Zvýšenie bezpečnosti ciest a nové povinnosti správcov komunikácii
Dňa 25.05.2021 bola v MPK zverejnená novela, ktorou sa mení zákon č. č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií. Novelou sa právneho poriadku SR implementuje smernica[1], ktorej účelom je zvýšenie bezpečnosti pozemných komunikácií v rámci TEN-T[2] koridorov ako aj na iných hlavných cestných ťahoch, vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania a zabezpečenia ochrany chodcov a zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Novelou dochádza k transpozícii novoprijatej smernice v celej jej komplexnosti, jej premietnutiu do právneho poriadku SR a k zabezpečeniu systematického a odborného posúdenia pozemných komunikácií vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania.
Transpozíciou rovnako dochádza k zavedeniu niekoľko stupňového bezpečnostného hodnotenia úsekov, ktoré zlepší orientáciu v aktuálnom stave bezpečnosti ciest a zabezpečí efektívnu prioritizáciu prijímania a realizácie nápravných opatrení, počnúc úsekmi pozemných komunikácií vyhodnotenými ako najviac rizikové.
Správcovia cestných komunikácii budú mať, okrem iného, po schválení predmetnej novely nasledovné povinnosti:
- Povinnosť vykonať bezpečnostné posúdenie cestnej siete ako celku pre všetky vymedzené úseky pozemnej komunikácie v užívaní. Povinnosť vykonania prvého posúdenia cestnej siete je smernicou ustanovená najneskôr do roku 2024.
- Predkladať ministerstvu výslednú správu o vykonanej inšpekcii v danom kalendárnom roku za každý z hodnotených úsekov. Na základe doručených správ bude ministerstvo pravidelne, každých 5 rokov, predkladať Komisii súhrnnú správu o klasifikácii celej siete.
- Zákon ponechal povinnosť správcom pozemných komunikácií vykonať nápravné opatrenia, ktoré sú uvedené vo výslednej správe audítora o vykonanej inšpekcii., avšak bol doplnený o lehotu 2 rokov, v ktorej má správca pozemnej komunikácie nápravné opatrenia vykonať.[3]
- Nové ustanovenie § 4a Cielené prehliadky, plánovanie a výkon nápravných opatrení, ktorého obsahom je definovanie povinnosti označenej ako „cielená prehliadka“. Zabezpečenie cielenej prehliadky je povinnosťou správcov pozemných komunikácií, pričom cielená prehliadka sa má vykonať najneskôr v kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom bola vypracovaná správa o výsledku inšpekcie.
- Nevykonanie posúdenia správcom pozemnej komunikácie bude považované za správny delikt.
MPK do: 14.06.2021
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry.
[2] Politika transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) sa zameriava na implementáciu a rozvoj celoeurópskej siete železničných tratí, ciest, vnútrozemských vodných ciest, námorných námorných trás, prístavov, letísk a železničných terminálov. Konečným cieľom je prekonať medzery, odstrániť úzke miesta a technické prekážky, ako aj posilniť sociálnu, hospodársku a územnú súdržnosť v EÚ. Súčasná politika TEN-T je založená na nariadení (EÚ) č. 1315/2013 .
[3] V odôvodnených prípadoch môže správca pozemnej komunikácie požiadať ministerstvo o predĺženie lehoty na realizáciu nápravných opatrení.