Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Rozšírenie možností stavebného úradu

Dňa 23.12.2022 bol v MPK zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon). Doterajšia úprava umožňuje spojiť územné konanie a stavebné konanie iba pre jednoduché stavby, ak sú jednoznačné podmienky ich umiestnenia. Pri ostatných stavbách tak stavebný úrad urobí za predpokladu, že podmienky na ich umiestnenie vyplývajú z územného plánu zóny.

 

Predložený návrh rozširuje rozsah možností pre spojenie územného konania o umiestnení stavby a stavebného konania pre ostatné stavby aj na podklade „územného stanoviska“ príslušného orgánu územného plánovania. Týmto krokom sa zavádza nový inštitút, pričom je v súlade s úpravou prijatou v zákone č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní pod pojmom „záväzné stanovisko“, a jeho zavedením sa už v súlade s týmto  návrhom môžu orgány územného plánovania pripraviť na jeho budúcu aplikáciu. Upravuje sa zjednodušený rozsah dokumentácie stavby pre podanie žiadosti orgánu územného plánovania o „územné stanovisko“ ako aj jeho rozsah, ktorý je obmedzený iba na vyhodnotenie súladu stavby so zámermi územného plánovania a vyhodnotenie posúdenia, či stavba nie je v rozpore s ostatnými podkladmi na posúdenie v prípade absencie územnoplánovacej dokumentácie. Zároveň sa tým obmedzuje rozsah záväzného stanoviska obce, ktoré už nebude obsahovať posúdenie súladu s územnoplánovacou dokumentáciou. 

Podnetom na jeho spracovanie a predloženie je naliehavá požiadavka na skrátenie doby prípravy stavieb, najmä doby administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb. Problematiku riešia schválené nové zákony NR SR č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákonom č. 201/2022 Z .z. o výstavbe, ale ich účinnosť je posunutá až na apríl 2024, čo z hľadiska potreby najmä plnenia úloh Plánu obnovy je nedostatočný termín. Vzhľadom na dočasnosť a naliehavosť navrhovanej úpravy nemá návrh ambíciu riešiť rozsiahlu novelu platného stavebného zákona, ani upravovať väzby na súvisiace predpisy.  

Cieľom je urýchlene vykonať legislatívne úpravy existujúcej právnej normy tak, aby sa v čo najväčšej miere využili existujúce  inštitúty, nenarušil sa priebeh konaní na stavebných úradoch a zároveň aby sa nezaviedla úprava, ktorá by bola v rozpore s už schválenými predpismi účinnými od 1.4.2024, prípadne, aby sa využili úpravy v nich prijaté, ak je to možné. 

Najefektívnejším riešením pre naplnenie účelu legislatívnej úpravy nie je čiastková úprava procesov alebo lehôt jednotlivých druhov správnych konaní, ale  ich integrácia do jedného bez toho, aby sa zasiahlo do pôsobností stavebných úradov a orgánov štátnej správy chrániacich  verejné záujmy podľa osobitných predpisov, alebo do práv a oprávnených záujmov účastníkov konania.   

Návrh zákona umožňuje vykonať prerokovanie súborov stavieb všeobecných a špeciálnych v spoločnom správnom konaní. Využíva existujúcu právnu úpravu, zdôrazňuje povinnosť stavebných úradov a iných orgánov spolupracovať upravenú v § 138 ods.2 a zároveň  poukazuje na oprávnenie spájať so stavebným konaním aj iné konania potrebné na uskutočnenie stavby, upravené v § 65 platného stavebného zákona. Konanie procesne vedie stavebný úrad príslušný na povolenie hlavnej stavby, ostatné stavebné úrady majú v konaní postavenie dotknutého orgánu a po vykonanom konaní vydajú v rozsahu svojho oprávnenia vlastné rozhodnutia.  

Navrhovaná úprava do účinnosti uvedených predpisov znižuje regulačné zaťaženie a umožní výrazné skrátenie lehôt povoľovacích procesov pri zachovaní požiadaviek na kvalitu stavieb a ich vplyvov na okolie. Nie je riešením iba pre vymedzený okruh stavieb, ale je univerzálnym riešením pre všetky stavby. 

Navrhovaný dátum účinnosti: 1.1.2023 
MPK končí: 3.1.2023 
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Adam Mikuš

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov