Zvýšenie bezpečnosti pozemných komunikácii
Dňa 12.03.2021 bola zverejnená predbežná informácia k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 249/2011 Z. z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií (ďalej ako „Novela“).
Právny stav k: 12.03.2021
Existencia zvýšeného počtu nehôd a nehodových úsekov na vybraných úsekoch cestnej siete predstavuje potrebu včasného a pravidelného posudzovania vplyvu bezpečnosti ciest, bezpečnostných auditov a inšpekcií bezpečnosti pozemných komunikácií. Je žiaduce, aby bola bezpečnosť pozemných komunikácií nielen posudzovaná, ale aj náležite udržiavaná a zvyšovaná, prostredníctvom realizácie zistených a navrhnutých nápravných opatrení.
Zavedenie systematického a odborného posúdenia pozemných komunikácií vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania a niekoľko stupňového bezpečnostného hodnotenia úsekov, zlepší orientáciu v aktuálnom stave bezpečnosti ciest a zabezpečí efektívnu prioritizáciu prijímania a realizácie nápravných opatrení, počnúc úsekmi pozemných komunikácií vyhodnotenými ako najviac rizikové.
Novelou dochádza k transpozícii smernice[1] v celej jej komplexnosti, pričom sa do právneho poriadku SR premietnu základné ciele smernice v podobe zvýšenia úrovne bezpečnosti pozemných komunikácií v rámci TEN-T koridorov ako aj na iných hlavných cestných ťahoch, vo fáze ich projektovania, výstavby a užívania a zabezpečenia ochrany chodcov a zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Verejnosť sa môže zapojiť do prípravy právneho predpisu do 25.03.2021 prostredníctvom právno- informačného portálu Slov-Lex.
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1936 z 23. októbra 2019, ktorou sa mení smernica 2008/96/ES o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry, ktorá je výsledkom novelizácie doposiaľ účinnej Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/96/ES z 19. novembra 2008 o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry.