Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Plánovené zmeny v školstve - zjednotenie financovania

Do MPK bol predložený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. MPK končí 14.10.2020.

 

Do MPK bol predložený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. MPK končí 14.10.2020.

Návrh zákona upravuje dva základné okruhy riešení
prevzatie zriaďovateľských pôsobností v oblasti škôl pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, praktických škôl, odborných učilíšť, ale aj niektorých iných škôl a školských zariadení priamo do rezortu školstva vyčlenením agendy odborov školstva okresných úradov v sídle kraja na úrady v pôsobnosti ministerstva školstva,
zjednotenie financovania škôl a školských zariadení do pôsobnosti ministerstva školstva, keďže v súčasnosti je financovanie regionálneho školstva predmetom dvoch rozpočtových kapitol, dvoch rezortných informačných systémov, často dvojitej administratívy, čo platí aj pre „spätný tok“ – napríklad žiadosti o úpravy rozpočtu.


Ak je potrebné zriadenie školy pre deti alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, resp. inej školy alebo školského zariadenia, ktoré sú v súčasnosti v zriaďovateľskej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, prax ukázala, že je potrebné, aby na túto agendu malo ministerstvo školstva významnejší dosah, ako doposiaľ. Súvisí to so skutočnosťou, že ministerstvo školstva skôr vníma podnety z praxe a teda má relevantnejší prehľad o potrebách úprav v sieti vo vzťahu k školám pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Zmena v zriaďovateľských pôsobnostiach má vplyv aj na plnenie opatrení vo vzťahu k odôvodnenému stanovisku vo veci konania o porušení zmlúv (infringement) č. 2015/2025, vzhľadom na to, že môže prispieť k lepšej diagnostike pre zapísanie dieťaťa do špeciálnej základnej školy alebo špeciálnej triedy základnej školy – ide totiž aj o zriaďovanie centier špeciálno-pedagogického poradenstva a centier pedagogicko-psychologického poradenstva.


Návrh okrem zmeny v zriaďovateľských pôsobnostiach súvisí s aj doterajšou skúsenosťou s neefektívnym fungovaním finančných tokov a deľby kompetencií regionálneho školstva v rámci súčasného nastavenia v rámci okresných úradov v sídle kraja, ktoré sú preddavkovými organizáciami ministerstva vnútra.

Agenda odboru školstva okresného úradu v sídle kraja má špecifický okruh adresátov, odborné zložky v oblasti školstva – školy, samospráva, zriaďovatelia, kontrolné a inšpekčné orgány. Zároveň je potrebné prihliadnuť aj na skutočnosť, že táto agenda má odlišný charakter v porovnaní s inými agendami okresného úradu v sídle kraja, ktoré sú prioritne určené „bežnému občanovi“. Je to podstatný rozdiel oproti iným agendám okresných úradov, kde ich integrovanie v rámci okresného úradu má opodstatnenie aj naďalej pre priamy styk s užívateľmi týchto služieb z radov občanov. Navrhovaná zmena je zároveň v súlade s myšlienkou „integrovaného úradu“, keďže sa navrhuje zachovanie sídla úradov v priestoroch ministerstva vnútra. Vzhľadom na to, že táto agenda, až na zanedbateľný počet výnimiek, nie je určená bežnej verejnosti, nebude to znamenať zhoršenie prístupu verejnosti k poskytovaným službám štátu na úseku školstva.

Podstatnou skutočnosťou pre návrh je aj to, že viaceré administratívne a riadiace činnosti v oblasti regionálneho školstva sú v praxi komplikované pre výskyt duplicít medzi obomi ministerstvami, najmä čo sa týka metodického usmerňovania a zabezpečovania fungovania inštitúcií, ktorých zriaďovateľom je okresný úrad v sídle kraja, avšak vecne prislúchajú ministerstvu školstva (špeciálne základné a stredné školy, špeciálne-výchovné zariadenia, atď.).
Vo vzťahu k financovaniu je dôvodom pre zmenu neprehľadnosť a komplikovanosť finančných tokov zo štátu na školy a školské zariadenia, keďže v súčasnosti je financovanie v oblasti školstva predmetom dvoch rozpočtových kapitol, dvoch rezortných informačných systémov, často dvojitej administratívy, čo platí aj pre „spätný tok“ – napríklad žiadosti o úpravy rozpočtu.

Vyčlenenie odboru školstva z pôsobnosti okresných úradov má na základe uvedených skutočností za cieľ zlepšiť fungovanie miestnej štátnej školskej správy, a to nielen z pohľadu ministerstva školstva, ale aj ministerstva vnútra, ktoré tak nebude zaťažované touto špecifickou agendou a osobitým režimom zabezpečovania finančných tokov rôznym subjektom.

Navrhuje sa návrat k modelu ôsmich orgánov štátnej správy v školstve na úrovni kraja v pôsobnosti ministerstva školstva. Týmto riešením sa prevezme súčasná agenda odborov školstva okresných úradov v sídle kraja bez zmien v obsahu tejto agendy. Je nevyhnutný krok ako k prevzatiu zriaďovateľských pôsobností pri niektorých druhoch škôl a školských zariadení (najmä vo vzťahu k deťom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami) a k zjednoteniu a sprehľadneniu financovania regionálneho školstva pod jedno ministerstvo, tak aj k odstráneniu doterajších obmedzení v praktickom výkone činnosti okresných úradov, odborov školstva spôsobených práve dvojkoľajným systémom riadenia so všetkými vymenovanými negatívami takého modelu. Zároveň tento krok vytvorí predpoklad, aby v priebehu roku 2021 v súlade s Programovým vyhlásením vlády v rámci zlučovania priamo-riadených organizácií ministerstva školstva, boli všetky regionálne pracoviská týchto organizácií integrované do jedného strešného pracoviska zabezpečujúceho kompletnú agendu v oblasti školstva.

Vzhľadom na začiatok rozpočtového roka sa navrhuje účinnosť od 1. 1. 2021.

Sprievodná dokumentácia TU.

 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov