Správa o znižovaní byrokracie a nákladov za rok 2021/2022
Dňa 19.04.2023 vláda SR schválila Súhrnnú správu o uplatňovaní mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov za rok 2021 a 2022. Hlavným cieľom materiálu je informovanie o záveroch, resp. výsledkoch kontroly uplatňovania mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov, tzv. princíp 1in1out, v prvom (prechodnom) období od 1. júna 2021 do 31. decembra 2021, a zároveň v prvom plnom roku fungovania od 1. januára 2022 do 31. decembra 2022.
Základom kontroly mechanizmu boli štatistické údaje pracovného tímu 1in2out o posúdených materiáloch predložených v sledovanom období do legislatívneho procesu a jej výsledkom identifikácia najčastejších nedostatkov predkladateľov a identifikácia výziev a ďalších krokov do budúcnosti s cieľom efektívneho fungovania princípu 1in2out v SR.
Pravidlo 1in2out bolo zavedené s cieľom dosiahnuť zníženie regulačnej a administratívnej záťaže podnikateľského prostredia. Tento cieľ je dosahovaný na základe správneho identifikovania vplyvov na podnikateľské prostredie v rámci predkladaných legislatívnych materiálov, poskytovania kvalitných informácií v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, samoregulačným mechanizmom pre predkladateľov, ktorý vedie ku kvalitnejšej tvorbe verejných politík, vďaka ktorej je v konečnom dôsledku možné dosiahnuť samotné znižovanie záťaže na podnikateľské prostredie.
Obsahom správy je zdôvodnenie potreby venovania sa problematike regulačného zaťaženia podnikateľského prostredia na Slovensku. Taktiež je v nej zmapovaný historický vývoj implementácie princípu 1in2out v štátoch, v ktorých bola implementácia tohto pravidla najúspešnejšia, opisuje štatistiky, konzultácie a výsledky plnenia mechanizmu na základe stavu zavedených a odstránených nákladov. Tieto náklady sú vedené na virtuálnych účtoch spravovaných MH SR.
V materiáli je zhodnotené celkové fungovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov na území SR. Správa podrobne opisuje, v ktorých prípadoch je predkladateľ povinný mechanizmus uplatniť, ale aj pri ktorých materiáloch sa uplatňujú výnimky z princípu 1in1out, resp. 1in2out.
Správa obsahuje spracované štatistiky vedené MH SR vrátane materiálov vo vnútrorezortnom pripomienkovom konaní, predbežnom a medzirezortnom pripomienkovom konaní a záverečnom posúdení. Uvedené sú počty posudzovaných materiálov, počty materiálov, pri ktorých bol uplatnený princíp 1in2out, ale aj výnimky z mechanizmu pri materiáloch týkajúcich sa transpozície právnych aktov EÚ, dotácií, štátnej pomoci, pokút a sankcií, regulovaných cien a iných vplyvov vyplývajúcich z Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a z Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Významnú časť správy tvorí vyhodnotenie konzultácií podľa Jednotenej metodiky a vedenia virtuálnych účtov. V hodnotení konzultácií sú uvedené najmä informácie o predkladateľoch, ktorí v sledovanom období využili možnosť konzultácií pri predkladaní legislatívnych materiálov, a o oblastiach a problémoch, ktoré boli obsahom týchto konzultácií. Virtuálne účty uvádzajú výšku zavedených a odstránených nákladov regulácií podnikateľského prostredia jednotlivých predkladateľov a zároveň táto časť informuje o dodržiavaní pravidla 1in2out počas sledovaného obdobia zo strany ministerstiev a vybraných úradov, ktorí majú v kompetencii tvorbu legislatívy.
V neposlednom rade správa uvádza najčastejšie chyby predkladateľov pri predkladaní legislatívnych materiálov a návrhy na ich zlepšenie. Keďže ide o novozavedený mechanizmus, ktorý je veľmi komplexný, nastalo niekoľko nepredvídaných situácií, ktoré sú v procese riešenia. Ide o výzvy do budúcnosti, ktoré by prispeli k zlepšeniu fungovania mechanizmu. V závere správa sumarizuje získané kľúčové poznatky a zdôrazňuje potrebu zvýšenia povedomia o samotnom pravidle 1in2out spolu so zvýšením dôrazu na získavanie dát potrebných na kvalitné vypracovania kvantifikácií vplyvov na podnikateľské prostredie.
Mgr. Helena Laposová