Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zákon proti byrokracii s prehľadom dotknutých oblastí

Od 1. septembra je účinný zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov tzv. zákon proti byrokracii.Uvedený zákon znížil administratívnu záťaž fyzických a právnických osôb v mnohých oblastiach verejnej správy. Prinášame prehľad niekoľkých oblastí novelizovaných zákonom proti byrokracii, ktoré sa dotýkajú obcí a VÚC.

 

Od 1. septembra je účinný zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon proti byrokracii“).

Zákon proti byrokracii odbúrava administratívnu záťaž fyzických a právnických osôb v rôznych oblastiach verejnej správy, nakoľko bolo neúčelné, aby orgány verejnej moci požadovali preukázanie takých skutočností, ktoré si vedia samé preveriť prostredníctvom informačných systémov verejnej správy (ďalej len „IS“) alebo sú im známe z ich činností. Do účinnosti zákona museli právnické a fyzické osoby dokladať skutočnosti obsiahnuté vo výpise z registra trestov, v liste vlastníctva, či vo výpisoch z Obchodného registra a Živnostenského registra.

Zákon proti byrokracii predstavuje prvý krok k naplneniu princípu „jedenkrát a dosť“. Uvedený princíp hovorí o tom, že pokiaľ štát disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľskom subjekte, nebude ho viac vyžadovať, ale si ho pre potreby konania získa sám.

Pre všetky orgány verejnej moci sa zavádza povinnosť získavať, využívať a navzájom si bezodplatne poskytovať údaje vedené v informačných systémoch verejnej správy pri svojej úradnej činnosti, nielen pri výkone verejnej moci teda pri rozhodovaní o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach osôb, v rozsahu nevyhnutnom na naplnenie účelu, na ktorý sa poskytujú. Všetky takto získané údaje a výpisy z informačných systémov verejnej správy, okrem údajov a výpisov z registra trestov, ktoré sú špecifickej povahy, sa považujú za skutočnosti všeobecne známe a sú použiteľné na právne účely.

Zákon proti byrokracii mení a dopĺňa viacero zákonov, ktoré sa dotýkajú aj obcí a VÚC, ide najmä o:

I.    Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len „Správny poriadok“)

Zákon proti byrokracii novelizoval ust. § 32 ods. 2 Správneho poriadku, v zmysle ktorého fyzické osoby a právnické osoby viac nemusia v rámci podkladov pre rozhodnutie obce/ VÚC preukazovať skutočnosti, ktoré sa nachádzajú v IS verejnej správy, dokladmi ako napr. výpis z Obchodného registra.

Uvedené sa nevzťahuje na údaje a výpisy z registra trestov. Doklady vydané obcou/VÚC a obsah evidencií obce/VÚC sa považujú za skutočnosti známe z ich úradnej činnosti.

II.    Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane v znení neskorších právnych predpisov

Zákon proti byrokracii zrušil povinnosti pre žiadateľa o poskytnutie jednorázovej finančnej výpomoci predkladať obci ako prílohu žiadosti list vlastníctva alebo jeho kópiu. Ponecháva sa dokladovanie užívacieho práva k obydliu ak žiadateľ nie je vlastníkom obydlia (napr. nájomnou zmluvou).

III.    Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „živnostenský zákon“)

Zákon proti byrokracii zavádza novú povinnosť pre fyzické a právnické osoby pri ohlasovaní živnosti, a to pripojiť súhlas so spracovaním osobných údajov potrebných na účely živnostenského zákona.

IV.    Zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších právnych podpisov

Občan nemá povinnosť k žiadosti o pobyt predkladať obci doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy. Povinnosťou občana je poskytnúť len údaje potrebné na overenie vlastníckeho/spoluvlastníckeho práva k budove. Poskytnúť doklad o vlastníctve musí len ak bol vydaný podľa osobitného predpisu napr. údaje zo súboru popisných informácií.

V.    Zákon č. 34/2002 Z. z. o nadáciách v znení neskorších právnych predpisov

Zákon proti byrokracii zrušil povinnosť zakladateľovi nadácie – právnickej osobe, ktorá nie je založená alebo zriadená zákonom, prikladať výpis z Obchodného registra alebo z iného registra k návrhu na zápis nadácie do registra nadácií. Povinnosť priložiť k návrhu výpis z registra má len zakladateľ nadácie, ktorý je zahraničnou právnickou osobou.

VI.    Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších právnych predpisov

Na poskytovanie dotácií podľa § 8a sa nevzťahuje správny poriadok. Zákon proti byrokracii doplnením uvedeného ustanovenia odstránil pochybnosti, ktoré sa vyskytli v praxi. Správny poriadok sa na poskytovanie dotácií vzťahuje len v tom prípade, že v osobitnom predpise (napr. zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou) nie je ustanovené inak.

VII.    Zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácií ústrednej štátnej správy v znení neskorších právnych predpisov

K žiadosti o dotáciu na podporu vedecko-technických služieb nie je potrebné prikladať doklad osvedčujúci oprávnenie žiadateľa na podnikanie. Taktiež právnická osoba nie je povinná dokladať spoločenskú zmluvu alebo zakladateľskú listinu a fyzická osoba - podnikateľ nedokladá osvedčenie o živnostenskom oprávnení.

VIII.    Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších právnych predpisov

K žiadosti o zápis do registra poskytovateľov sociálnych služieb, ktorá sa podáva VÚC v zmysle § 64 zákona o sociálnych službách, už žiadateľ nemusí dokladať rozhodnutie alebo iný doklad o zápise do registra alebo potvrdenie o pridelení identifikačného čísla. Povinnosťou VÚC bude vyhľadať tieto údaje v IS verejnej správy.

Údaje o priestorových podmienkach, ktoré sa prikladajú k žiadosti o zápis do registra sa preukazujú len kópiou nájomnej zmluvy alebo zmluvy o výpožičke, ktorých predmetom je nájom alebo výpožička priestorov, v ktorých sa bude sociálne služba poskytovať, ak žiadateľ nie je vlastníkom týchto priestorov. V prípade, že žiadateľ je vlastníkom priestorov, v ktorých sa bude sociálna služba poskytovať, poskytne len údaje potrebné na vydanie výpisu z listu vlastníctva.

Zákon proti byrokracii vylúčil povinnosť dokladovať žiadosť o udelenie akreditácie listom vlastníctva, keďže ide o dokument, ktorý sa nachádza v IS verejnej správy a takisto k žiadosti o udelenie akreditácie nie je potrebné dokladovať, že žiadateľ má v predmete svojej činnosti vykonávanie odbornej činnosti, na ktorú žiada udelenie akreditácie

IX.    Zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len „zákon o podpore mládeže“)

Žiadateľ o poskytnutie dotácie na účel podľa § 15 ods. 1 zákona o podpore mládeže viac nemusí k žiadosti prikladať výpis z registra alebo iný doklad osvedčujúci právnu subjektivitu žiadateľa a doklad osvedčujúci oprávnenie na podnikanie, ak ide o dotáciu na činnosť, ktorá je predmetom podnikania.

X.    Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“)

Zákon proti byrokracii upravuje doručovanie elektronickými prostriedkami a stanovuje, že elektronický dokument musí byť autorizovaný v zmysle zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci v znení neskorších predpisov. Upravujú sa povinnosti pri dražbe, kde už nie je potrebné dokladať výpis z obchodného registra a jeho overené kópie.

XI.    Zákon č. 434/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len „zákon o dotáciách z MK SR)“

Žiadosť o poskytnutie dotácie podľa zákona o dotáciách z MK SR nemusí obsahovať tieto prílohy: doklad o právnej subjektivite žiadateľa a doklad preukazujúci oprávnenie prevádzkovať živnosť alebo iný doklad preukazujúci oprávnenie podnikať.

XII.    Zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

Dotáciu na podporu rozvoja sociálnych služieb, dotáciu na podporu vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, dotáciu na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením, dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením, dotáciu na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu, dotáciu na podporu rekondičných aktivít, dotáciu na podporu členstva v medzinárodnej organizácii v sociálnej oblasti, dotáciu na podporu edičnej činnosti, dotáciu na podporu humanitárnej pomoci a dotáciu na podporu rodovej rovnosti možno poskytnúť na základe písomnej žiadosti. K žiadostiam o uvedené dotácie nie je potrebné dokladať list vlastníctva, stačia len údaje potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k nehnuteľnosti. Ak žiadateľ nie je vlastníkom dokladá k žiadosti zmluvu o nájme nehnuteľnosti alebo zmluvu o výpožičke nehnuteľnosti uzatvorenú najmenej na päť rokov od podania žiadosti.

Okrem uvedených zákonov, zákon proti byrokracii novelizoval ďalšie znenia zákonných úprav ako napr.: zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia v znení neskorších predpisov, zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách, a ďalšie.

Zákon proti byrokracii efektívne rieši veľký počet situácií, v ktorých boli fyzické a právnické osoby zaťažené obsiahlou administratívnou povinnosťou voči orgánom verejnej správy. Zákon proti byrokracii znížil počet príloh, ktoré žiadatelia dotácií majú povinnosť dokladovať k jednotlivým žiadostiam o dotáciu. Nová zákonná úprava zároveň zlepšuje postavenie fyzickej/právnickej osoby v jednaní s orgánmi verejnej správy, keďže okrem zníženej administratívnej záťaže sa znížili aj náklady, ktoré boli spojené s listinným dokladovaním skutočností.

Uvedený zákon podporuje informatizáciu verejnej správy a efektívne využívanie už zriadených informačných systémov. Okrem uvedených skutočností zákon proti byrokracii núti subjekty verejnej správy aktívne využívať IS verejnej správy.

Úplné znenie zákona proti byrokracii je dostupné TU.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov