Úprava kompetencií ombudsmana s vplyvom aj na sociálne zariadenia
Dňa 16.07.2021 bola v MPK zverejnená novela zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv. Novelou sa sleduje vytvorenie národného preventívneho mechanizmu[1], na základe opčného protokolu, ktorý SR podpísala dňa 14. decembra 2018.
Cieľom opčného protokolu je podľa čl. 1 zaviesť systém pravidelných prehliadok vykonávaných nezávislými medzinárodnými a národnými orgánmi na miestach, kde sú ľudia pozbavení ich slobody, v záujme predchádzania mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu.[2]
Osoby obmedzené na slobode (či už de iure alebo de facto), sú vystavené zvýšenému riziku zlého zaobchádzania. Zlému zaobchádzaniu sa nedá úplne zabrániť, avšak zavedením účinných kontrolných mechanizmov je možné mu predchádzať alebo aspoň znižovať pravdepodobnosť jeho výskytu. Kontrola sa považuje za účinnú, ak je vykonávaná systematicky, s preventívnym účinkom a ktorá sa nezameriava výlučne na dodržiavanie formálnej zákonnosti, ale sleduje predovšetkým hľadisko dôstojnosti podmienok v zariadeniach a zaobchádzanie s tam umiestenými osobami v zmysle medzinárodných záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o ľudských právach.
Novelou sa vecná pôsobnosť verejného ochrancu práv rozširuje o právomoc vykonávať systematické návštevy miest, kde sa vyskytujú osoby obmedzené na slobode; Pôsobnosť verejného ochrancu práv sa bude vzťahovať na
- a) zariadenia, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, detencia, ochranné liečenie, ochranná výchova, výchovné opatrenie alebo ústavná starostlivosť,
- b) ďalšie miesta, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci, najmä cely policajného zaistenia, zariadenia na zaistenie cudzincov a azylové zariadenia a
- c) miesta, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti, najmä zariadenia sociálnych služieb a iné zariadenia poskytujúce podobnú starostlivosť, zdravotnícke zariadenia, špeciálne výchovné zariadenia a zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, tým nie je dotknutá pôsobnosť iných orgánov verejnej moci.
Cieľom novely je posilniť ochranu týchto osôb pred zlým zaobchádzaním. Predkladateľ zdôrazňuje, že verejný ochranca práv nebude mať ani naďalej rozhodovacie alebo sankčné právomoci. Svoju činnosť bude vykonávať len prostredníctvom svojich už existujúcich oprávnení.
MPK do: 05.08.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.01.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] V zmysle ustanovení Opčného protokolu k Dohovoru OSN proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu.
[2] Ide o tieto zariadenia:
- a) v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, detencia, ochranné liečenie, ochranná výchova, výchovné opatrenie alebo ústavná starostlivosť,
- b) ďalšie miesta, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci, najmä cely policajného zaistenia, zariadenia na zaistenie cudzincov a azylové zariadenia a
- c) miesta, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti, najmä zariadenia sociálnych služieb a iné zariadenia poskytujúce podobnú starostlivosť, zdravotnícke zariadenia, špeciálne výchovné zariadenia a zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, tým nie je dotknutá pôsobnosť iných orgánov verejnej moci.