Podpora rómskych komunít
Dňa 22.03.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Novela bola schválená z dôvodu prechodu pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity pod Úrad vlády SR. Novelou sa robí niekoľko zmien na základe aplikačnej praxe a integračných potrieb marginalizovaných rómskych komunít, najmä doplnenie nových dotačných titulov.
Po novom možno poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády SR na príslušný rozpočtový rok aj na podporu sociálnych a kultúrnych potrieb a riešenia mimoriadne nepriaznivých situácií rómskej komunity. Zavádza sa tak ďalší účel, na ktorý je možné poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády SR.
Účel dotácie
Uvedenú dotáciu možno poskytnúť na:
- podporu vzniku a činnosti komunitných centier,
- obstaranie obecných bytov na komunitnom participatívnom systéme,
- zabezpečenie technickej vybavenosti v osídleniach s marginalizovanými rómskymi komunitami, opravu a rekonštrukciu obecných bytov, projektovú dokumentáciu k bytom nižšieho štandardu a výstavbu skladov paliva k bytom nižšieho štandardu,
- podporu vzdelávania a výchovy vrátane rozvoja finančnej gramotnosti, mediálnej gramotnosti a počítačovej gramotnosti,
- podporu zamestnateľnosti, zamestnanosti a umiestňovania na trh práce,
- podporu umeleckej tvorby a kultúrnych aktivít,
- podporu športových aktivít,
- podporu ochrany verejného poriadku, rómskych občianskych hliadok, komunitných peších hliadok, miestnych občianskych poriadkových služieb, susedských akčných skupín, domovníkov, asistentov samosprávy, zlepšovania občianskeho spolužitia, mediácie a scitlivovania verejnej mienky,
- tvorbu a ochranu životného prostredia a ochranu zdravia obyvateľov rómskych komunít,
- podporu tvorby a zverejňovania analytických a hodnotiacich štúdií,
- podporu odstraňovania havarijných stavov obydlí vzniknutých najmä v dôsledku živelných pohrôm, pôsobenia prírodných živlov alebo požiarov,
- podporu zásobovania dodávkami elektrickej energie, tepelnej energie, paliva alebo vody určenej na ľudskú spotrebu v prípadoch ohrozujúcich ľudský život a ľudské zdravie, osobitne v situáciách pôsobenia nepriaznivých vplyvov vonkajšieho životného prostredia alebo nepriaznivých poveternostných vplyvov,
- podporu vysporiadania vlastníckych vzťahov k obydliam a k pozemkom, na ktorých sa tieto obydlia nachádzajú, alebo na nákup pozemkov obcou určených na výstavbu nových obydlí,
- podporu prioritných politík a cieľov aktuálnej Stratégie SR pre integráciu Rómov,
- financovanie projektov na základe priorít Vlády SR vo vzťahu k rómskym komunitám a úloh vyplývajúcich z programového vyhlásenia Vlády SR alebo verejných politík a verejných stratégií SR, ktorých cieľom je odstránenie znevýhodnenia Rómov najmä v oblasti rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie, prístupu k službám, zapájania sa do verejných politík zameraných na reprezentatívne presadzovanie potrieb marginalizovaných rómskych komunít, osobitne vo vzťahu k orgánom verejnej správy,
- podporu implementácie záväzkov a odporúčaní vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o ľudských právach a základných slobodách, ktoré majú prednosť pred zákonom,
- odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí, najmä ohrozenia verejného zdravia, na opatrenia krízovej intervencie vrátane núdzového zásobovania alebo na znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu financovaných v samostatnom programe,
- podporu pôdohospodárskej výroby, výrobných činností a služieb s cieľom zlepšenia základných funkcií, životných podmienok a sebestačnosti urbanistických sídiel marginalizovaných rómskych komunít.
Uvedenú dotáciu možno po novom poskytnúť aj registrovanému sociálnemu podniku.
Spôsob poskytovania dotácii
Precizuje sa ustanovenie § 6 vzhľadom na regulačnú pôsobnosť iných zákonov.[1] V súlade so znižovaním administratívnej záťaže sa upravuje rozsah dokumentácie, ktorú musí žiadateľ predkladať poskytovateľovi dotácie písomne.
V novom odseku 5 sa upravuje osobitný režim poskytovania dotácií ku konkrétnym dotačným titulom, ktoré je možné vyhlásiť a poskytnúť mimo výzvy, a osobitný režim dotácií na odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí, najmä ohrozenia verejného zdravia, na opatrenia krízovej intervencie vrátane núdzového zásobovania alebo na znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu financovaných podľa osobitného predpisu v samostatnom programe.
Osobitné ustanovenia v mimoriadnom období
Do zákona sa dopĺňa nový § 6a, ktorý ustanovuje formu všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým môže Vláda SR upraviť v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu alebo na obdobie bezprostredne po ňom sumu dotácie, jej bližší účel, spôsob jej poskytnutia, podmienky jej opakovaného poskytnutia v rozpočtovom roku a podrobnejší postup pri jej zúčtovaní.
Rozsah zverejňovaných informácii
V § 8 ods. 1 sa mení rozsah zverejňovaných informácii, ktoré Úrad Vlády SR zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup. Ide o tieto informácie:
a) úplné znenia všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti,
b) najmenej 45 dní pred termínom predkladania žiadostí výzvu na predkladanie žiadostí, ktorá obsahuje najmä:
1. základný cieľ a kritériá, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať žiadosti,
2. formulár žiadosti, popis projektu a štruktúrovaný rozpočet v elektronickej podobe a ďalšie formuláre a prílohy podľa povahy výzvy,
3. okruh oprávnených subjektov,
4. disponibilný objem zdrojov na danú výzvu,
5. najnižšiu a najvyššiu výšku jednej dotácie,
6. zloženie komisie; to neplatí, ak žiadosť vyhodnocuje úrad vlády podľa 6 ods. 5 tretej vety,
7. návrh zmluvy o poskytnutí dotácie,
c) všetky schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých zdrojov vrátane dátumu schválenia, výšky a účelu dotácie a identifikácie konečného prijímateľa dotácie, a to do 30 dní od schválenia žiadosti,
d) všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 30 dní od neschválenia žiadosti,
e) vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií.
Účinnosť: 01.05.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] napr. zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente), zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii)