Zákon o príspevkoch z fondov EÚ v MPK
Dňa 22.09.2021 bol v MPK zverejnený zákon o príspevkoch z fondov Európskej únie. V roku 2021 začalo nové programové obdobie, ktorým dochádza k zmene viacerých pravidiel implementácie fondov Európskej únie, upravených v nových nariadeniach Európskej únie účinných od 1. júla 2021. Cieľom predloženého zákona je nastaviť právne prostredie pre implementáciu príslušných nariadení Európskej únie v podmienkach Slovenskej republiky. Zákon určuje postavenie a právomoci jednotlivých orgánov verejnej správy v procese využívania príspevkov z fondov Európskej únie.
Predloženým zákonom sa navrhuje doplniť zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej ako „ZVO“). Do tohto zákona sa vkladajú siedma (Kontrola pri poskytnutí príspevku z prostriedkov EÚ) a ôsma hlava (Vysporiadanie príspevku z prostriedkov EÚ).
Primárnym cieľom navrhovanej právnej úpravy je v ZVO zefektívniť súčasný systém kontroly verejného obstarávania pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Rozhodovacia prax v oblasti posudzovania verejného obstarávania a aplikácia zákona o verejnom obstarávaní v súčasnosti nie je jednotná v prípade zákaziek financovaných z fondov Európskej únie.
Zákonom sa teda sleduje nastaviť vhodný model kontroly verejného obstarávania financovaného z prostriedkov Európskej únie so snahou o sprehľadnenie a unifikovanie požiadaviek na verejné obstarávanie, zvýšiť kvalitu a jednoznačnosť procesu verejného obstarávania a urýchliť, zefektívniť proces kontroly verejného obstarávania projektov financovaných z Európskej únie so zámerom implementovať kvalitné a hospodárne zákazky vo verejnom priestore.
Predložený 50 §-ový zákon je rozdelený na:
a) Všeobecné ustanovenia (§1 až 3) kde sa ustanovuje predmet zákona, definície fondov EÚ a základné ustanovenia.
b) Pôsobnosť orgánov (§ 4 až 12), ustanovujúce úlohy Vlády SR ako vrcholného orgánu výkonnej moci v oblasti využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie[1], Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. V tejto časti zákona sa definuje orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie, centrálny koordinačný orgán, riadiaci orgán, platobný orgán, orgán auditu, sprostredkovateľský orgán, koordinačný orgán pre finančné nástroje a orgány v oblasti integrovanej územnej investície.
c) Postup pri poskytovaní príspevku (§ 13 až 22), upravujúci základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania príspevku, vrátane návratnej formy pomoci. Podľa § 13 sa príspevok poskytuje na základe písomnej zmluvy uzavretej so žiadateľom, ktorého žiadosť bola schválená v konaní podľa tohto zákona. Poskytnutie príspevku na základe zmluvy je viazané na splnenie podmienok dohodnutých v zmluve. Právny nárok na poskytnutie príspevku vzniká nadobudnutím účinnosti zmluvy. Podľa § 14 žiadosť podáva žiadateľ poskytovateľovi na základe vyhlásenej výzvy. Poskytovateľ vyhlási výzvu zverejnením prostredníctvom informačného monitorovacieho systému.
d) Osobitné postupy poskytovania príspevku (§ 23 až 27). Medzi tieto osobitné postupy sú zaradené tzv. národné projekty, projekty integrovanej územnej investície, program Interact, program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Česká republika a program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko.
e) Finančné nástroje (§ 28 až 34). Právny nárok na poskytnutie príspevku na finančný nástroj zo strany prijímateľa vzniká nadobudnutím účinnosti zmluvy o financovaní, pričom poskytnutie príspevku na finančný nástroj na základe zmluvy o financovaní je viazané na splnenie podmienok dohodnutých v tejto zmluve. Zmluva o financovaní upravuje práva a povinnosti poskytovateľa príspevku na finančný nástroj a prijímateľa príspevku na finančný nástroj pri vykonávaní finančných nástrojov.
f) Finančné vzťahy pri poskytovaní príspevku (§ 35 až 39). Prijímateľ žiada o poskytnutie príspevku alebo jeho časti po nadobudnutí účinnosti zmluvy alebo nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia prostredníctvom žiadosti o platbu. Poskytovateľ môže na účely zabezpečenia budúcej pohľadávky z príspevku alebo budúcej pohľadávky z rozhodnutia dohodnúť s prijímateľom zriadenie záložného práva.
g) Vysporiadanie finančných vzťahov a správa pohľadávok štátu (§ 40 až 44).
h) Spoločné a prechodné ustanovenia (§ 45 až 50). Ministerstvo financií a Úrad vládneho auditu vykonávajú vládny audit dodržiavania ustanovení tohto zákona a osobitných predpisov pri správe, nakladaní, uplatnení a vymáhaní pohľadávok štátu správcami a poverenou osobou. Upravuje konflikt záujmov v procese poskytovania príspevku z fondov Európskej únie. Podľa § 45 sa na účely tohto zákona konfliktom záujmov rozumie skutočnosť, keď z rodinných alebo citových dôvodov, politickej alebo národnej príslušnosti, ekonomického záujmu alebo akéhokoľvek iného priameho alebo nepriameho záujmu je narušený alebo ohrozený nestranný, a objektívny výkon funkcií pri poskytovaní príspevku.
MPK do: 12.10.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.03.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] V § 4 Vláda SR určuje riadiaci a sprostredkovateľský orgán, schvaľuje Partnerskú dohodu Slovenskej republiky na roky 2021 – 2027 pred zaslaním Európskej komisii a program pred zaslaním Európskej komisii.