Vážený množstvový zber – prínosy a riziká zavedenia v praxi

Prinášame praktické aspekty k váženému množstvovému zberu.

Viac v článku:

Vážený množstvový zber – prínosy a riziká zavedenia v praxi

05.09.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny zákona o hospodárskej súťaži s dopadmi na obce

Dňa 19.10.2020 bol do medzirezortného pripomienkového konania predložený návrh zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý vypracoval Protimonopolný úrad SR a ktorým dochádza k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 z 11. decembra 2018 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu (ďalej len „smernica (EÚ) 2019/1“) do vnútroštátneho právneho poriadku.

 

Dňa 19.10.2020 bol do medzirezortného pripomienkového konania predložený návrh zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý vypracoval Protimonopolný úrad SR a ktorým dochádza k transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1 z 11. decembra 2018 o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže v členských štátoch na účely účinnejšieho presadzovania práva a o zabezpečení riadneho fungovania vnútorného trhu (ďalej len „smernica (EÚ) 2019/1“) do vnútroštátneho právneho poriadku.

Predloženým návrhom zákona o ochrane hospodárskej súťaže nedochádza k zmene právneho postavenia obcí oproti súčasne platnému právnemu stavu, a to z dôvodu, že:

  • obce sú naďalej vymedzené ako subjekt, ktorý je povinný pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy postupovať v súlade s ustanoveniami navrhovaného zákona,

(v súčasnosti ide o ustanovenie § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 2 ods. 1 písm. b) návrhu zákona),

  • naďalej platí pre obce pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy zákaz zjavnej podpory zvýhodňujúcej určitého podnikateľa a konania, ktorým dochádza k obmedzovaniu súťaže iným spôsobom,

(v súčasnosti ide o ustanovenie § 39 zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 6 návrhu zákona)

  • naďalej je zachovaná právomoc Úradu vydať rozhodnutie o tom, že obec pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy porušila zákon o ochrane hospodárskej súťaže, ako aj právomoc rozhodnúť o uložení povinnosti zdržať sa takého konania a o povinnosti odstrániť protiprávny stav,

(v súčasnosti ide o ustanovenie § 22 ods. 1 písm. e) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 16 ods. 1 písm. e) návrhom zákona)

  • naďalej obec je vymedzená ako účastník konania v prípade porušenia zákazu obmedzovania hospodárskej súťaže spôsobom

(v súčasnosti ide o ustanovenie § 25 ods. 3 písm. e) zákona č. 136/2001 Z. z., ktoré je zhodné s § 20 ods. 2 návrhu zákona).

Z pohľadu obce za najväčšiu zmenu, ktorú návrh zákona prináša, považujeme novú definíciu podnikateľa, ktorá vychádza z rozhodovacej praxe Súdneho dvora Európskej únie. Nová definícia podnikateľa nebude naviazaná na právnu subjektivitu osoby – tak ako doteraz[1], ale v popredí bude „funkčná stránka“ tohto pojmu t.j. bude sa brať do úvahy predovšetkým otázka vykonávania hospodárskej činnosti, a to nezávisle od svojho právneho statusu a spôsobu financovania. Za podnikateľa preto bude možné považovať aj viacero fyzických osôb a právnických osôb, ktoré sú medzi sebou rôzne prepojené (napríklad materská spoločnosť a dcérska spoločnosť), ako aj združenie podnikateľov alebo združenia týchto združení[2]. Vychádzajúc z dôvodovej správy za podnikateľa podľa navrhovaného právneho stavu bude možné považovať predovšetkým

  • právnické osoby vykonávajúce hospodársku činnosť,
  • orgány verejnej moci, pokiaľ ide o časť činností, ktoré majú hospodársku povahu
  • fyzické osoby ako subjekt súťažného práva (napríklad umelci, pokiaľ vykonávanie ich umeleckej činnosti malo obchodný cieľ)
  • osoby vykonávajúce aktivity v oblasti športu, v prípade ak ich činnosť možno považovať za „obchodnú činnosť“
  • združenie podnikov ako subjekt súťažného práva,
  • „tretie strany“, ktoré priamo nepodnikajú na dotknutom relevantnom trhu, ale zúčastňujú sa na protiprávnom konaní iným spôsobom.

Keďže dochádza k rozšíreniu pojmu podnikateľa, obec bude musieť pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy posudzovať možné riziká nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže vo vzťahu k všetkým subjektom vykonávajúcim hospodársku činnosť bez ohľadu na to, či majú právnu subjektivitu alebo nie sú z hľadiska práva žiadnym spôsobom inštitucionalizované alebo ide o skupinu fyzických a právnických osôb vykonávajúcich hospodársku činnosť.

Predpokladaná účinnosť zákona november 2021.

Sprievodná dokumentácia k zákonu.

MPK končí 6.11.2020.

 

JUDr. Veronika Gvušč

[1] Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 136/2001 Z. z. „Podnikateľ na účely tohto zákona je podnikateľ podľa osobitného predpisu, ďalej fyzická osoba a právnická osoba, ich združenia a združenia týchto združení, ak ide o ich činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou bez ohľadu na to, či tieto činnosti a konania sú alebo nie sú zamerané na dosahovanie zisku.“

[2] Podľa § 3 písm. a) návrhu zákona podnikateľom sa rozumie „entita, ktorá vykonáva hospodársku činnosť alebo ak ide o jej činnosti a konania, ktoré súvisia alebo môžu súvisieť so súťažou, bez ohľadu na jej právnu formu, existenciu právnej subjektivity, spôsob jej financovania a to, či je jej činnosť zameraná na dosahovanie zisku; za jedného podnikateľa možno považovať aj viacero fyzických osôb alebo právnických osôb, ktoré sú prepojené na základe vzťahov kontroly alebo iných zmluvných, majetkových, personálnych alebo organizačných vzťahov; za podnikateľa sa považuje aj združenie podnikateľov alebo združenia týchto združení.“

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov