Schválená podpora nájomného bývania
Dňa 25.11.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 150/2013 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania. Novelou sa dopĺňa aj zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní. Zámerom novely je zlepšenie podmienok a zvýšenie dostupnosti finančných zdrojov zameraných na rozširovanie sektora nájomného bývania s cenovo dostupným nájomným. Jedným z nástrojov podpory rozvoja bývania sú v súčasnej dobe Štátny fond rozvoja bývania a dotácie na rozvoj bývania poskytované Ministerstvom dopravy a výstavby SR.[1] Novelou sa upravujú aj niektoré podmienky pre poskytovanie výhodného úveru.
Zákon o štátnom fonde rozvoja bývania
Po novom bude možné podporu na stavebnú úpravu poskytnúť obciam a samosprávnym krajom aj na byty v budovách, ktoré sú národnou kultúrnou pamiatkou (UNESCO). V mnohých prípadoch neboli zapísané ako bytové domy, ale napr. ako meštianske domy a pod. Pre obnovu bytov v týchto budovách teda bolo nevyhnutné zmeniť pojem bytový dom na všeobecný pojem budova a vytvoriť možnosť poskytovať podporu aj na meštianske domy s existujúcimi bytmi.
Bude možné poskytovať lepšie podmienky pri získavaní podpôr rodinám s maloletým dieťaťom vo veku najviac šesť rokov. Doteraz bol vek maloletého najviac 3 roky, resp. najviac 5 rokov, ak išlo o osvojené dieťa.[2]
Poskytujú sa tiež lepšie podmienky pre získavanie podpôr na kúpu bytu manželov s maloletým dieťaťom vo veku najviac šesť rokov tak, že súčasné zvýhodnenia, ktoré sa uplatňujú pre odchovancov detských domovov a rodiny ZŤP osôb sa použijú aj pre nich.
V prípade obstarania nájomného bytu stavebnou úpravou budovy je podmienkou poskytnutia podpory aj výmena všetkých technických zariadení budovy (rozvody, kotolňa, výťahy...). Podľa platnej právnej úpravy bola táto požiadavka stanovená na 5 rokov, po novom je to 10 rokov.
Zvýšil sa maximálny limit úveru na účel obstarania nájomných bytov na 1 500 eur/m2, čím sa zohľadnil vplyv rastu cien stavebných prác a materiálov spotrebovávaných v stavebníctve v uplynulom období a aj zvýšené nároky na technické a energetické riešenia budov.
Menia sa podmienky pre žiadateľov o úver - právnické osoby, konkrétne povinnosti zachovania nájomného charakteru podporených nájomných bytov. Povinnosťou žiadateľa bude zachovať nájomný charakter obstaraného nájomného bytu počas lehoty najmenej 30 rokov alebo že minimálne 80% z obstarávaných nájomných bytov prenajme fyzickým osobám žijúcim v spoločnej domácnosti s mesačným príjmom domácnosti najviac vo výške päťnásobku životného minima domácnosti alebo, že ročné nájomné určí vo výške maximálne 10 % z obstarávacieho nákladu nájomného bytu. Cieľom je zvýšenie záujmu o obstaranie nájomných bytov zo strany súkromného sektora.
Zákon o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní
Do tohto zákona sa premietli taktiež zmeny opisované vyššie a okrem toho sa tiež dopĺňajú aj iné ustanovenia. Z aplikačnej praxe vyplynula potreba umožniť obstaranie garážového stojiska, ktoré je nielen súčasťou budovy s nájomnými bytmi, ale aj v prípade, že garážové stojisko je samostatným stavebným objektom v bezprostrednej blízkosti bytového domu alebo polyfunkčného domu, v ktorom sa obstarávajú nájomné byty v prípade, ak nie je vhodné alebo efektívne umiestniť stojisko priamo v rámci budovy bytového domu alebo polyfunkčného domu.
Garážové stojisko je určené na užívanie spolu s obstaraným nájomným bytom a nachádza sa priamo v budove s nájomnými bytmi alebo v samostatnej budove umiestnenej na spoločnom pozemku s domom alebo na priamo susediacom pozemku s pozemkom, kde sa bytový dom alebo polyfunkčný dom nachádza.
Novelou sa schválilo, že aj v prípade zvýšenia obstarávacích nákladov počas trvania platnosti zmluvy o poskytnutí dotácie na obstaranie nájomného bytu nedochádza k navýšeniu dotácie.
Dopĺňa sa možnosť, kedy ministerstvo rozhodne o neposkytnutí dotácie a vrátení žiadosti žiadateľovi o situáciu, kedy bola na obstaranie nájomného bytu uzatvorená zmluva o poskytnutí dotácie v predchádzajúcom období, od ktorej niektorá zo zmluvných strana odstúpila. Ustanovenie má zamedziť špekulatívnemu odstupovaniu od zmluvy zo strany žiadateľa a opakovanému podávaniu žiadosti v nasledujúcom roku. Finančné prostriedky rezervované pre danú zmluvu sa vrátia do štátneho rozpočtu bez ich použitia na stimuláciu výstavby nájomných bytov a takéto odstúpenie môže znamenať, že nedošlo k poskytnutiu podpory pre iného žiadateľa.
Umožňuje sa vlastníkovi nájomného bytu poskytnúť nájomné bývanie väčšiemu okruhu osôb, ktoré sú napr. nevyhnuté pre zabezpečovanie služieb pre obec vo verejnom záujme. Limit príjmu definovaného okruhu oprávnených fyzických osôb sa zvyšuje zo 4 na 5- násobok životného minima a to najmä pre osoby, ktoré zabezpečujú zdravotnícku starostlivosť, sociálne a ďalšie služby vo verejnom záujme, vzdelávanie, kultúru alebo ochranu obyvateľov obce.
Účinnosť: 01.01.2021 s výnimkami
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Prostredníctvom týchto nástrojov štát dlhodobo podporuje financovanie priorít, ktoré sú premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.
[2] § 10 ods. 5 písm. b)