Náklady na odpadové hospodárstvo predstavujú pre samosprávy jednu z najvyšších rozpočtových položiek. Pozitívnym faktom je, že na krytie týchto nákladov je zavedená účelovo viazaná finančná daň, ktorou je poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok za odpad“). Samosprávy tak majú možnosť vykryť náklady súvisiace s činnosťami odpadového hospodárstva príjmami z poplatkov za odpad.
Množstvo miest a obcí nemá určenú správnu výšku poplatku a následne odpadové hospodárstvo dotujú. Takýto prístup nemožno považovať za správny, nakoľko sa čerpajú prostriedky z inej rozpočtovej položky, ktoré by mohli/mali byť využité na iný verejno-prospešnejší účel. Takýto prístup je aj porušením zákona o odpadoch, o čom svedčia aj nedávno vydané upozornenia prokuratúry voči niektorým obciam.
Už niekoľko rokov sú mestá a obce povinné vykonávať na svojom území triedený zber biologicky rozložiteľných odpadov. Pod biologické odpady v zmysle zákona o odpadoch patria odpady zo záhrad a parkov, potravinový odpad a kuchynský odpad z domácností, kancelárií, reštaurácií, veľkoobchodu, jedální, stravovacích zariadení a maloobchodných zariadení.
Zodpovednosť za biologické odpady, ktoré vznikajú z činnosti právnických osôb alebo fyzických osôb-podnikateľov, či už ide o bioodpady kuchynské alebo zo záhrad a parkov, nesú ich pôvodcovia, čiže samotné podnikateľské subjekty. Pre týchto pôvodcov odpadu mestá a obce nemajú povinnosť a ani nemôžu zabezpečovať triedený zber na náklady obce, a tiež si ich nemôžu zahŕňať ani do výpočtu svojej úrovne vytriedenia.
Generálna prokuratúra SR zverejnila v januári 2025 správu zákonnosti v postupe a rozhodovaní orgánov verejnej správy na úseku nezákonného umiestňovania odpadov. V prehľade sme spracovali zistené porušenia, ktoré spočívali v činnosti obcí ako aj okresných úradov v súvislosti s nelegálnym umiestňovaním odpadov.
Právny stav k: 28.02.2025
Pochybenia obcí:
a) neprijímanie oznámení o nezákonne umiestnenom odpade - niektoré obce neakceptovali alebo i...
Nelegálne skládky predstavujú závažný environmentálny a právny problém, ktorý si vyžaduje aktívny prístup obce a spoluprácu s ostatnými orgánmi verejnej správy. Pojem „nelegálna skládka“ nie je zákonným pojmom, Zákon o odpadoch upravuje „nezákonné umiestnenie odpadu“. Povinnosti obce v tejto oblasti vyplývajú najmä zo zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch v platnom znení (ďalej len "Zákon o odpadoch").
Tento článok poskytuje prehľad postupov, kto...
V článku Čo znamená úprava odpadu pre samosprávy sme sa venovali povinnostiam úpravy pred skládkovaním, ktorá mala platiť definitívne od 1. januára 2025. Dňa 7. novembra 2024 však poslanci NR SR nečakane rozhodli, že povinnosť úpravy odpadu sa odkladá o ďalšie 2 roky. Nejde o rovnaký odklad úpravy odpadu ako po minulé roky, lebo ten platil pre všetkých bez výnimiek.
Právny stav k: 11.12.2024
Tentokrát v zákone ostáva možnosť ukladať na skládk...
Informačný systém odpadového hospodárstva, nazývaný aj ako ISOH, sa v zákone o odpadoch spomína už od roku 2015. Do praxe sa ho však zatiaľ zaviesť nepodarilo. V tomto roku sa ale podarilo prijať novú Vyhlášku č. 89/2024 Z. z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti, ktorá by mala s účinnosťou od 1. januára 2026 zaviesť elektronickú evidenciu odpadov do praxe. Táto vyhláška zároveň ruší súčasnú evidenčnú vyhlášku č. 366/2015.
Právny stav k: 0...
Úprava zmesových odpadov pred ich zneškodnením (skládkovaním) je povinnosť, ktorá bola prijatá do Zákona o odpadoch v novembri 2019. Na vybudovanie vhodných zariadení a technológií bol potrebný oveľa dlhší čas a keďže na trhu neboli k dispozícii dostatočné spracovateľské kapacity, boli nejasné podrobnosti k tejto povinnosti, odklad a novelizácia vyhlášky o skládkovaní boli nevyhnutné.
Novelizáciou z januára 2021 sa umožnila výnimka a obce, kt...
Novelou zákona o odpadoch č. 372/2021 z 30. septembra 2021 sa prijala nová povinnosť týkajúca sa zabezpečenia triedeného zberu textilu. Táto povinnosť je uložená obciam a definuje ju § 81 ods. 7 písm. c) v zákone o odpadoch č. 79/2015 s účinnosťou od 01. januára 2025 (ďalej „zákon o odpadoch“). Zo zákonného znenia vyplýva, že obec je povinná zabezpečiť popri triedenom zbere papiera, plastov, kovov, skla, kompozitných obalov na báze lepenk...
Ministerstvo životného prostredia SR s účinnosťou od 2. júna 2022 novelizovalo Vyhlášku č. 371/2015 Z. z., ktorá okrem iného upravuje aj podmienky zabezpečenia triedeného zberu pre papier, plasty, obaly z kovu, sklo a kompozitné obaly na báze lepenky.
S účinnosťou od 1. júla 2022 boli schválené viaceré legislatívne zmeny pri nakladaní so stavebnými odpadmi a odpadmi z demolácií. Hlavným cieľom týchto zmien je odkloniť stavebné odpady zo skládok a podporiť ich zhodnotenie a recykláciu.