Zmeny zákona o hospodárskej súťaži s dopadmi na obce
Dňa 19.10.2020 bol do medzirezortného pripomienkového konania predložený návrh zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý vypracoval Protimonopolný úrad SR a ktorým dochádza k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 z 11. decembra 2018 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu (ďalej len „smernica (EÚ) 2019/1“) do vnútroštátneho právneho poriadku.
Dňa 19.10.2020 bol do medzirezortného pripomienkového konania predložený návrh zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý vypracoval Protimonopolný úrad SR a ktorým dochádza k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 z 11. decembra 2018 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu (ďalej len „smernica (EÚ) 2019/1“) do vnútroštátneho právneho poriadku.
Predloženým návrhom zákona o ochrane hospodárskej súťaže nedochádza k zmene právneho postavenia obcí oproti súčasne platnému právnemu stavu, a to z dôvodu, že:
- obce sú naďalej vymedzené ako subjekt, ktorý je povinný pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy postupovať v súlade s ustanoveniami navrhovaného zákona,
(v súčasnosti ide o ustanovenie § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 2 ods. 1 písm. b) návrhu zákona),
- naďalej platí pre obce pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy zákaz zjavnej podpory zvýhodňujúcej určitého podnikateľa a konania, ktorým dochádza k obmedzovaniu súťaže iným spôsobom,
(v súčasnosti ide o ustanovenie § 39 zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 6 návrhu zákona)
- naďalej je zachovaná právomoc Úradu vydať rozhodnutie o tom, že obec pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy porušila zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ako aj právomoc rozhodnúť o uložení povinnosti zdržať sa takého konania a o povinnosti odstrániť protiprávny stav,
(v súčasnosti ide o ustanovenie § 22 ods. 1 písm. e) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 16 ods. 1 písm. e) návrhom zákona)
- naďalej obec je vymedzená ako účastník konania v prípade porušenia zákazu obmedzovania hospodárskej súťaže spôsobom
(v súčasnosti ide o ustanovenie § 25 ods. 3 písm. e) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 20 ods. 2 návrhu zákona).
Z pohľadu obce za najväčšiu zmenu, ktorú návrh zákona prináša, považujeme novú definíciu podnikateľa, ktorá vychádza z rozhodovacej praxe Súdneho dvora Európskej únie. Nová definícia podnikateľa nebude naviazaná na právnu subjektivitu osoby – tak ako doteraz[1], ale v popredí bude „funkčná stránka“ tohto pojmu t.j. bude sa brať do úvahy predovšetkým otázka vykonávania hospodárskej činnosti, a to nezávisle od svojho právneho statusu a spôsobu financovania. Za podnikateľa preto bude možné považovať aj viacero fyzických osôb a právnických osôb, ktoré sú medzi sebou rôzne prepojené (napríklad materská spoločnosť a dcérska spoločnosť), ako aj združenie podnikateľov alebo združenia týchto združení[2]. Vychádzajúc z dôvodovej správy za podnikateľa podľa navrhovaného právneho stavu bude možné považovať predovšetkým
- právnické osoby vykonávajúce hospodársku činnosť,
- orgány verejnej moci, pokiaľ ide o časť činností, ktoré majú hospodársku povahu
- fyzické osoby ako subjekt súťažného práva (napríklad umelci, pokiaľ vykonávanie ich umeleckej činnosti malo obchodný cieľ)
- osoby vykonávajúce aktivity v oblasti športu, v prípade ak ich činnosť možno považovať za „obchodnú činnosť“
- združenie podnikov ako subjekt súťažného práva,
- „tretie strany“, ktoré priamo nepodnikajú na dotknutom relevantnom trhu, ale zúčastňujú sa na protiprávnom konaní iným spôsobom.
Keďže dochádza k rozšíreniu pojmu podnikateľa, obec bude musieť pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy posudzovať možné riziká nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže vo vzťahu k všetkým subjektom vykonávajúcim hospodársku činnosť bez ohľadu na to, či majú právnu subjektivitu alebo nie sú z hľadiska práva žiadnym spôsobom inštitucionalizované alebo ide o skupinu fyzických a právnických osôb vykonávajúcich hospodársku činnosť.
Predpokladaná účinnosť zákona november 2021.
Sprievodná dokumentácia k zákonu.
MPK končí 6.11.2020.
JUDr. Veronika Gvušč
[1] Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 136/2001 Z. z. „Podnikateľ na účely tohto zákona je podnikateľ podľa osobitného predpisu, ďalej fyzická osoba a právnická osoba, ich združenia a združenia týchto združení, ak ide o ich činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez ohľadu na to, či tieto činnosti a konania sú alebo nie sú zamerané na dosahovanie zisku.“
[2] Podľa § 3 písm. a) návrhu zákona podnikateľom sa rozumie „entita, ktorá vykonáva hospodársku činnosť alebo ak ide o jej činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou, bez ohľadu na jej právnu formu, existenciu právnej subjektivity, spôsob jej financovania a to, či je jej činnosť zameraná na dosahovanie zisku; za jedného podnikateľa možno považovať aj viacero fyzických osôb alebo právnických osôb, ktoré sú prepojené na základe vzťahov kontroly alebo iných zmluvných, majetkových, personálnych alebo organizačných vzťahov; za podnikateľa sa považuje aj združenie podnikateľov alebo združenia týchto združení.“