Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmeny zákonov v súvislosti so zmenami Stavebného zákona

Dňa 29.01.2025 vláda schválila návrh zákona  o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom. Podľa dôvodovej správy k zákonu, v nadväznosti na nový Stavebný zákon je nevyhnutné vykonať úpravy dotknutých predpisov a zosúladiť ich s novou reguláciou stavebného práva. Tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu s NOVÝM stavebným zákonom, t. j. 01. apríla 2025.

 

Novým zákonom sa menia viaceré osobitné predpisy, napr.

  1. Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
  2. Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
  3. Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon)
  4. Zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe
  5. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
  6. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov
  7. Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností
  8. Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
  9. Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj
  10. Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch
  11. Zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách
  12. Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách
  13. Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní
  14. Zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a iné.

Cieľom zákona je najmä zosúladenie aktuálnej právnej úpravy s novým znením Stavebného zákona. V niektorých prípadoch ide vyslovene iba o legislatívno-technické úpravy vyvolané zmenou v terminológii, ktorú zavádza nový Stavebný zákon.  Vyberáme niektoré najvýznamnejšie zmeny, ktoré zákon prináša.

Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)

Špeciálny stavebný úrad

Precizuje sa pôsobnosť špeciálneho stavebného úradu aj pre vybavovanie ohlásenia stavieb a stavebných úprav pozemných komunikácií. Zároveň sa ustanovuje, že špeciálny stavebný úrad pre diaľnice (Ministerstva dopravy SR) je príslušným aj pre povoľovanie stavieb a ohlasovanie stavieb a stavebných úprav na diaľničnom odpočívadle, ako aj na povoľovanie a vybavovanie ohlásenia stavieb súvisiacich s prevádzkou týchto stavieb.

V nadväznosti na túto zmenu dochádza aj k náležitej úprave procesu povolenia a ohlásenia stavby, ak ide o účelovú cestu.

Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)

Odstránenie zákazu začatia konania o preskúmaní spôsobilosti stavby na užívanie, ak sa už začalo konanie o dodatočnom povolení stavby

Bol odstránený zákaz začatia konania o preskúmaní spôsobilosti stavby na užívanie, ak sa už začalo konania o dodatočnom povolení stavby.

Cieľom úpravy je v prípade, ak stavba spĺňa podmienky podľa § 140d a ide o dokončenú stavbu, umožniť začať konanie a vydať rozhodnutie podľa § 140d bez ohľadu na to, či sa začalo konanie podľa § 88a. Odstránenie stavby teda, ako najprísnejší následok nepovolených stavieb, nastúpi až v prípade, ak sa splnia podmienky podľa 88a a zároveň nie sú splnené podmienky na rozhodnutie o spôsobilosti stavby na užívanie podľa § 140d.

Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch

Režim platenia správnych poplatkov

Správny orgán, ktorým je stavebný úrad, bude od 1. júla 2026 vyberať správne poplatky prostredníctvom centrálneho systému evidencie poplatkov Štátnej pokladnice.

Štátna pokladnica bude vykonávať rozúčtovanie príjmov z poplatkov na účty obcí do konca nasledujúceho mesiaca po mesiaci, vktorom sa tieto poplatky uhradili. Poplatky uhradené na stavebnom úrade, ktorým je obec, v hotovosti, sú priamo príjmom obce.

Menia sa aj správne poplatky v oblasti stavebnej správy.

Zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu

Umiestnenie reklamného, informačného, propagačného alebo technického zariadenia

Ak je umiestnenie reklamy, reklamného, informačného, propagačného alebo technického zariadenia predmetom konania o stavebnom zámere, rozhodnutie krajského pamiatkového úradu sa nevyžaduje a má v konaní o stavebnom zámere postavenie dotknutého orgánuz hľadiska záujmov chránených týmto zákonom; krajský pamiatkový úrad vydáva záväzné stanovisko aj v takomto konaní v ochrannom pásme.

Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny

Výrub dreviny v rámci konania o stavebnom zámere

O výrub dreviny už bude možné požiadať aj v konaní o stavebnom zámere. Ak je žiadosť o výrub dreviny podľa odseku 3 súčasťou stavebného zámeru, orgán ochrany prírody vydávajúci súhlas je dotknutým orgánom v konaní o stavebnom zámere a namiesto súhlasu sa vydáva záväzné stanovisko dotknutého orgánu v konaní o stavebnom zámere. Záväzné stanovisko podľa predchádzajúcejvety možno použiť na preukázanie súhlasu s výrubom dreviny rovnako ako súhlas orgánu ochrany prírody.

Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady

Negatívne vymedzenie stavebného pozemku

Bolo zavedené negatívne vymedzenie stavebného pozemku na účely dane z nehnuteľností. Za stavebný pozemok sa nebude považovať pozemok, na ktorom sa realizuje drobná stavba, zmena stavby, prístavba alebo nadstavba. Ak rozhodnutie o povolení stavby stratí platnosť a zároveň sa nezačali stavebné práce na pozemku, taký pozemok tiež nebude stavebným ďalej pozemkom a zaradí sa na účely dane z pozemkov podľa evidencie v katastri nehnuteľností. Ak v rozhodnutí o povolení stavby bude uvedený aj pozemok (parcela) vo vlastníctve inej osoby ako osoby stavebníka a na tomto pozemku budú realizované len inžinierske stavby, pozemok sa na účely dane z nehnuteľností nebude považovať za stavebný pozemok.

účely dane z pozemkov podľa evidencie v katastri nehnuteľností. Ak v rozhodnutí o povolení stavby bude uvedený aj pozemok (parcela) vo vlastníctve inej osoby ako osoby stavebníka a na tomto pozemku budú realizované len inžinierske stavby, pozemok sa na účely dane z nehnuteľností nebude považovať za stavebný pozemok.

Definícia stavby na bývanie

Za stavbu na bývanie sa bude považovať bytová budova, v ktorej je viac ako polovica podlahovej plochy všetkých podlaží určená a vhodná na trvalé bývanie a takou stavbou bude aj rodinný dom určený na trvalé bývanie, ktorý má najviac tri byty. Aby neboli bytové budovy s najviac troma bytmi a rodinné domy s najviac troma bytmi zdaňované v režime dane z bytov, ustanovuje sa lex specialis podmienka zdanenia stavieb na bývanie s najviac troma bytmi priamo v zákone o miestnych daniach.

Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike

Obec ako dotknutý orgán

Na účely prerokúvania územnoplánovacej dokumentácie a v rozsahu skutočností, ktoré sa vyhodnocujú je ministerstvo dotknutým orgánom štátnej správy a obec je dotknutým orgánom územnej samosprávy. Ministerstvo a obce sú dotknutým orgánom pri prerokovaní stavebného zámeru, v konaní o stavebnom zámere alebo prinariaďovaní stavebných prác, ak si to vyhradia aj pri overovaní projektu stavby, pri kolaudácii stavby, pri zmene v užívanístavby,pripredčasnomužívanístavby, pri dočasnom užívaní stavby alebo prio dstránení stavby v rozsahu podmienok uvedených v platnom osvedčení. Osvedčenie je dokladom k žiadosti o pripojenie zariadenia na výrobu tepla do distribučnej siete.

Zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch

Odlesňovanie

Ak sa na ďalšie využitie vyňatého lesného pozemku vyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere alebo ohlásenie stavby, alebo iné rozhodnutie podľa osobitného predpisu,s jeho odlesňovaním sa nesmie začať pred overením projektu stavby overeného v konaní o stavebnom zámere alebo na základe ohlásenia, alebo pred nadobudnutím právoplatnosti iného rozhodnutia podľa osobitného predpisu.

Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách

Poskytovateľ sociálnej služby je povinný v priestoroch, v ktorých sa poskytuje sociálna služba, plniť stavebno-technické požiadavky na výstavbu a všeobecné technické požiadavky na bezbariérovú prístupnosť a užívanie stavieb podľa Stavebného zákona.

Zákon č. 226/2011 Z. z. o poskytovaní dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí

Poskytnutie dotácie

Nová úprava reaguje na aplikačnú prax, kedy včasné neplnenie povinností dotknutých orgánov predstavuje reálnu stratu dotácie pre orgány územného plánovania, bez ktorej nie sú spôsobilé obstarať územnoplánovaciu dokumentáciu, a to môže viesť k vážnym finančným problémom najmä menších obcí.

Do § 7 sa dopĺňa ustanovenie, ktoré taxatívne vymedzuje dôvody pri splnení ktorých k omeškaniu nedôjde, najdlhšie však na 18 mesiacov.

Zároveň, zrušuje sa vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí ako nadbytočná.

Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj

Zmena predmetu miestneho poplatku za rozvoj

V súvislosti so zmenou pojmov v Stavebnom zákone je potrebné zmeniť predmet miestneho poplatku za rozvoj. „Právoplatné stavebné povolenie“ sa nahrádza pojmom „právoplatné rozhodnutie o stavebnom zámere“ (následne sú identické zmeny vo všetkých tvaroch aj ďalej v celom zákone), pojem „zmena stavby pred dokončením“ v novom zákone o výstavbe nie je, pretože aj k zmene nedokončenej stavby sa vždy vydáva nové „rozhodnutie o povolení stavby“. Adekvátna trvalá náhrada pojmu „dodatočné povolenie stavby“ v novom Stavebnom zákone nie je s výnimkou prechodného ustanovenia, ktorým je možné dodatočne legalizovať stavby pred účinnosťou zákona o výstavbe a obdobne tak aj preskúmanie spôsobilosti stavby na užívanie. Z tohto dôvodu je potrebné definovať v predmete poplatku aj stavby, na ktoré bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti stavby na prevádzku.

Základ poplatku

Do § 6 zákona sa dopĺňajú nové ustanovenia, v zmysle ktorých, „ak sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere k stavbe, ktorá už bola predtým povolená skorším rozhodnutím o stavebnom zámere, zvýši podlahová plocha nadzemnej časti zhotovovanej stavby, základom poplatku za rozvoj je kladný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy zhotovovanej stavby v m2 vyplývajúci z rozdielu medzi týmto a predchádzajúcim rozhodnutím o stavebnom zámere“.

Ak sa právoplatným rozhodnutím o stavebnom zámere k stavbe, ktorá už bola predtým povolená skorším rozhodnutím o stavebnom zámere, zníži podlahová plocha nadzemnej časti zhotovovanej stavby, základom poplatku za rozvoj je záporný rozdiel výmery nadzemnej časti podlahovej plochy zhotovovanej stavby v m2 vyplývajúci z rozdielu medzi týmto a predchádzajúcim rozhodnutím o stavebnom zámere.

Využitie výnosu z poplatku

Pre širšie možnosti využitia výnosu z poplatku sa navrhuje jeho využitie na dané účely aj formou kúpy nehnuteľnosti.

Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách

Kontrolná prehliadka namiesto kolaudácie stavby

Doplnilo sa ustanovenie, aby pri líniových stavbách vedení elektronických komunikačných sietí bolo možné kolaudáciu stavby nahradiť kontrolnou prehliadkou stavby, v rámci ktorej sa potvrdí, že stavba bola zrealizovaná v súlade s overeným projektom stavby. Ustanovenie smeruje k zmenšeniu nárastu administratívnej záťaže pri líniových stavbách vedení elektronických komunikačných sietí, ktoré sa v súčasnosti nekolaudujú.

Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní

Úprava definície osobitného územia

V zákona bola upravená definícia osobitného územia tak aby bolo zrejmé, že ide len o časť územia významná z hľadiska zabezpečenia obrany štátu a bezpečnosti štátu, ochrany prírody, biodiverzity a krajiny.

Zastavovacie podmienky

Vypúšťa sa definícia pojmu zastavovacie podmienky ako nadbytočný, duplicitný a zmätočný vzhľadom na úpravu podmienok priestorového usporiadania územia a funkčného využívania územia

Úrad a regionálny úrad

V nadväznosti na nastavenie kompetencií medzi úradom a regionálnymi úradmi v návrhu Stavebného zákona sa upravuje § 7, ktorý upravuje postavenie úradu a regionálnych úradov, z ktorých sa stávajú v súlade s rozpočtovými pravidlami preddavkové organizácie.

Predpokladaná účinnosť od: 15.03.2025 s výnimkami

Sprievodná dokumentácia

 

 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov