Stratégia pre bezpečnosť cestnej premávky
Dňa 01.12.2021 bola Vládou SR schválená Národná stratégia SR pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021-2030 (ďalej len ako „Stratégia“), ktorá predstavuje kľúčový dokument všetkých subjektov, ktoré v rámci svojej kompetencie a odbornej činnosti priamo alebo nepriamo ovplyvňujú oblasť zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky v krajine.
Ministerstvo dopravy SR v pozícii národného koordinátora pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky v Stratégii definuje priority Slovenskej republiky v oblasti zvyšovania úrovne bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky.
Cieľom je zníženie dopravnej nehodovosti a jej následkov prostredníctvom:
- ovplyvnenia postojov účastníkov cestnej premávky,
- ovplyvnenia cielených opatrení zameraných na rizikových účastníkov cestnej premávky,
- vytvorenia bezpečného dopravného priestoru,
- zvýšenia bezpečnosti motorových vozidiel,
- aplikácie moderných technológií a
- zabezpečenia rýchlej a efektívnej zdravotnej starostlivosti po dopravnej nehode.
Stratégia stanovuje dve strategické ciele:
- zníženie počtu usmrtených osôb v dôsledku cestných dopravných nehôd v SR o polovicu do roku 2030 v porovnaní s ich počtom v referenčnom roku 2020,
- zníženie počtu ťažko zranených osôb v dôsledku cestných dopravných nehôd v SR o polovicu do roku 2030 v porovnaní s ich počtom v referenčnom roku 2020.
Dlhodobým strategickým cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb a ťažko zranených osôb v dôsledku cestných dopravných nehôd v SR na nulový počet do roku 2050, tzv. „Vízia nula“.
Stratégia je rozdelená na 6 samostatných častí:
- Východiská,
- Analýza súčasného stavu,
- Definovanie vízie a cieľov stratégie,
- Oblasti pôsobenia stratégie,
- Implementácia stratégie,
- Záver
V Stratégií je obsiahnutý aj Akčný plán implementácie opatrení, v zmysle ktorého aj obce by mali podporiť dobrovoľnícke aktivity pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky v regiónoch SR. Ďalšími opatreniami sú_
- vytvorenie odbornej pracovnej skupiny pre zadefinovanie podmienok pre zavedenie systému automatizovaného odhaľovania porušenia pravidiel cestnej premávky pre účely ich riešenia formou objektívnej zodpovednosti na úrovni obcí,
- aplikácia prvkov upokojenia dopravy v intravilánoch obcí a miest na úsekoch so zvýšeným pohybom zraniteľných účastníkov cestnej premávky,
- budovanie cyklistickej infraštruktúry v intraviláne a extraviláne a pod.
Mgr. Helena Laposová