Poplatok za množstevný zber
Dňa 15.07.2022 bol v MPK zverejnený návrh poslancov NRSR na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorý reaguje na požiadavky aplikačnej praxe a na podnety obcí a miest Slovenska. Novela zákona bude mať priamy dopad na samosprávu.
Cieľom je vytvorenie legislatívneho rámca pre určenie miestneho poplatku za komunálny odpad, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Uvedená zmena sa navrhuje realizovať v nadväznosti skôr prijatú legislatívnu úpravu v zákone o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť.
K možnosti zavedenia váženého množstvového zberu komunálneho odpadu sa viaže aj zavedenie vyrubenia preddavku na poplatok správcom poplatku a následným zúčtovaním preddavku so skutočnými nákladmi obce na zber a likvidáciu odpadu spolu s prípadnými nárokmi poplatníka na úľavy z poplatku, ktoré obec prijala vo VZN.
Navrhuje sa nanovo definovať § 78 odsek 1, podľa ktorého obec ustanovuje sadzby poplatku pre paušálny poplatok, nevážený množstvový zber komunálneho odpadu a vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu. Sadzby sa upravujú a zaokrúhľujú tak, aby bolo zo zákona dostupné dostatočné rozpätie pre obce na krytie nákladov obcí na zber a likvidáciu odpadu, najmä v súvislosti so zvyšovaním poplatku za uloženie odpadu na skládkach pre obce s nízkou mierou separácie odpadu, ako aj nákladmi na zberové spoločnosti. Navrhovanou úpravou rozpätia sadzieb sa nemenia sadzby pre poplatníkov, tie nastanú až samotnou úpravou VZN obce.
Samostatne sa navrhuje v zákone stanoviť rozsah sadzby preddavku na poplatok pri váženom množstvovom zbere komunálneho odpadu. Sadzba preddavku na poplatok sa použije len pri výpočte preddavkov na poplatok v bežnom zdaňovacom období, počas ktorého sa vykonáva vážený množstvový zber (nie pri určení konečnej výšky poplatku podľa skutočných nákladov obce na zber a likvidáciu komunálneho odpadu a zohľadnení nárokov na úľavy z poplatku).
Navrhuje sa samostatný paragraf (§ 79a) pre určenie poplatku za vážený množstvový zber komunálneho odpadu. Cieľom tohto paragrafu je definovať spôsob výpočtu preddavku na poplatku a definovať postup, akým obec zúčtuje uhradené preddavky na poplatku so skutočnými nákladmi obce na vážený množstvový zber komunálneho odpadu a nárokmi na úľavy z poplatku.
V súvislosti so zavedením legislatívneho rámca pre vážený množstvový zber sa navrhuje spresniť aj ustanovenia o vrátení, znížení alebo odpustení poplatku. „Úľavy“ na poplatku z dôvodu nezdržiavania sa na území obce a vrátenie zaplateného poplatku sa budú podobne ako doposiaľ vzťahovať na paušálny poplatok a poplatok za nevážený množstvový zber.
Upravuje sa splnomocňovacie ustanovenie pre obce. Navrhuje sa doplniť do povinnosti obce v prípade ustanovenia hodnoty koeficientu uvádzať ho vo všeobecne záväznom nariadení len v tom prípade, že obec zavedie na svojom území sadzbu poplatku za osobu a kalendárny deň.
Zároveň sa spresňuje splnomocnenie pre obce v prípade drobného stavebného odpadu, aby ustanovila spôsob zaplatenia poplatku, pretože drobný stavebný odpad sa odovzdáva na zbernom dvore a platí ho len ten poplatník, ktorý ho vytvorí. Obec takto má možnosť prijať si vlastný vyhovujúci spôsob vyberania poplatku za drobný stavebný odpad.
Predpokladaná účinnosť od: 01.11.2022
MPK končí: 05.08.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová