Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zvýšenie bezpečnosti ciest a nové povinnosti správcov komunikácii

Dňa 25.05.2021 bola v MPK zverejnená novela, ktorou sa mení zákon č. č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií. Novelou sa právneho poriadku SR implementuje smernica[1], ktorej účelom je zvýšenie bezpečnosti pozemných komunikácií v rámci TEN-T[2] koridorov ako aj na iných hlavných cestných ťahoch, vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania a zabezpečenia ochrany chodcov a zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

 

Novelou dochádza k transpozícii novoprijatej smernice v celej jej komplexnosti, jej premietnutiu do právneho poriadku SR a k zabezpečeniu systematického a odborného posúdenia pozemných komunikácií vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania.

Transpozíciou rovnako dochádza k zavedeniu niekoľko stupňového bezpečnostného hodnotenia úsekov, ktoré zlepší orientáciu v aktuálnom stave bezpečnosti ciest a zabezpečí efektívnu prioritizáciu prijímania a realizácie nápravných opatrení, počnúc úsekmi pozemných komunikácií vyhodnotenými ako najviac rizikové.

Správcovia cestných komunikácii budú mať, okrem iného, po schválení predmetnej novely nasledovné povinnosti:

  1. Povinnosť vykonať bezpečnostné posúdenie cestnej siete ako celku pre všetky vymedzené úseky pozemnej komunikácie v užívaní. Povinnosť vykonania prvého posúdenia cestnej siete je smernicou ustanovená najneskôr do roku 2024.
  2. Predkladať ministerstvu výslednú správu o vykonanej inšpekcii v danom kalendárnom roku za každý z hodnotených úsekov. Na základe doručených správ bude ministerstvo pravidelne, každých 5 rokov, predkladať Komisii súhrnnú správu o klasifikácii celej siete.
  3. Zákon ponechal povinnosť správcom pozemných komunikácií vykonať nápravné opatrenia, ktoré sú uvedené vo výslednej správe audítora o vykonanej inšpekcii., avšak bol doplnený o lehotu 2 rokov, v ktorej má správca pozemnej komunikácie nápravné opatrenia vykonať.[3]
  4. Nové ustanovenie § 4a Cielené prehliadky, plánovanie a výkon nápravných opatrení, ktorého obsahom je definovanie povinnosti označenej ako „cielená prehliadka“. Zabezpečenie cielenej prehliadky je povinnosťou správcov pozemných komunikácií, pričom cielená prehliadka sa má vykonať najneskôr v kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom bola vypracovaná správa o výsledku inšpekcie.
  5. Nevykonanie posúdenia správcom pozemnej komunikácie bude považované za správny delikt.

MPK do: 14.06.2021

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry.

[2] Politika transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) sa zameriava na implementáciu a rozvoj celoeurópskej siete železničných tratí, ciest, vnútrozemských vodných ciest, námorných námorných trás, prístavov, letísk a železničných terminálov. Konečným cieľom je prekonať medzery, odstrániť úzke miesta a technické prekážky, ako aj posilniť sociálnu, hospodársku a územnú súdržnosť v EÚ. Súčasná politika TEN-T je založená na nariadení (EÚ) č. 1315/2013 .

[3] V odôvodnených prípadoch môže správca pozemnej komunikácie požiadať ministerstvo o predĺženie lehoty na realizáciu nápravných opatrení.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov