Zákon o publikáciách v MPK
Dňa 15.11.2021 bol v MPK zverejnený návrh zákona o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie (zákon o publikáciách) (ďalej len ako „návrh zákona“). V súčasnosti Proces odovzdávania povinných deponátov upravuje zákon č. 212/1997 Z. z. o povinných výtlačkoch periodických publikácií, neperiodických publikácií a rozmnoženín audiovizuálnych diel. Tento proces však vzhľadom na neustály technologický a spoločenský vývoj je potrebné aktualizovať a prispôsobiť novým požiadavkám.
Návrh zákona má upraviť:
- elektronizáciu periodických publikácií a webových portálov,
- systém evidovania periodických publikácií, ktorá je aktuálne zakotvená v tlačovom zákone,
- povinnosti vydavateľov periodických publikácií a tlačovej agentúry pri šírení informácií, ktoré sú aktuálne upravené v tlačovom zákone a ku ktorým predkladateľ zahrnul aj prevádzkovateľov webových portálov,
- povinnosť vydavateľov neperiodických publikácií uverejňovať povinné údaje vo vzťahu k šíreniu týchto publikácií,
- novú povinnosť vydavateľa periodickej publikácie a prevádzkovateľa webového portálu zapísať sa do registra partnerov verejného sektora.
- transparentnosť financovania, odlíšiteľnosť inzercie a zodpovednosť za pravdivosť zverejnenej inzercie, inej formy propagácie či klamlivej a porovnávacej reklamy,
- sponzorovanie vo vzťahu k neperiodickej publikácii, komunikátu periodickej publikácie alebo časti agentúrneho servisu,
- povinnosti vydavateľov periodických publikácií vydavateľov neperiodických publikácií a prevádzkovateľov webových portálov za účelom budovania konzervačného fondu a digitálneho depozitného fondu,
- systém odovzdávania deponátov publikácií oprávneným subjektom, tzv. depozitárom, a dosiahnuť stav, kedy bude jednoznačne definované, aké publikácie majú byť obsahom konzervačného fondu a digitálneho depozitného fondu,
- počet depozitárov, ktorým sa majú odovzdávať povinné deponáty publikácie atď.
Navrhuje sa, aby medzi depozitármi bola predovšetkým Univerzitná knižnica v Bratislave a Slovenská národná knižnica, ktorým sa majú odovzdávať povinné deponáty všetkých druhov periodických publikácií a neperiodických publikácií tak v tlačenej ako aj elektronickej forme.
Osobitnú kategóriu tvorí periodická tlač a publikácie v tlačenej podobe v Braillovom písme a neperiodické publikácie v podobe audioknihy odovzdávané výlučne Slovenskej knižnici pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči. Vedecké a odborné publikácie v tlačenej podobe majú byť navyše odovzdávané do fondov Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici, Košiciach a Prešove.
Univerzitnej knižnici v Bratislave má byť umožnené vyhotovovanie kópií a uloženie obsahu webových portálov do digitálneho depozitného fondu.
Návrhom zákona, na rozdiel od súčasnej právnej úpravy, sa umožňuje, aby knižnice, ktorým bol odovzdaný deponát publikácie používali ich na knižnično-informačné služby v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona o knižniciach.
Ďalej, návrh zákona medzi hlavné definičné znaky publikácie zaraďuje jej verejné rozširovanie na území Slovenskej republiky alebo sprístupňovanie verejnosti z územia Slovenskej republiky. Vedľajšími definičnými znakmi majú byť:
- označenie publikácie medzinárodným štandardným číslom knihy (ISBN), medzinárodným štandardným číslom seriálu (ISSN) a medzinárodným štandardným číslom hudobniny (ISMN) v prípade, že takéto číslo bolo publikácii pridelené.
Významným prínosom má byť aj zriadenie registra v oblasti médií a audiovízie, ktorý má viesť ministerstvo s cieľom umožniť verejnosti ucelený a prehľadný prístup k aktuálnym informáciám o poskytovateľoch, službách a produktoch v oblasti médií a audiovízie.
Novinkou v návrhu zákona je aj úprava samoregulácie zakotvujúcej zásadu res iudicata, v zmysle ktorej o veci, o ktorej predtým rozhodol samoregulačný orgán, ktorý je zapísaný v evidencii, už orgán ktorý podľa osobitných predpisov vykonáva dohľad nad plnením povinností vydavateľa publikácie pri uverejňovaní inzercie, následne nerozhoduje. Podmienky zápisu samoregulačného orgánu do evidencie ako aj konanie pred samoregulačným orgánom podrobnejšie upravuje zákon o mediálnych službách. Význam samoregulácie a koregulácie spočíva predovšetkým v tom, že regulácia zo strany príslušného orgánu dohľadu nastupuje až v prípade, že je uplatňovaný samoregulačný mechanizmus neúčinný.[1]
Predpokladaná účinnosť od: 25.04.2022
MPK končí: 06.12.2021
Mgr. Helena Laposová
[1] Dohľad nad dodržiavaním povinností podľa predmetného návrhu zákona vykonáva ministerstvo v spolupráci s ostatnými depozitármi uvedenými v prílohe návrhu zákona a tiež Rada pre mediálne služby podľa osobitného predpisu vo vzťahu ku kontrole dodržiavania povinností týkajúcich sa transparentnosti financovania.