Opatrenia v oblasti dodávok energií a adresnej energopomoci
Dňa 03.12.2025 schválila vláda SR na svojom zasadnutí viacero materiálov a úkonov súvisiacich s dodávkou elektriny, tepla a plynu vybraným zraniteľným odberateľom a v súvislosti s adresnou energopomocou. Konkrétne:
Všeobecný hospodársky záujem na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre oprávnené energetické domácnosti v SR s nárokom na adresnú energopomoc, v zmysle ktorého sa:
a. výrobcovi elektriny v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva, ktorým je spoločnosť Slovenské elektrárne, a. s., uloží povinnosť vyrábať elektrinu v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva v maximálnom úhrnnom množstve 5,5 TWh, ponúknuť každému oprávnenému dodávateľovi elektriny na predaj relevantné alokované množstvo takto vyrobenej elektriny za cenu 72,70 eur/MWh (bez DPH a spotrebnej dane z elektriny) a uzavrieť s každým takýmto oprávneným dodávateľom elektriny, ktorý o to prejaví záujem, zmluvu na dodávku elektriny na účely umožnenia dodania elektriny oprávneným energetickým domácnostiam na regulačný rok 2026, a
b. organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou, ktorým je spoločnosť OKTE, a. s., uloží povinnosť vykonať finančné zúčtovanie s každým oprávneným dodávateľom a ďalšie povinnosti spojené so zabezpečením údajov z meraní,
Zmluvu o implementácii mimoriadnych opatrení na elimináciu dopadu nárastu cien elektrickej energie na vybrané skupiny odberateľov na rok 2026 medzi Slovenskou republikou, v mene ktorej koná Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky, spoločnosťou Slovak Power Holding, B.V. a spoločnosťou Slovenské elektrárne, a. s.
Ďalej vláda SR schválila Nariadenie, ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny, maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu a maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla na rok 2026 a podmienky ich uplatnenia (ďalej len „Nariadenie“). Vybranými zraniteľnými odberateľmi, ktorým sa adresuje Nariadenie sú podľa § 2 písm. k) piateho až ôsmeho bodu zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v cenových odvetviach odberateľ elektriny a plynu, ktorý odoberá elektrinu alebo plyn na prevádzku zariadenia sociálnych služieb zapísaného do registra sociálnych služieb, na prevádzku zariadeniasociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, na prevádzku bytového domu s nájomnými bytmi vo vlastníctve obce alebo vyššieho územného celku, ktoré sú určené na sociálne bývanie, na prevádzku bytového domu s nájomnými bytmi v rámci štátom podporovaného nájomného bývania, skupina koncových odberateľov elektriny alebo plynu, ktorými sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, odoberajúca elektrinu alebo plyn na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej vody pre domácnosti. V prípade tepla ide o vybraných koncových odberateľov tepla, ktorými sú odberatelia tepla v zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, odberatelia tepla v prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a študentských domovoch. Nariadenie obsahuje aj mechanizmus kompenzácie dodávateľom elektriny a dodávateľom plynu v súvislosti s dodávkou komodít vybraným zraniteľným odberateľom pre rok 2026. Dátum nadobudnutia účinnosti Nariadenia je 01.01.2026.
Sprievodná dokumentácia k Nariadeniu
Ďalej vláda SR schválila aj Nariadenie vlády, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci (ďalej len „Nariadenie o adresnej energopomoci“). Nariadenie k adresnej pomoci je vydané na základe § 14 ods. 4 zákona č. 260/2025 Z. z. o adresnej energopomoci a jeho cieľom je ustanoviť sumy adresnej energopomoci a upraviť potrebné aspekty pre jej poskytovanie. Nariadenie o adresnej energopomoci upravuje druh pobytu na účely určenia energetickej domácnosti, určenie odberného vo vzťahu k energetickej domácnosti, rozsah údajov a spôsob výpočtu bonity energetickej domácnosti, podrobnosti o dátume vzniku zániku práva na adresnú energopomoc, rozhodujúci deň a limitné hodnoty bonity na účely posudzovania nároku na adresnú energopomoc, rozsah, formu a spôsob poskytovania adresnej energopomoci pre jednotlivé komodity elektrina, plyn a teplo dodávané cez systémy centralizovaného zásobovania teplom a iné potrebné implementačné aspekty poskytovania adresnej energopomoci.
Sprievodná dokumentácia k Nariadeniu o adresnej energopomoci