Nový zákon o verejnej osobnej doprave
Dňa 20.03.2023 bol v MPK zverejnený návrh zákona o verejnej osobnej doprave. Problematika verejnej osobnej dopravy, prepravné podmienky, práva a povinnosti cestujúcich a dopravcov v pravidelnej doprave, objednávanie dopravných služieb vo verejnom záujme a zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia je v súčasnosti v slovenskom právnom poriadku upravená vo viacerých právnych predpisoch, a to prevažne v zákone č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov, zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov a v zákone č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon o verejnej osobnej doprave upravuje prevádzkovú časť verejnej osobnej dopravy, zabezpečovanie dopravnej obslužnosti územia dopravnými službami vo verejnom záujme pravidelnou verejnou osobnou dopravou. Prístup na infraštruktúru v železničnej a vodnej doprave, ako aj prístup k výkonu povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy a pravidlá podnikania vo všetkých druhoch dopráv zostávajú súčasťou pôvodných zákonov o cestnej doprave, o doprave na dráhach a o vnútrozemskej plavbe.
Zákon o verejnej osobnej doprave upravuje aj dopravu, ktorá nie je vykonávaná vo verejnom záujme, nakoľko niektoré náležitosti verejnej osobnej dopravy platia pre jej účastníkov bez ohľadu na spôsob objednávania dopravy.
Objednávanie služieb vo verejnom záujme upravuje aj Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 1191/69 a (EHS) č. 1107/70 v platnom znení (ďalej len ,,nariadenie (ES) č. 1370/2007“). Nariadenie (ES) č. 1370/2007 určuje okrem iného aj to, za akých podmienok môže príslušný orgán verejnej správy (objednávateľ služieb vo verejnom záujme) poskytovať úhradu za plnenie záväzkov vyplývajúcich zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.
Cieľom návrhu zákona je:
- zjednotenie jednotlivých druhov dopravy, ktoré spolu tvoria systém pravidelnej dopravy, a to najmä z prevádzkového pohľadu, stanovením spoločných práv a povinností cestujúcich ako aj dopravcov v pravidelnej doprave,
- zlepšenie koordinácie a nadväzností jednotlivých druhov dopravy prostredníctvom koordinačného orgánu v pravidelnej doprave, inštitucionalizácia pravidelnej verejnej osobnej dopravy (Národná dopravná autorita),
- zvýšenie efektivity systému pravidelnej verejnej osobnej dopravy, pritiahnutie väčšieho počtu cestujúcich do systému verejnej osobnej dopravy,
- zjednotenie tarifných a prepravných podmienok (vrátane interoperability elektronických systémov platieb a odbavenia cestujúcich); umožnenie cestovania na jeden cestovný doklad všetkými druhmi dopravy objednávanými vo verejnom záujme,
- posilnenie kompetencie objednávateľov (VÚC, obcí) v oblasti stanovovania tarify a prepravného poriadku v prípade brutto zmlúv, kedy je výnosové riziko na strane objednávateľa,
- zavedenie povinnosti pre dopravcov zverejňovať otvorené dáta (napr. cestovné poriadky, databáza zastávok, cenník, zľavy, údaje o polohe spoja, meškaniach a pod.) na internete vo formáte vhodnom pre strojové spracovanie,
- vymedzenie povinnosti pre dopravcov používať také elektronické systémy platieb a vybavenia cestujúcich, ktoré zabezpečia ich vzájomnú prepojiteľnosť podľa príslušnej vyhlášky.
Návrhom zákona sa predpokladá zriadenie Národnej dopravnej autority (ďalej len „NADA“) ako koordinačného orgánu v pravidelnej verejnej osobnej doprave v rámci organizačnej štruktúry Ministerstva dopravy SR.
Z Plánu obnovy a odolnosti sú k dispozícii finančné zdroje vo výške cca. 26 mil. € na vybudovanie jednotného informačného systému vo verejnej osobnej doprave, ako aj na tarifnú a dopravnú integráciu jednotlivých dopravcov a integrovaných dopravných systémov v rámci územia Slovenska. Časť týchto zdrojov sa dá v prvej fáze použiť aj na zriadenie NADA. NADA bude vykonávať pre objednávateľov činnosti spojené so zabezpečením dopravnej obslužnosti územia a dopravnou integráciou územia Slovenskej republiky (napr. pripravovať návrhy cestovných poriadkov, tarify, prepravných poriadkov a pod.), ako aj spravovať jednotný informačný systém jednotných cestovných dokladov.
NADA pripraví návrh Národného plánu dopravnej obslužnosti pravidelnou verejnou osobnou dopravou, ktorý bude zahŕňať najmä opatrenia na dosiahnutie dopravnej integrácie, tarifnej integrácie, integrácie cestovných dokladov a integrácie autobusových, železničných a lodných dopravcov, návrh prestupných bodov a určenie nosného druhu dopravy v závislosti od veľkosti prepravného prúdu; ako aj spôsob riešenia súbežnej dopravy a opatrenia na zabezpečenie koordinácie a nadväznosti železničnej, lodnej a autobusovej dopravy.
Navrhovaný dátum účinnosti: 01.06.2023 s určitými výnimkami
MPK končí: 28.03.2023
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš