Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Rozsiahla novela zákona o sociálnych službách

Dňa 24.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Novelou sa zavádza zvýšenie finančnej podpory neverejných poskytovateľov sociálnych služieb, zavedenie registra sociálnych služieb a iné významné zmeny, ktoré budú platiť už od 31.12.2021.

 

Informačný systém a register sociálnych služieb
Pristupuje sa k zmene doterajšieho registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným vyšším územným celkom (ďalej ako „VÚC vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy podľa miesta jej poskytovania, čím sa reaguje na problémy aplikačnej praxe pri vedení registra podľa doterajšej právnej úpravy, a súčasne sa zabezpečuje efektívnosť a zrozumiteľnosť vedenia tohto registra pre verejnosť.

Zároveň sa v záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách v informačnom systéme upravuje obsah a rozsah vybraných evidencií, ktoré v ňom budú vedené a súčasne sa zavádza nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby - evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou, čím sa vytvárajú právne podmienky pre získavanie relevantných údajov o reálnom dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.

Finančné príspevky obcí a VÚC pre neverejných poskytovateľov
Precizuje sa právna úprava vzniku povinnosti obce a VÚC poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby.

Novela vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe, jasne ustanovuje právnu možnosť pre odkázanú fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom, avšak bez finančnej podpory z verejných prostriedkov (t. j. bez finančného príspevku na prevádzku poskytovanej sociálnej služby (ďalej ako „FPP“), resp. pri domácej opatrovateľskej službe, aj bez finančného príspevku pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy (ďalej ako „FPO“), kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby neverejným poskytovateľom, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. 

Aj ak to v konkrétnom čase rozpočtové možnosti samosprávy neumožňujú (nemá vo svojom rozpočte vyčlenenú dostatočnú sumu finančných prostriedkov), je obec povinná v rozsahu svojej pôsobnosti doručenú písomnú žiadosť odkázanej fyzickej osoby o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby zaradiť do poradia, a tejto žiadosti vyhovieť na základe vopred určených a zverejnených podrobností vedenia tohto poradia uspokojovania žiadostí.[1]

V záujme odstránenia nesprávnej interpretačnej praxe vzniku povinnosti obce a VÚC poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnej služby finančný príspevok na spolufinancovanie sociálnej služby (FPP a FPO) podľa ustanovení § 75 ods. 1 až 4, sa preto odstraňuje z ich slovného znenia podmienenosť vzniku tejto povinnosti, predchádzajúcim požiadaním neverejného poskytovateľa sociálnej služby príslušnou obcou a VÚC o poskytovanie tejto sociálnej služby pre odkázanú fyzickú osobu.

Novelou sa zabezpečuje na rovnakom základe na jednej strane prístup  fyzických osôb, ktoré sú odkázané na sociálnu službu, k spolufinancovaniu im  poskytovanej sociálnej služby neverejnými poskytovateľmi tejto sociálnej služby z rozpočtu príslušnej  obce a VÚC, a na druhej strane tým zrovnoprávnenie poskytovateľov sociálnych služieb v prístupe k verejným prostriedkom na spolufinancovanie nimi poskytovanej sociálnej služby vo verejnom záujme.

Ak fyzická osoba, ktorá je odkázaná na sociálnu službu v zariadení pobytovej sociálnej služby v zariadení pre seniorov alebo v zariadení opatrovateľskej služby, a ktorej sa k 31. decembru 2021 poskytuje pobytová sociálna služba v tomto zariadení bez finančnej podpory, doručí po 31. decembri 2021 obci písomnú žiadosť o zabezpečenie poskytovania pobytovej sociálnej služby v uvedených zariadeniach, obec poskytne za podmienok ustanovených týmto zákonom neverejnému poskytovateľovi pobytovej sociálnej služby, v zariadení ktorého si táto fyzická osoba vybrala, finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby na rozpočtový rok 2022 na túto fyzickú osobu vo výške:

  1. od 1200 eur do výšky určenej podľa § 77 v znení účinnom od 1. januára 2022,
  2. určenej podľa 77 v znení účinnom od 1. januára 2022, ak je takto určená výška finančného príspevku nižšia ako 1200 eur.

Uvedené prechodné ustanovenie vytvára právne podmienky na finančnú udržateľnosť kontinuity poskytovanej pobytovej sociálnej služby v rozpočtovom roku 2022 v zariadeniach pre seniorov a v zariadeniach opatrovateľskej služby doterajším prijímateľom týchto sociálnych služieb bez finančnej podpory jej poskytovania z rozpočtu obce (vrátane tzv. samoplatcov), ak príslušnú obec požiadajú o zabezpečenie tejto sociálnej služby s finančnou podporou jej poskytovania poskytovaním FPP.

Vzhľadom na problémy interpretačnej a aplikačnej praxe najmä zo strany obcí, sa explicitne ustanovuje právna možnosť pre fyzickú osobu, ktorej sa už poskytuje sociálna služba neverejným poskytovateľom bez finančného príspevku na spolufinancovanie sociálnej služby zo strany samosprávy, kedykoľvek aj počas poskytovania tejto sociálnej služby, prejaviť svoj záujem o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby novo už s finančnou podporou jej poskytovania z verejných prostriedkov. To znamená, že fyzická osoba môže i počas poskytovania sociálnej služby požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby.

Vzhľadom na to, že aplikačná prax poukazuje na problém neposkytovania finančných príspevkov najmä zo strany obcí vo vzťahu najmä k pobytovým sociálnym službám, prechodnou dobou (rozpočtový rok 2022) sa umožňuje obci poskytnúť FPP pre fyzickú osobu, ktorá novo požiada o spolufinancovanie už poskytovanej sociálnej služby, z verejných zdrojov v zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby, najmenej vo výške 100 € na mesiac (1200 € na rozpočtový rok), najviac však vo výške určenej podľa § 77 zákona. Ak však výška FPP určená podľa § 77 zákona nebude dosahovať výšku 100 € na mesiac, tak bude viazaná § 77 zákona.[2]

Novela taktiež na základe poznatkov získaných z aplikačnej praxe, obsahuje aj úpravu:

  1. podmienok pri poskytovaní vybraných druhov sociálnych služieb v časti vymedzenia vecného obsahu a povinného rozsahu poskytovaných alebo zabezpečovaných odborných činností v rámci sociálnej služby,
  2. posudzovania plnenia podmienok regulácie počtu miest v zariadeniach sociálnych služieb,
  3. vybraných podmienok súvisiacich s registráciou sociálnej služby,
  4. obsahových náležitostí zmluvy o iných činnostiach poskytovaných v rámci sociálnej služby a podmienok jej uzatvárania a
  5. kvalifikačných predpokladov potrebných na vykonávanie vybraných pracovných činností v oblasti sociálnych služieb.

Prijaté zmeny sledujú zabezpečiť jednoznačnosť interpretácie právnej úpravy a posilnenie plnenia účelu poskytovaných sociálnych služieb.

Poskytovateľ sociálnej služby je taktiež po novom povinný spolupracovať pred začatím poskytovania pobytovej formy sociálnej služby v zariadení s centrom pre deti a rodiny a fyzickou osobou so zdravotným postihnutím, pre ktorú sa nadobudnutím jej plnoletosti skončilo vykonávanie opatrenia pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu v tomto centre pre deti a rodiny,  ak je odkázaná na poskytovanie sociálnej služby v zariadení, na účel uľahčenia jej prechodu z centra pre deti a rodiny  do zariadenia.

Poskytovanie sociálnej služby dobrovoľníkom
V zmysle novely môže aj dobrovoľník pri poskytovaní sociálnej služby vykonávať činnosť:

  1. samostatne, ak spĺňa kvalifikačné predpoklady potrebné na jej vykonávanie,
  2. pod dohľadom alebo pod dozorom zamestnanca poskytovateľa sociálnej služby, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady potrebné na jej vykonávanie, ak absolvoval zaškolenie na jej vykonávanie  poskytnuté poskytovateľom tejto sociálnej služby.

Služba včasnej intervencie
Služba včasnej intervencie sa poskytuje dieťaťu do siedmich rokov jeho veku, ak je jeho vývoj ohrozený z dôvodu zdravotného postihnutia a rodine tohto dieťaťa. Miesto poskytovania služby včasnej intervencie ambulantnou sociálnou službou po novom nemôže byť v  budove  zariadenia, v ktorej sa poskytuje celoročná pobytová sociálna služba.

Dočasné ubytovanie vo vymedzených zariadeniach
Poskytovateľ sociálnej služby, ktorý poskytuje celoročnú pobytovú sociálnu službu vo vybraných zariadeniach[3], bude môcť v súlade s podmienkami poskytnutia ubytovania, ktoré určí v prevádzkovom poriadku alebo v domácom poriadku, na prechodnú dobu poskytnúť ubytovanie pre:

  1. člena rodiny, partnera alebo fyzickú osobu, ktorú si prijímateľ sociálnej služby sám určí, a to na účel udržiavania sociálnych väzieb s rodinou, partnerom a širším spoločenským prostredím,
  2. fyzickú osobu, ktorá má záujem o poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby v tomto zariadení a je odkázaná na túto sociálnu službu, a pre jej sprevádzajúcu osobu, ktorú si táto fyzická osoba určí, a to na účel oboznámenia sa s podmienkami poskytovania sociálnej služby v  tomto zariadení pred začatím poskytovania  tejto sociálnej služby.

Definovanie zmeny miesta poskytovania sociálnej služby
Za zmenu miesta poskytovania sociálnej služby sa nebude považovať zmena, ak:

  1. je v rámci územného obvodu VÚC, v ktorom je táto sociálna služba zapísaná do registra,
  2. je vykonaná s cieľom ochrany života, zdravia alebo majetku,
  3. nepresahuje obdobie 24 mesiacov a
  4. je sociálna služba poskytovaná v priestoroch, ktoré spĺňajú hygienické podmienky zodpovedajúce účelu druhu sociálnej služby.

Príspevok v zariadeniach krízovej intervencie
Finančný príspevok na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach krízovej intervencie, teda v nocľahárni, útulku, domove na pol ceste a zariadení núdzového bývania je v sume 250 eur za mesiac a v sume 3000 eur za rok.

Účinnosť od: 31.12.2021
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Do poradia uspokojovania žiadostí o zabezpečenie sociálnej služby, a ak je toto zabezpečenie  realizované u neverejných poskytovateľov sociálnej služby, spojené aj s poskytnutím FPP a FPO.

[2] Takto určená výška FPP sa však nevzťahuje na určenie výšky tohto FPP na prijímateľov sociálnej služby, ktorým sa ku dňu účinnosti zákona poskytuje sociálna služba s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z rozpočtu samospráv podľa tohto zákona.

Určenie výšky FPP na prechodné obdobie v roku 2022 reaguje aj na nedostatok informácií o reálnom počte odkázaných osôb, pri ktorých vznikne povinnosť obce „novo“ takto poskytovanú sociálnu službu spolufinancovať, v dôsledku čoho môže nastať situácia, že na tento účel nebudú mať obce vyčlenený dostatok finančných prostriedkov na pokrytie týchto oprávnených nárokov svojich občanov, resp. neverejných poskytovateľov podľa § 77, ktorí im poskytujú sociálne služby

[3] Zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov, zariadenie opatrovateľskej služby a špecializované zariadenie. 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov