Zelené verejné obstarávanie na čistiace prostriedky a upratovacie služby
Dňa 08.02.2021 schválila Vláda SR návrh metodiky pre produktovú skupinu „Čistiace prostriedky a upratovacie služby“ s uplatnením environmentálnych charakteristík v rámci zeleného verejného obstarávania (ďalej ako „Návrh metodiky“).
Právny stav k: 08.02.2021
Návrh metodiky je ďalším z prostriedkov na podporu rozvoja zeleného verejného obstarávania, strategického nástroja, prostredníctvom ktorého dochádza k vynakladaniu verejných finančných prostriedkov na obstaranie komodít so zohľadnením environmentálneho dopadu nakupovaných tovarov, služieb a stavebných prác.[1]
Výsledkom je obstaranie tovarov, služieb či stavebných prác s nižším negatívnym vplyvom na životné prostredie v porovnaní s nadobudnutím porovnateľných produktov z hľadiska ich funkčnosti či výkonnosti bez zohľadnenia environmentálnych aspektov.
Na Slovensku je na základe výsledkov monitorovania zeleného verejného obstarávania úroveň uplatňovania zeleného verejného obstarávania dlhodobo nízka.[2]. Cieľom je dosiahnuť 50 %-ný podiel zrealizovaných „zelených“ zákaziek orgánmi štátnej správy z celkového objemu nimi uzatvorených zmlúv pre vybrané skupiny produktov.
Návrh metodiky vymedzuje v rámci predmetnej produktovej skupiny jednotlivé CPV kódy tovarov a služieb, pri ktorých sú dotknutí verejní obstarávatelia povinní, resp. v prípade orgánov územnej samosprávy je im odporučené, uplatňovať environmentálne hľadisko a zároveň v rámci informatívneho materiálu (metodík) poskytuje preverejných obstarávateľov návod, ako postupovať pri vytvorení zákazky, ktorú bude možné z environmentálneho hľadiska označiť ako „zelenú“.
Metodika sa vzťahuje na nákup nasledovných tovarov a služieb:
- bežné[3] profesionálne upratovacie služby šetrné k životnému prostrediu vykonávané vo vnútorných priestoroch, v ktorých sa nachádzajú kancelárie, sanitárne zariadenia (ako sú toalety a výlevky) a iné verejne prístupné priestory,
- čistenie sklených povrchov, ktoré možno dosiahnuť bez použitia špeciálneho vybavenia alebo strojov,
- čistiace prostriedky, textilné čistiace príslušenstvo (napr. utierky, prachovky, násady na mop) a iné výrobky často dodávané spoločnosťami poskytujúcimi upratovacie služby (mydlo na umývanie rúk, textilné uteráky a výrobky z tissue papiera[4])
Skupina produktov „čistiace prostriedky a upratovacie služby“ nezahŕňa:
- dezinfekčné a sanitárne činnosti, ako aj upratovacie činnosti, ktoré zahŕňajú použitie biocídnych výrobkov spadajúcich dorozsahu pôsobnosti nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 528/2012 z 22. mája 2012 o sprístupňovaní biocídnych výrobkov na trhu a ich používaní,
- upratovacie (čistiace) činnosti na miestach výroby.
Skôr ako sa rozhodnete pre nákup/verejné obstarávanie čistiacich prostriedkov alebo interiérových upratovacích služieb, je vhodné zvážiť reálnu potrebu nákupu danej služby a tovaru, svoje možnosti a príležitosti, ako z nákupu prostredníctvom uplatnených špecifikácií vytvoriť v rámci svojich možností daný nákup čo najviac udržateľný a zároveň eliminovať negatívny vplyv na životné prostredie. Svoju pozornosť môžete zamerať napríklad na nasledujúce body:
1. Zníženie negatívneho vplyvu na životné prostredie
Zníženie negatívneho vplyvu na životné prostredie je možné dosiahnuť výberom takého poskytovateľa služby, ktorý používa čistiace prostriedky so zníženým negatívnym vplyvom na životné prostredie. Dôležitá je identifikácia poskytovateľa služby a čistiacich výrobkov. Je potrebné si overiť, či má poskytovateľ odbornú spôsobilosť alebo či uplatňuje opatrenia a postupy environmentálneho manažérstva. Svoju pozornosť sústreďte na zloženie čistiacich prostriedkov.
2. Spotreba energie a vody vo fáze používania čistiacich prostriedkov a elektrických zariadení
Zamerajte sa napoužívanie energeticky účinných elektrických čistiacich zariadení. Dodržiavaním optimálneho dávkovania podľa priložených pokynov na správne používanie sa dosiahne maximálna účinnosť čistiaceho prostriedku a zníženie spotreby vody a energie.
3. Vznik odpadu (v tuhom aj kvapalnom stave)
Pozornosť upriamte na používanie trvácneho a opätovne použiteľného čistiaceho príslušenstva a na minimálne používanie čistiaceho spotrebného materiálu na jedno použitie (napr. rukavice), keď tým nie je ohrozená bezpečnosť zamestnancov a hygienické požiadavky to nevyhnutne nevyžadujú.
Celé znenie metodiky sa nachádza v sprievodnej dokumentácii (pod názvom Metodika).
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Štát prostredníctvom uplatňovania zeleného verejného obstarávania prispieva k napĺňaniu svojich cieľov v oblasti zmierňovania apredchádzania zmeny klímy, ochrany životného prostredia i zdravia obyvateľstva.
[2] Podľa dát z posledného monitorovania v roku 2020 bol podiel zeleného verejného obstarávania na celkovom verejnom obstarávaní v roku 2019 na úrovni 0,31 % pokiaľ ide o počet uskutočnených zákaziek a na úrovni 10,92 % pokiaľ ide o ich hodnotu v eurách bez DPH.
[3] Pod pojmom „bežné“ je potrebné rozumieť profesionálne upratovacie služby, ktoré sa poskytujú najmenej raz mesačne, s výnimkou čistenia sklených povrchov, ktoré sa považuje za bežné aj vtedy, pokiaľ sú vykonávané menej často (napr. najmenej raz za 3 mesiace).
[4] Pojem „výrobky z tissue papiera“ zahŕňa výrobky vhodné na osobnú hygienu, vstrebávanie kvapalín alebo čistenie povrchov alebo na kombináciu týchto účelov vrátane, ale nie výlučne výrobkov z tissue papiera, ako sú vreckovky, toaletný papier, kozmetické utierky, kuchynské utierky alebo obrúsky do domácnosti, utierky na ruky, servítky, papierové prestierania na stoly a priemyselné obrúsky. Pre bližšie informácie pozri rozhodnutie Komisie (EÚ) 2019/70 z 11. januára 2019, ktorým sa stanovujú kritériá environmentálnej značky EÚ pre grafický papier a kritériá environmentálnej značky EÚ pre tissue papier a výrobky z tissue papiera.