Novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie – zavedenie nulového variantu
Dňa 08.10.2025 prezident SR podpísal zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (ďalej len „novela zákona o PVŽP“). Novela zákona o PVŽP zavádza definíciu tzv. nulového variantu (§ 3 písm. y), ktorá v doterajšom znení zákona absentovala, aj keď zákon s týmto právnym inštitútom pracoval vo viacerých ustanoveniach.
Zavedenie tohto inštitútu zlepší aplikáciu požiadavky vysokej miery kvality pri posudzovaní vplyvov navrhovaných činností alebo ich zmien na životné prostredie s cieľom zohľadniť záujem chrániť ľudské zdravie, zlepšovať životné prostredie, prispieť ku kvalite života, zabezpečiť zachovanie diverzity druhov a zachovať reprodukčnú schopnosť ekosystému ako základného zdroja pre život.
Novelou zákona o PVŽP dochádza k upresneniu legálnej definície záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania. Predmetným doplnením legálnej podstaty záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania dochádza k posilneniu právnej istoty a k eliminácii pochybností o možnosti preskúmania zo strany súdov. Rovnako dochádza k upresneniu formálnych požiadaviek na záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania a stanoveniu úradného postupu príslušného orgánu pri vyhotovení písomného vyhotovenia záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania a k stanoveniu spôsob jeho autorizácie.
Zavádza sa taktiež právny inštitút opravných prostriedkov proti záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania, ktoré predstavujú komplexný osobitný postup oproti všeobecným ustanoveniam správneho konania.
Novelou zákona o PVŽP dochádza k aplikácii právneho inštitútu nadradeného verejného záujmu, ktorý v zmysle smernice RED III je vnímaný ako prostriedok na zrýchlenie povoľovacích procesov. Pri vyvažovaní rôznych konkurenčných záujmov počas procesu udeľovania povolení bude príslušný orgán považovať vybrané OZE v prípade veternej energie a slnečnej energie za projekty vo verejnom záujme, a nie len za súkromné hospodárske iniciatívy. Za predpokladu, že daný projekt OZE je v súlade s platnými právnymi predpismi, uľahčí sa tým schvaľovanie a prípadne sa zníži počet námietok, čo vedie aj k zníženiu rozsahu a počtu právnych námietok. Cieľom je prispieť k tomu, aby bolo záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania týkajúce sa projektov OZE spĺňajúce definíciu nadradeného verejného záujmu vydané čo najrýchlejšie a prednostne.
Novela zákona o PVŽP prináša inštitút osobitného konania pre zjednotené povoľovanie ako dôsledok spojenia procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a procesu povoľovania činnosti alebo jej zmeny, ktorou je prevádzka podľa § 2 písm. d) a osobitná prevádzka podľa § 2 písm. s). Cieľom tohto spojenia je zefektívniť proces posudzovania a povoľovania prevádzok uvedených v prílohe č. 1 zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania, ako aj osobitných prevádzok podľa § 2 písm. s) predmetného zákona, ktorými sú prevádzky alebo zariadenia na výrobu energie z OZE.
Osobitosťou tohto konania o. i. bude, že v prípade konania pre zjednotené povoľovanie prevádzok uvedených v prílohe č. 1 zákona č. 39/2013 Z. z. rezortný orgán, dotknutý orgán, povoľujúci orgán a dotknutá obec doručujú písomné stanovisko k správe o hodnotení činnosti príslušnému orgánu v rámci zjednoteného povoľovania najneskôr do 45 dní od jej doručenia. Verejnosť môže doručiť písomné stanovisko príslušnému orgánu do 45 dní odo dňa zverejnenia správy o hodnotení činnosti v centrálnom informačnom systéme. Ak má obec záujem vykonať verejné prerokovanie podľa § 34 ods. 2 zákona č. 24/2006 Z. z. a zároveň sa k žiadosti podľa zákona č. 39/2013 Z. z. vyjadrí verejnosť formou petície, verejné prerokovanie sa uskutoční v spojení s prerokovaním petície podľa zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania a to v lehote 45 dní určenej na doručovanie pripomienok k správe o hodnotení činnosti. Lehota na vydanie záverečného stanoviska v zjednotenom povoľovaní je stanovená na 60 dní odo dňa ústneho pojednávania podľa zákona č. 39/2013 Z. z., najneskôr však do šiestich mesiacov odo dňa začatia zjednoteného povoľovania.
V prípade posudzovania vplyvov osobitných prevádzok podľa § 2 písm. s) zákona 39/2013, ktorými sú prevádzky alebo zariadenia na výrobu energie z OZE, sa lehoty na doručovanie písomných stanovísk rezortného orgánu, dotknutého orgánu, povoľovacieho orgánu a dotknutej obce k správe o hodnotení činnosti skracujú oproti prevádzkam uvedených v prílohe č. 1 k zákonu č. 39/2013 Z. z. na 30 dní od doručenia správy. Rovnaká lehota 30 dní plynúca od zverejnia správy príslušného orgánu o hodnotení činnosti v centrálnom informačnom systéme sa aplikuje aj na doručovanie písomného stanoviska verejnosti k tejto správe.
V neposlednom rade novela zákona o PVŽI špecifikuje kompetencie ministerstva, okresného úradu v sídle kraja, okresného úradu pri plnení úloh zverených týmto zákonom ako aj pôsobnosť štátnej inšpekcie životného prostredia v intenciách zjednoteného konania v rámci organizačnej schémy príslušných orgánov.
Touto novelou dochádza k zmene súvisiacich zákonov, a to
· zákona č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
· zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
· zákona č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon).
Účinnosť 01.11.2025 a neskôr 01.01.2027
Schválené znenie zákona
Sprievodná dokumentácia