Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zákon o strategických investíciách

Dňa 24.04.2024 bol schválený zákon NRSR o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“). Zákon aktuálne čaká na podpis prezidentky SR. Účinnosť by mal nadobudnúť dňom vyhlásenia okrem čl. XIII (zmena zákona č. 200/2022Z. z.), ktorý by mal nadobudnúť účinnosť 01.6.2024.

 

Predmetom zákona je úprava podmienok na prípravu, uskutočňovanie a dokončovanie investičných projektov, o ktorých vláda SR rozhodla, že sú strategickou investíciou, ako aj práva a povinnosti inverstora (ktorým môže v zmysle § 2 písm. a) bod 2 byť aj obec) a tiež postup a podmienky vydávania povolení pri výstavbe projektov uvedených v prílohe č. 1 zákona.

Definícia investora:

Oproti pôvodnému návrhu zákona sa v schválenom znení rozšírila v § 2 písm. a) bod 6 a 7 aj o právnickú osobu s priameou alebo nepriamou majetkovou =učasťou štátu, VÚC alebo obce v rozsahu viac ako 50% a subjekt verejno-súkromného partnerstva za splnenia ostatných podmienok podľa zákona.

Strategická investícia:

Strategickou investíciou bude projekt, o ktorom to postupom podľa § 4 zákona určí vláda SR. V zásade zákon rozlišuje:

  1. § 3 ods. 2 – strategickú investíciu, za ktorú vláda určí investičný projekt v oblastiach podľa prílohy č. 1, ak  jeho realizáciu bude zabezpečovať investor
  2. § 3 ods. 3 – iné stratergické investície, za ktoré vláda môže určiť investičné projekty, ak budú kumulatívne splnené podmienky podľa tohto odseku. Jednou z podmienok je aj to, že umiestnenie takéhoto investičného projektu bude v súlade s územným plánom a stratrgickými dokumentmi štátu, obcí alebo VÚC. Pôvodný návrh zákona podmienku tohto súladu neobsahoval. Súlad bude skúmať príslušné ministerstvo po podaní žiadosti.

Oproti pôvodnému návrhu zákona sa hranica plánovaných investičných výdakov na realizáciu investičného projektu, ktorá bude potrebná na to, aby ho mohla vláda určiť za strategickú investíciu, znižuje zo 100 na 50 mil. eur.

Oznamovacia povinnosť obciam:

Do schváleného znenia zákona pribudla nová povinnosť podľa § 4 ods. 4, a to povinnosť príslušného ministerstva do 10 pracovných dní po doručení žiadosti o osvedčenie strategickej investície informovať obce a VÚC, v územných obvodoch ktorých sa má podľa predloženej žiadosti realizovať investičný preojekt o tom, že takáto žiadosť bola podaná.

Lehoty:

Bolo čiastočne vyhovené pripomienkam ÚMS, pokiaľ ide o dĺžku niektorých stanovenýh lehôt, konkrétne:

-do § 4 ods. 6 (pôvodne ods. 5) zákona bola zapracovaná požiadavka ÚMS, aby lehota na vyjadrenie orgánu verejnej moci nebola kratšia ako 10 dní (pôvodne lehotu malo určiť ministerstvo)

- písomné stanoviská k zámeru podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie bude obec povinná doručiť do 14 dní (namiesto pôvodných 7 pracovných), ÚMS požadovala lehotu 30 dní.

Stavebné konanie - záväzné stanoviská:

Podľa pôvodného návrhu zákona sa v § 14 ods. 1 uvádzalo, že záväzné stanovisko orgánu územného plánovania podľa § 24 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní  vyjadrujúce súlad stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie sa na realizáciu strategickej investície, na ktorú bolo vydané osvedčenie nevyžaduje, ak priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia, ktoré nie je v rozpore s ich umiestnením, vyplýva z územného plánu obce alebo z územného plánu zóny. Ak by priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia nevyplývalo z územného plánu obce alebo zóny alebo ak umiestnenie strategickej investície by bolo v rozpore s územným plánom obce alebo zóny, podľa pôvodného návrhu zákona mala mať vláda kompetenciu na návrh príslušného ministerstva obstarať a rozhodnutím prijať zmenu Koncepcie územného rozvoja Slovenska, ktorá mala byť podkladom na vydanie stavebného povolenia.

V schválenom znení zákona, kde sa do § 3 ods. 3 písm. c) doplnila o. i. podmienka súladu s územným plánom obce ako nevyhnutná podmienka pre vydanie osvedčenia o strategickej investícii podľa § 3 ods. 3, § 14 ods. 1 znie tak, že záväzné stanovisko orgánu územného plánovania podľa § 24 zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní  vyjadrujúce súlad stavebného zámeru so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie sa na realizáciu strategickej investície, na ktorú bolo vydané osvedčenie nevyžaduje.

Z § 14 ods. 6 taktiež vypadla veta, že účastníkov konania stavebný úrad neoboznamuje so záväznými stanoviskami podľa § 140b Stavebného zákona predloženými v stavebnom konaní.

Zákon ďalej upravuje inštitúty vzťahujúce sa na strategické investície, a to:

  • Predkupné právo (§ 6), ktoré vzniká investorovi zo zákona k pozemkom, na ktorých sa má strategická investícia realizovať, a to dňom určenia investičného projektu za strategickú investíciu
  • Prípravné práce (§ 7), v rámci ktorých je investorovi umožnené v nevyhnutnom rozsahu a vo verejnom záujme vstupovať na cudzie pozemky a do cudzích objektov a zriadení, pričom v tomto ustanovení je upravený aj nárok na primeranú náhradu
  • Prevod vlastníckeho práva (§ 8)
  • Vyvlastnenie, predbežnú držbu aj medzitýmne rozhodnutie (§ 11, § 12 a § 13).

Vo vzťahu k verejnému obstarávaniu, ktorhé predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby pre strategickú investíciu platí, že sa postupuje podľa zákona č. 343/2015 Z. z. okrem výnimiek uvedených v § 20, ktoré sa týkajú

  • Náležitostí oznámenia vo VO
  • Poskytovania vysvetlenia vo VO.

Prijatím zákona dochádza zároveň aj k novelizácii zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a poriadku v platnom znení (stavebný zákon) a ďalších právnych predpisov.

V stavebnom zákone sa napr. dopĺňa do § 140b ods. 5 lehota na vydanie záväzného stanoviska – 7 dní, ak ide o stavby strategickej investície.

Ďalej sa z § 140c vypúšťajú odseky 8 až 11, v zmysle ktorých doteraz proti územnému rozhodnutiu o umiestnení stavby, územnému rozhodnutiu o využití územia, stavebnému povoleniu a kolaudačnému rozhodnutiu vydanému v spojenom konaní podľa § 81 ods. 4 stavebného zákona, ktorému predchádzalo konanie podľa zákona č. 24/2006 Z. z. mal právo podať odvolanie aj ten, kto nebol účastníkom konania, ale len v rozsahu, v akom sa namietal nesúlad povolenia s obsahom rozhodnutia podľa osobitného predpisu.

V § 140d stavebného zákona, ktorý upravuje nové konanie o preskúmanie spôsobilosti stavby na užívanie, sa dopĺňa nový odsek 9, podľa ktorého dotknutým orgánom v tomto konaní bude obec ako orgán územného plánovania, ktorá schválila najnižší stupeň územnoplánovacej dokumentácie.

Schválené znenie zákona

Sprievodná dokumentácia

JUDr. Henrieta Bicáková

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov