovenia týkajúce sa triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov, najmä možnosť pôvodcu odpadov z obalov z iných zdrojov a pôvodcu odpadov z neobalových výrobkov z iných zdrojov zachovať systém triedeného zberu týchto odpadov,

    b) prijíma úprava urgentne riešiť aplikačné problémy vyplývajúce z rozšírenej zodpovednosti výrobcov.

Ide o niekoľko opatrení a to konkrétne:

    a) stabilizovanie vzťahov v rámci systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov,

    b) prevencia pred opakovaním situácie výpovedí organizácií zodpovednosti výrobcov pre obaly množstvu obcí,

   c) povinnosť uhradiť náklady za zabezpečenie triedeného zberu a následného zhodnotenia odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v minimálne ustanovenej výške,

   d) posun zverejnenia údajov potrebných na stabilizovanie systému kolektívneho nakladania s odpadom z obalov a odpadom z neobalových výrobkov.

____________________________________________________________________________________________________

Konkrétne zmeny zavedené Novelou zákona sú najmä:

    1. Úprava možnosti výpovede zmluvy

V nadväznosti na zmenu doby, na ktorú sa uzatvára zmluva o plnení vyhradených povinností medzi organizáciou zodpovednosti výrobcov a zakladateľom, vlastníkom, prevádzkovateľom organizácie zodpovednosti výrobcov alebo výrobcom, najmenej na dobu dvoch kalendárnych rokov, sa upravilo ustanovenie týkajúce sa možnosti výpovede tejto zmluvy

    2. Povinnosť mať uzatvorené zmluvy

Vzhľadom na časté presuny výrobcov obalov a neobalových výrobkov a špekulatívne konanie niektorých aktérov uzatvárať vzájomné zmluvné vzťahy, aby plnili ustanovenia zákona o odpadoch na začiatok roka, resp. až ku koncu kalendárneho roka, dochádzalo k výraznému nevyrovnanému systému. S poukazom nato boli obciam vypovedané zmluvy od organizácií zodpovednosti výrobcov pre obaly a následne nebol v týchto obciach zabezpečený zber triedených zložiek komunálneho odpadu, v niektorých prípadoch až do konca.

Na zabezpečenie a hlavne pre stabilitu systému triedeného zberu v obciach sa zavádza  povinnosť mať uzatvorené nové zmluvné vzťahy najneskôr do 31. októbra. Pri nesplnení uvedenej povinnosti sa nastavujú aj sankcie.

    3. Minimálna doba trvania uzatvorených zmlúv

Berúc do úvahy, že časté presuny výrobcov v rámci  organizácie zodpovednosti výrobcov (ďalej ako „OZV“) spôsobovali nestabilitu systému sa budú zmluvy uzatvárať na obdobie najmenej 2 kalendárnych rokov, tak pre výrobcov ako i obce. Na základe tejto zmeny budú môcť aj OZV efektívnejšie plánovať svoje výdavky a obciam nebude hroziť každoročné vypovedanie zmlúv zo strán OZV pre nedostatok výrobcov.

    4. Nová povinnosť koordinačného centra

Povinnosť pre Koordinačné centrum pre prúd odpadov z obalov a z neobalových výrobkov rozdeliť náklady, ktoré je povinný výrobca obalov a výrobca neobalových výrobkov v prípade „náhradného plnenia“ iného výrobcu obalov alebo iného výrobcu neobalových výrobkov alebo inej organizácie zodpovednosti výrobcov pre obaly tým subjektom, ktoré zabezpečili  toto „náhradné plnenie“ vyhradených povinností.

    5. Zamedzenie účelovému zániku povinnosti výrobcov obalových a neobalových výrobkov

V prípade odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov je cieľom zamedziť účelovému odôvodneniu zániku povinnosti výrobcu obalov a výrobcu neobalových výrobkov na plnenie vyhradených povinností za účelom vyhnutia sa plnenia týchto vyhradených povinností.

    6. Zvýšenie zodpovednosti OZV

    Konkrétne ide o:

    a) Zavedenie zodpovednosti plniť štandardy zberu triedených zložiek komunálnych odpadov pre odpady z obalov a odpady z neobalových výrobkov na organizáciu zodpovednosti výrobcov pre obaly, ktorá v danej obci zabezpečuje zber odpadov z obalov a neobalových výrobkov.[1]

    b) Uhradenie nákladov na triedený zber a následné zhodnotenie odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov, ktoré by mali byť vo výške ekonomicky oprávnených výdavkov, ustanovených vykonávacím predpisom.

    c) Povinnosť OZV pre obaly zaslať ministerstvu a koordinačnému centru pre prúd odpadov z obalov a z neobalových výrobkov údaje v termíne najneskôr do októbra, nakoľko sa mení termín zverejňovania údajov potrebných pre výpočet ich trhových podielov. Týmto spôsobom má dochádzať k uzatvoreniu zmluvných vzťahov s obcami najneskôr do konca roka.

Vzhľadom na časté presuny výrobcov a pravdepodobne špekulatívne konanie niektorých aktérov uzatvárať vzájomné zmluvné vzťahy sa môže jednoduchšie zistiť počet výrobcov, ktorí neuzatvorili zmluvné vzťahy v danom termíne. Pre orgány štátneho dozoru bude zoznam výrobcov, ktorí vypovedali zmluvu s niektorou s OZV podkladom na podrobné preskúmanie ich zmluvného vzťahu, aby sa nestávalo, že budú obchádzať povinnosti im vyplývajúce zo zákona.

    7. Učenie ceny za nakladanie s odpadmi

S poukazom na poddimenzovanie systému triedeného zberu komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov je nutné určiť minimálnu cenu za nakladanie s odpadmi z obalov a neobalových výrobkov, ktorú je organizácia zodpovednosti výrobcov povinná zaplatiť zberovej spoločnosti, ktorá vykonáva zber týchto odpadov v obci, s ktorou má organizácia zodpovednosti výrobcov pre obaly uzavretú zmluvu. Minimálne sadzby za tonu odpadu pre obaly a neobalové výrobky budú určené vo vykonávacom predpise.

    8. Úhrada nákladov na zabezpečenie triedeného odpadu

Zaviedla sa povinnosť pre OZV pre obaly, ktorá uzatvorí s danou obcou novú zmluvu, uhradiť náklady na zabezpečenie triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov s trojmesačnou lehotou na úhradu.

    9. Zodpovednosť za štandardy zberu

Uvedenou zmenou sa spresňuje, že obec nie je zodpovedná za štandardy zberu, nakoľko za tie zodpovedá priamo OZV. Obec má explicitne zakázané financovať triedený zber a plnenie štandardov zberu (teda dostupnosť infraštruktúry a frekvencie zberu).

   10. Súčinnosť orgánov v prípade uložených pokút za porušenie zákonných povinností

Zabezpečenie súčinnosti orgánu štátneho dozoru o uložených pokutách výrobcovi obalov a výrobcovi neobalových výrobkov za porušenie menovaných zákonných povinností výrobcu pre Koordinačné centrum pre prúd odpadov z obalov a z neobalových výrobkov potrebnú informovanosť pre efektívne uplatňovanie a vymáhanie nákladov.

    11. Nový spôsob určenia pokuty

Ustanovuje sa nový spôsob určenia pokuty predovšetkým z motivačného dôvodu. Pokuta sa vypočíta ako 1,5 násobok nákladov, ktoré zodpovedajú nákladom na zabezpečenie triedeného zberu odpadov z obalov a odpadov z neobalových výrobkov v danej obci.

    12. Odloženie účinnosti evidencie odpadov prostredníctvom informačného systému

Posunutie účinnosti termínu povinnosti viesť evidenciu odpadov prostredníctvom informačného systému odpadového hospodárstva o jeden rok. Zároveň sa posúva termín spustenia systému zálohovania jednorazových obalov na nápoje z 1. januára 2023 na 1. januára 2022.

Sprievodný materiál k dispozícií TU.

Mgr. Vladimír Fujak                       

[1] Táto zmena vyplýva zo záverov analýzy „Ako pretriediť triedený zber“, ktorú vypracoval Inštitút environmentálnej politiky na zabezpečenie správneho plnenia štandardov zberu v jednotlivých obciach. Vzhľadom na to, že postupne sa zvyšuje cieľ zberu, za ktorý zodpovedá organizácia zodpovednosti výrobcov pre obaly, mala by sa primerane zvyšovať aj potreba objemu zberných nádob pre zabezpečenie štandardov zberu

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov