Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Podpora rómskych komunít

Dňa 22.03.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky. Novela bola schválená z dôvodu prechodu pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity pod Úrad vlády SR. Novelou sa robí niekoľko zmien na základe aplikačnej praxe a integračných potrieb marginalizovaných rómskych komunít, najmä doplnenie nových dotačných titulov.

 

Po novom možno poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády SR na príslušný rozpočtový rok aj na podporu sociálnych a kultúrnych potrieb a riešenia mimoriadne nepriaznivých situácií rómskej komunity. Zavádza sa tak ďalší účel, na ktorý je možné poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády SR.

Účel dotácie

Uvedenú dotáciu možno poskytnúť na:

  1. podporu vzniku a činnosti komunitných centier,
  2. obstaranie obecných bytov na komunitnom participatívnom systéme,
  3. zabezpečenie technickej vybavenosti v osídleniach s marginalizovanými rómskymi komunitami, opravu a rekonštrukciu obecných bytov, projektovú dokumentáciu k bytom nižšieho štandardu a výstavbu skladov paliva k bytom nižšieho štandardu,
  4. podporu vzdelávania a výchovy vrátane rozvoja finančnej gramotnosti, mediálnej gramotnosti a počítačovej gramotnosti,
  5. podporu zamestnateľnosti, zamestnanosti a umiestňovania na trh práce,
  6. podporu umeleckej tvorby a kultúrnych aktivít,
  7. podporu športových aktivít,
  8. podporu ochrany verejného poriadku, rómskych občianskych hliadok, komunitných peších hliadok, miestnych občianskych poriadkových služieb, susedských akčných skupín, domovníkov, asistentov samosprávy, zlepšovania občianskeho spolužitia, mediácie a scitlivovania verejnej mienky,
  9. tvorbu a ochranu životného prostredia a ochranu zdravia obyvateľov rómskych komunít,
  10. podporu tvorby a zverejňovania analytických a hodnotiacich štúdií,
  11. podporu odstraňovania havarijných stavov obydlí vzniknutých najmä v dôsledku živelných pohrôm, pôsobenia prírodných živlov alebo požiarov,
  12. podporu zásobovania dodávkami elektrickej energie, tepelnej energie, paliva alebo vody určenej na ľudskú spotrebu v prípadoch ohrozujúcich ľudský život a ľudské zdravie, osobitne v situáciách pôsobenia nepriaznivých vplyvov vonkajšieho životného prostredia alebo nepriaznivých poveternostných vplyvov,
  13. podporu vysporiadania vlastníckych vzťahov k obydliam a k pozemkom, na ktorých sa tieto obydlia nachádzajú, alebo na nákup pozemkov obcou určených na výstavbu nových obydlí,
  14. podporu prioritných politík a cieľov aktuálnej Stratégie SR pre integráciu Rómov,
  15. financovanie projektov na základe priorít Vlády SR vo vzťahu k rómskym komunitám a úloh vyplývajúcich z programového vyhlásenia Vlády SR alebo verejných politík a verejných stratégií SR, ktorých cieľom je odstránenie znevýhodnenia Rómov najmä v oblasti rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie, prístupu k službám, zapájania sa do verejných politík zameraných na reprezentatívne presadzovanie potrieb marginalizovaných rómskych komunít, osobitne vo vzťahu k orgánom verejnej správy,
  16. podporu implementácie záväzkov a odporúčaní vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o ľudských právach a základných slobodách, ktoré majú prednosť pred zákonom,
  17. odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí, najmä ohrozenia verejného zdravia, na opatrenia krízovej intervencie vrátane núdzového zásobovania alebo na znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu financovaných v samostatnom programe,
  18. podporu pôdohospodárskej výroby, výrobných činností a služieb s cieľom zlepšenia základných funkcií, životných podmienok a sebestačnosti urbanistických sídiel marginalizovaných rómskych komunít.

Uvedenú dotáciu možno po novom poskytnúť aj registrovanému sociálnemu podniku.

Spôsob poskytovania dotácii
Precizuje sa ustanovenie § 6 vzhľadom na regulačnú pôsobnosť iných zákonov.[1] V súlade so znižovaním administratívnej záťaže sa upravuje rozsah dokumentácie, ktorú musí žiadateľ predkladať poskytovateľovi dotácie písomne.

V novom odseku 5 sa upravuje osobitný režim poskytovania dotácií ku konkrétnym dotačným titulom, ktoré je možné vyhlásiť a poskytnúť mimo výzvy, a osobitný režim dotácií na odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí, najmä ohrozenia verejného zdravia, na opatrenia krízovej intervencie vrátane núdzového zásobovania alebo na znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu financovaných podľa osobitného predpisu v samostatnom programe.

Osobitné ustanovenia v mimoriadnom období
Do zákona sa dopĺňa nový § 6a, ktorý ustanovuje formu všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým môže Vláda SR upraviť v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu alebo na obdobie bezprostredne po ňom sumu dotácie, jej bližší  účel, spôsob jej poskytnutia, podmienky jej opakovaného poskytnutia v rozpočtovom roku a podrobnejší postup pri jej zúčtovaní.

Rozsah zverejňovaných informácii

V § 8 ods. 1 sa mení rozsah zverejňovaných informácii, ktoré Úrad Vlády SR zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup. Ide o tieto informácie:

   a) úplné znenia všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich poskytovanie dotácií v jeho pôsobnosti,
   b) najmenej 45 dní pred termínom predkladania žiadostí výzvu na predkladanie žiadostí, ktorá obsahuje najmä:

       1. základný cieľ a kritériá, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať žiadosti,
       2. formulár žiadosti, popis projektu a štruktúrovaný rozpočet v elektronickej podobe a ďalšie formuláre a prílohy podľa povahy výzvy,
       3. okruh oprávnených subjektov,
       4. disponibilný objem zdrojov na danú výzvu,
       5. najnižšiu a najvyššiu výšku jednej dotácie,
       6. zloženie komisie; to neplatí, ak žiadosť vyhodnocuje úrad vlády podľa 6 ods. 5 tretej vety,
       7. návrh zmluvy o poskytnutí dotácie,

  c) všetky schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých zdrojov vrátane dátumu schválenia, výšky a účelu dotácie a identifikácie konečného prijímateľa dotácie, a to do 30 dní od schválenia žiadosti,
   d) všetky neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 30 dní od neschválenia žiadosti,
   e) vyhodnotenie výsledkov už poskytnutých dotácií.

Účinnosť: 01.05.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] napr. zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente), zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii)

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov