Plány pre výzvy v cestnej doprave a inteligentnej mobilite
Dňa 29.07.2021 bol v MPK zverejnený Dlhodobý plán a pre adresovanie výziev v cestnej doprave a inteligentnej mobilite na roky 2021 – 2030 a Akčný plán pre adresovanie výziev v cestnej doprave a inteligentnej mobilite na roky 2021 – 2025.
Právny stav k: 29.07.2021
Dlhodobý plán je prierezovým dokumentom, ktorý prepája orgány verejnej správy a určuje smerovanie inteligentnej mobility SR v strednodobom časovom horizonte (10 rokov). Prostredníctvom svojich cieľov zabezpečí kroky potrebné k nastaveniu strategického smerovania inteligentnej mobility SR, ktorými bude usmerňovať a zjednocovať celý proces postupov prípravy, tvorby a implementácie kľúčových riešení inteligentnej mobility v prostredí cestnej infraštruktúry SR a zároveň umožní samotnú existenciu a prevádzku prvkov, ktoré inteligentnú mobilitu tvoria.
Inteligentná mobilita má zároveň odstrániť doteraz vyskytujúce sa nedostatky v tejto oblasti, a to pomocou zvýšenia kvality, efektívnosti, bezpečnosti a plynulosti prepravy osôb a tovarov na území SR s ohľadom na znižovanie negatívnych dopadov dopravy na životné prostredie.[1]
Oblasť inteligentnej mobility je inovatívny a dynamický koncept organizácie dopravnej infraštruktúry, ktorý pomáha zefektívniť prepravu osôb a tovarov s využitím moderných technológií na báze neustáleho zberu, analýzy a vyhodnocovania dát z prostredia cestnej infraštruktúry v reálnom čase. Implementáciou inteligentnej mobility do každodenného života sa šetria náklady a čas všetkých obyvateľov krajiny a zároveň sa znižuje záťaž na životné prostredie.
Prostredníctvom zdieľania dát z vozidiel, cestnej infraštruktúry a integrovaných dopravných systémov, budú mať dopravné zložky ako aj bežní používatelia v premávke, vždy aktuálne informácie o obmedzeniach, časových údajoch a celkovom dianí na požadovaných cestných úsekoch.
Významné sú aj ďalšie prínosy inteligentnej mobility ako napr. zvyšovanie atraktivity dopravy pre investorov, alebo znižovanie počtu vozidiel na cestách v rámci individuálnej osobnej dopravy v prospech verejnej osobnej dopravy.
MPK do: 11.08.2021
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Prílohou je implementačný dokument Akčný plán, ktorý prostredníctvom navrhovaných opatrení reflektuje kroky vedúce k naplneniu dlhodobých cieľov v strednodobom časovom horizonte (5 rokov).