Rozvoj vodíkového systému
Dňa 05.11.2025 schválila Vláda SR návrh Rozvoja vodíkového ekosystému na Slovensku spolu so strednodobými a dlhodobými produkčnými scenármi až do roku 2050 (ďalej len „materiál“). Cieľom tohto materiálu je splniť záväznú podmienku pre siedmu platbu z Plánu obnovy a odolnosti a zároveň predstaviť možné scenáre a prognózy rozvoja vodíkového ekosystému na Slovensku do rokov 2030 a 2035, s dlhodobou víziou do roku 2050.
Podľa materiálu majú regionálne samosprávy kľúčové postavenie pri implementácii a rozvoji vodíkových technológií v rámci regionálneho rozvoja, transformácie priemyslu a udržateľnej mobility. Samosprávy pôsobia ako partneri štátu a priemyslu v systéme tzv. quadruple helix (štát – výskum – podnikateľské prostredie – samospráva). Ich účasť je potrebná pri plánovaní, povoľovaní a realizácii infraštruktúrnych a inovačných projektov.
Z materiálu vyplývajú najmä tieto ďalšie úlohy pre samosprávy:
1. Podpora inovácií a výskumu v regiónoch:
a. Samosprávne kraje prostredníctvom inovačných centier participujú na identifikácii a podpore inovačných nápadov v oblasti vodíkových technológií.
2. Podpora regionálnych vodíkových klastrov a údolí:
a. Samosprávy zohrávajú významnú úlohu pri vytváraní vodíkových údolí – regionálnych centier prepájajúcich lokálne obnoviteľné zdroje energie, priemyselné zóny a výskumno-inovačné kapacity.
3. Spolupráca na príprave regionálnych stratégií zamestnanosti:
a. amosprávy sú partnerom v tvorbe regionálnych stratégií zamestnanosti v sektore vodíka, čím podporujú transformáciu trhu práce a vznik nových pracovných miest s vysokou pridanou hodnotou.
4. Participácia na územnom plánovaní a povoľovacích procesoch:
a. Materiál predpokladá, že územné plánovanie a povoľovanie bude upravené tak, aby umožnilo rýchlejšie schvaľovanie vodíkovej infraštruktúry (napr. stanice, klastre, prístavy, logistické centrá).
5. Rozvoj verejnej dopravy na vodíkový pohon:
a. Samosprávy, ako prevádzkovatelia MHD, sa podieľajú na pilotných a následných fázach nasadzovania vodíkových autobusov (50–100 v prvej fáze, 300–500 v rozšírení)
b. Materiál tiež zdôrazňuje, že počet a hustota autobusov v MHD závisí od ekonomických možností jednotlivých samospráv a tie zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri ich modernizácii a prechode na bezemisné technológie.