Rozsiahla novela zákona o finančnej kontrole
Dňa 21.03.2025 bol do MPK predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole. Ide o rozsiahlu novelu, ktorá predovšetkým kladie dôraz na komplexnú úpravu vnútorného kontrolného systému orgánu verejnej správy, nanovo upravuje druhy a postupy vykonávania finančnej kontroly a zrušuje Úrad vládneho auditu. Jeho pôsobnosť podľa doterajších predpisov prechádza 1. januára 2026 na Ministerstvo financií SR.
Precizovanie pojmov:
Navrhuje sa precizovanie pojmu finančná kontrola, aby bolo zrejmé, že finančná kontrola sa vykonáva vo všetkých fázach finančnej operácie, to znamená, že pred jej uskutočnením, teda už počas prípravy finančnej operácie je potrebné vykonať finančnú kontrolu, taktiež aj v jej priebehu a až do konečného vysporiadania, zúčtovania, dosiahnutia a udržania výsledku a cieľa finančnej operácie alebo jej časti.
V definícii finančnej operácie sa nahrádzajú slová poskytnutie a použitie slovom vynaloženie z dôvodu jeho širšieho významu, pričom ide o akékoľvek vynaloženie verejných financií, t. j. použitie verejných financií na úhradu dodaných tovarov, prác alebo služieb, poskytnutie verejných financií formou príspevku, dotácie alebo grantu a podobne.
Navrhuje sa precizovať a zjednotiť pojmy hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť.
Kompetencie Ministerstva financií:
Ministerstvo financií SR bude môcť hodnotiť kvalitu nastavenia a funkčnosti vnútorného kontrolného systému. vykonávanie vnútorného auditu a vládneho auditu. Zároveň dochádza k rozšíreniu kompetencií Ministerstva financií SR v oblasti rozhodovania o porušení finančnej disciplíny a ukladania a vymáhania odvodov, penále a pokút za porušenie finančnej disciplíny.
Vnútorný kontrolný systém:
Novo navrhované znenie § 4 obsahuje požiadavky na orgán verejnej správy vytvoriť, rozvíjať a udržiavať funkčný vnútorný kontrolný systém, a zároveň obsahuje kritériá, ktoré je potrebné naplniť na to, aby sa vnútorný kontrolný systém považoval za dostatočný.
Návrhom zákona sa taktiež ustanovuje povinnosť pre orgány verejnej správy, aby vzájomne spolupracovali a koordinovali svoje činnosti s cieľom predchádzať neodôvodenému súbehu kontrol, a aby zdieľali výsledky svojej činnosti a spoliehali sa na ich závery, ak je to možné. Hlavným cieľom je, aby sa v tom istom subjekte nevykonávala naraz kontrola alebo audit rôznymi subjektmi.
V rámci navrhovaného ustanovenia § 5 sú exaktne uvedené povinnosti orgánu verejnej správy v súvislosti s finančným riadením, a to povinnosť zodpovedne plánovať a rozpočtovať, riadiť riziká, vykonávať finančnú kontrolu, realizovať finančnú operáciu iba v prípade, ak je v súlade so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4, účtovať v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z., viesť spoľahlivé výkazníctvo, vytvárať a uchovávať overiteľný záznam o každej finančnej operácii alebo jej časti, ochraňovať svoj majetok.
Upravuje sa vykonávanie vnútorného auditu.
Finančná kontrola:
Vypúšťa sa delenie finančnej kontroly na základnú, administratívnu a finančnú kontrolu na mieste. Podľa novej právnej úpravy pôjde vždy len o finančnú kontrolu, bez ďalšieho označenia so zachovaním povinnosti overovať v rámci finančnej kontroly súlad každej finančnej operácie alebo jej časti so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z.
Z dôvodu aplikačnej praxe sa precizuje, že finančná kontrola má byť vykonávaná všetkými zamestnancami, ktorí sa v rozsahu svojej pôsobnosti podieľajú na overovaní súladu finančnej operácie s § 6 ods. 4, a teda zodpovedajú, z hľadiska svojej vecnej pôsobnosti, za to, že finančná operácia alebo jej časť spĺňa všetky podmienky pre to, aby mohla byť realizovaná, teda zodpovedajú za jej súlad so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4. Stále platí, že sú to prioritne zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie. Finančnú kontrolu vykonávajú všetky osoby, ktoré podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu orgánu verejnej správy v rozsahu svojej pôsobnosti overujú a zodpovedajú za súlad finančnej operácie alebo jej časti s podmienkami ustanovenými v § 6 ods. 4. Zostáva zachovaná povinnosť, že finančnú kontrolu musia vykonať vždy minimálne dve osoby (kontrola štyroch očí).
Orgán verejnej správy upraví výkon finančnej kontroly vnútorným predpisom.
V rámci zjednodušovania systému finančnej kontroly sa navrhuje vypustiť povinnosť deklarovať vykonanie finančnej kontroly zodpovednými zamestnancami osobitnými výrokmi (finančnú operáciu je možné/nie je možné vykonať a pod.). Akékoľvek vyjadrenie súhlasu s vykonaním alebo pokračovaním finančnej operácie alebo jej časti sa bude považovať za vykonanie finančnej kontroly.
Osobitne sa v novonavrhovanom § 8 upravujú situácie, kedy dochádza k poskytovaniu verejných financií, a teda vzniká vzťah medzi poskytovateľom a prijímateľom verejných financií. Účelom tejto osobitnej úpravy finančnej kontroly je najmä zabezpečiť, aby mal prijímateľ verejných financií v čase výkonu finančnej kontroly možnosť uplatniť „opravný prostriedok“ (námietky) voči zisteniam orgánu verejnej správy, ktoré sú v jeho neprospech, teda je to situácia, kedy orgán verejnej správy nemôže poskytnúť na základe vykonanej finančnej kontroly verejné financie v sume, na ktorú má prijímateľ právny nárok.
Proces výkonu finančnej kontroly:
Precizuje sa oprávnenie oprávnenej osoby a povinnosť povinnej osoby vyžadovať/zabezpečiť prístup do informačných systémov povinnej osoby. Vzhľadom na zvyšujúci sa trend elektronizácie procesov v organizáciách, je potrebné pokryť finančnou kontrolou a auditom aj túto oblasť, čím sa a umožní ich riadny výkon.
Z dôvodu aplikačnej praxe, kedy sa pracuje pri výkone finančnej kontroly a auditu aj s kópiami dokladov, ktoré sa nepovažujú za originály alebo úradne overené kópie, sa ustanovuje, že oprávnená osoba je oprávnená vyžadovať od povinnej osoby písomné potvrdenie o úplnosti a hlavne pravdivosti predloženej dokumentácie v rámci finančnej kontroly a auditu a povinná osoba bude povinná takéto písomné potvrdenie vydať, aby sa nestávalo, že povinná osoba bude pri výkone finančnej kontroly alebo auditu predkladať nepravdivú dokumentáciu, ktorá nezodpovedá originálu.
Vypúšťa sa inštitútu prerokovania, ktorý podľa dôvodovej správy predlžoval proces výkonu auditu, jeho výsledky neboli pre povinnú osobu záväzné a povinná osoba v mnohých prípadoch nesprávne interpretovala, že prerokovanie skutočností predstavuje oficiálne námietkové konanie.
Pokiaľ sa finančnou kontrolou podľa § 8 (t. j. finančnou kontrolou, ktorá sa vykonáva vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti, ktorou je poskytnutie verejných financií) nezistia nedostatky, ktoré majú vplyv na poskytnutie verejných financií, z finančnej kontroly sa nevypracúva návrh správy/návrh čiastkovej správy a správa/čiastková správa.
Upravuje sa jedna z náležitostí návrhu správy/návrhu čiastkovej správy, čiastkovej správy/správy z vykonaného auditu, a to náležitosť týkajúca sa podpisovania uvedených dokumentov, tak že bude postačovať, ak návrh správy/návrh čiastkovej správy, čiastkovú správu/správu z vykonaného auditu podpíše zamestnanec poverený vedením auditu. Uvedená úprava však nezbavuje ostatných zamestnancov oprávnenej osoby a prizvanej osoby, ktorí vykonali audit svojej zodpovednosti za vykonané overenie v rámci auditu. V prípade finančnej kontroly zostáva zachované, že v prípadoch hodných osobitného zreteľa postačuje, ak sú výsledné dokumenty podpísané aspoň jednou z osôb, ktorá vykonala finančnú kontrolu.
Dopĺňa sa, že k návrhom odporúčaní na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku sa bude uvádzať aj opis možných rizík. Ide o riziká, ktoré môžu vzniknúť, ak nedôjde k náprave nežiadúceho stavu, t. j. k náprave nedostatku a odstráneniu príčin jeho vzniku. Zároveň sa precizuje, že námietky sa podávajú v prípade zistených nedostatkov k ich pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti.
Pre zefektívnenie vykonávania finančnej kontroly podľa § 9, ktorá je fakultatívnou kontrolou alebo auditu sa ustanovuje možnosť pre oprávnenú osobu, pred ich prípadným vykonaním, vykonať úkony, ktorých cieľom je zaobstaranie dokumentácie, informácií a iných podkladov, aby oprávnená osoba mohla posúdiť, či ich je vôbec potrebné začať. O výsledku tohto posúdenia, teda o vykonaných úkonoch sa vypracuje záznam, v ktorom sa na základe predložených podkladov zhodnotí, či je potrebné finančnú kontrolu podľa § 9 alebo audit vykonať. Navrhované ustanovenie vychádza z aplikačnej praxe a má eliminovať nadbytočnú záťaž povinných osôb v prípadoch, kedy sa v rámci úkonov predchádzajúcich výkonu finančnej kontroly alebo auditu nepreukáže potreba ich vykonania.
Upravujú sa aj sankcie za porušenie ustanovení zákona o finančnej kontrole.
Prechodné ustanovenia
V rámci prechodných ustanovení sa upravuje, že finančná kontrola a audit začaté a neukončené do 31. decembra 2025 sa dokončia podľa zákona č. 357/2015 Z. z. v znení účinnom do 31. decembra 2025. Na konania o uložení pokuty podľa § 28 za porušenia povinností, ku ktorým došlo pred 1. januárom 2026, sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 357/2015 Z. z. v znení účinnom do 31. decembra 2025.
Konania o uložení pokuty podľa § 28 začaté Úradom vládneho auditu dokončí ministerstvo financií a právne účinky úkonov, ktoré v konaní nastali pred 1. januárom 2026, zostávajú zachované. Konanie podľa osobitných predpisov neukončené do 31. decembra 2025 Úradom vládneho auditu dokončí ministerstvo financií, pričom právne účinky úkonov, ktoré v konaní nastali pred 1. januárom 2026, zostávajú zachované.
V súvislosti s návrhom novely zákona o finančnej kontrole sa navrhuje aj novelizácia ďalších právnych predpisov, a to predovšetkým z dôvodu zrušenia Úradu vládneho auditu a zjednotenia postupov pri výkone finančnej kontroly, napr.:
- Zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde
- Zákon č. 284/2014 Z. z. o Fonde na podporu umenia
- Zákon č 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov
- Zákon č. 323/2015 Z. z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov
- Zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín
- Zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu
- Zákon č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie
- Zákon č. 196/2023 Z. z. o Európskom hlavnom meste kultúry.
MPK končí: 10.04.2025